معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home غذا های سنتی غذا های محلی
>> غذاهای محلی

غذاهای سنتی در هر منطقه و قومی بخشی از آداب و رسوم مردم آن منطقه است . غذاها نیز مانند هر ویژگی و عادت فرهنگی ، از عوامل مختلفی در طول تاریخ یک قوم و در طی سال های متمادی شکل گرفته اند . این عوامل مختلف هریک به نوعی و در یک مقدار مشخص تاثیر گذار بوده اند . گاهی عوامل طبیعی و جغرافیایی و گاهی عوامل دیگری همچون روحیات یک قوم و سلیقه ی آنها تاثیر گذارتر بوده اند . اما در کل همه ی عوامل مختلف دست در دست هم داده و در طی سال ها و در یک روند تکاملی یک نوع غذای خاص را برای ما به میراث گذاشته است .

این عوامل را می توان در سه بخش کلی زیر می توان دسته بندی کرد :

 

-  شرایط طبیعی ، جغرافیایی و آب و هوا

این عامل به عنوان اولین و مهم ترین عامل در رژیم غذایی مردم هر منطقه به شمار میرود . زیرا انسان در سال های دور مواد اولیه پخت غذاها را از منابع طبیعی اطراف خود بدست می آورده و آنها را در پخت غذاها استفاده می کرده است . به عنوان مثال افرادی که در مناطق ساحلی زندگی می کنند بیشتر از غذاهای دریایی استفاده می کنند .

 

-   شرایط زندگی و روحیات مردم منطقه

این عامل که می توان به عنوان دومین عامل از آن نام برد ، شاید بتوان در داخل عامل اول نیز در نظر گرفت . چرا که شرایط زندگی انسان در یک منطقه به طبیعت اطراف او بستگی دارد ، اما انسان به عنوان یک موجود متفکر به طور کامل از طبیعت تاثیر نمی پذیرد و گاهی روحیات و سلایق مردم یک قوم ( که خود نیز موثر از عواملی چون عقاید ، مذاهب ، اتفاقات تاریخی ، اشخاص خاص و ... است ) عاملی دیگر در کنار عوامل طبیعی می شود . به عنوان نمونه مردمی که عشایر هستند و بیشتر از طریق شکار و دامپروری زندگی می کنند مطمئنا رژیم غذایی متفاوتی با مردمی دارند که در روستاها و شهرها زندگی می کنند .

 

- فرهنگ ها و اقوام همسایه

این عامل به عنوان سومین عامل در عادت غذایی مردم یک منطقه نیز بسیار تاثیر گذار است . این اثر در دو جهت قابل تامل است یکی از جهت تجاری ، یعنی مواد اولیه و منابع غذایی مختلفی که از طریق تجارت و بازرگانی در دسترس مردم یک منطقه قرار می گیرد و دیگری عادات و سلایق فرهنگ های اطراف است که به وسیله ی مردمشان منتقل می شود . گاهی این فرهنگ ها به صورت غالب بوده و تغییرات اساسی را در عادات یک قوم روی  می دهد . به عنوان مثال خوردن برنج شمال در  بین همه ی اقوام  ایران که در گذشته کمتر مرسوم بود .

 

مردم منطقه ی خلخال نیز همان طور که ذکرش رفت در معرض این عوامل بوده اند . شرایط خاص جغرافییایی و اقلیمی خلخال و منابع طبیعی متفاوت آن باعث تنوع غذایی در این منطقه شده است . تنوع قومی نیز عاملی دیگری شده است که سلایق مردم نیز متنوع تر و مختلف تر شود . وجود قوم های ترک و کرد و تات و تالش در همسایگی هم و طبیعت و آداب و رسوم مختلف باعث تنوع غذایی در این منطقه ی خال خالی شده است .

( سعید مدنی )

 

در ذیل این مطلب لیست غذاهای سنتی خلخال را درج کرده ، هر کدام از آنها را برای شما معرفی کرده و بررسی اجمالی روی آنها خواهیم داشت . شما همشهریان عزیز نیز می توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید .

با کلیک بر روی غذاهای مختلف به صفحه مربوطه بروید .

 

   نمایش # 
1 آیران آشی ( آش دوغ )
2 اریشته مرجی
3 اریشته پلو
4 اوماج آشی
5 باسدرما پلو
6 ترشی لی خورش
7 تَرَک
8 حورّه
9 خشیل
10 زغالا قیله
11 قویماخ
12 مرجی پلو
13 گیلدیگ آشی
14 یارما آشی
15 یارما پلو
 

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید