معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home مطالب متفرقه چگونه در برف و یخ رانندگی کنیم ؟
چگونه در برف و یخ رانندگی کنیم ؟ فرستادن به ایمیل
مطالب متفرقه

شهرستان ما همواره در ماههای سرد سال دارای سطوح لغزنده است  از اين رو ضروري است رانندگان ما با رعايت برخي نكات از بروز برخي سوانح تأسف بار جلوگيري كرده و جان خود و مسافران را حفظ كنند

 

.

.

چگونه در يخ و برف، بايد رانندگي كرد ؟

براي جلوگيري از تصادفات، خطرات و مشكلات ناشي از سفرهاي زمستاني و رانندگي در شرايط يخ و برف، بايد به نكات ذيل توجه كامل داشت.

اما قبل از هرگونه سخني، لازم است كه بگوييم: چون يخ و برف باعث سر خوردن و موجب بروز مشكلاتي در رانندگي مي شود، لذا براي ايجاد اصطكاك بيشتر بايد از لاستيك هاي يخ شكن و يا زنجير چرخ استفاده كرد.

1- با سرعتي كمتر از زماني كه جاده خشك است، حركت كنيد و خودرو را در حركت، ثابت نگه داريد.

2- در پيچ ها با دقت و به آرامي، گردش كنيد.

3- از گردش و انحراف ناگهاني، خودداري نماييد و از ترمز كردن ناگهاني، بپرهيزيد.

4- از فشار دادن ناگهاني پا بر روي پدال گاز يا برداشتن فشار از روي آن، خودداري كنيد.

5- از سرعت زياد در معابر يخ زده و هواي برفي بپرهيزيد بخصوص وقتي كه راه داراي دست انداز باشد.

6- از رانندگي در لبه راهها و يا شانه هاي راه، خودداري كنيد.

7- در يك سطح لغزنده، وقتي كه سرعت داريد، از تغيير ناگهاني به دنده سنگين خودداري نماييد.

علت سر خوردن خودرو و مقابله با آن

گرچه وضعيت لاستيك هاي خودرو و جاده در لغزيدن آن سهيم است ولي بدون ترديد، عامل اصلي راننده مي باشد. به ياد داشته باشيد در هنگام رانندگي، سه نوع سر خوردن وجود دارد كه به دلايل ذيل اتفاق مي افتد:

1- سرعت بيش از حد خودرو و نامناسب بودن آن با وضعيت جاده و ترافيك.

2- شتاب زياد (گاز دادن بيش از حد)، ترمز گرفتن و نيرويي كه در پيچ هاي جاده به لاستيك اعمال مي شود.

3- تركيبي از دو حالت فوق.

سر خوردن چرخهاي عقب در اثر چسبندگي كم آنها به سطح راه اتفاق مي افتد. اين حالت معمولا در نتيجه سرعت بيش از اندازه و نيروي گريز از مركز موجود در پيچ ها مي باشد. ممكن است شتاب خودرو و نيروي بيش از معمول ترمز نيز به اين حالت كمك كند. اين نوع لغزيدن، به آساني تشخيص داده مي شود. با كمي بي دقتي ممكن است خودرو هنگام پيچيدن، كاملا دور خود بچرخد. براي از بين بردن عوامل لغزش خودرو بالطبع بايد پا را از روي پدال گاز و ترمز برداريد و حركت خودرو را با فرمان، هماهنگ كنيد. وقتي خودرو در جهت نادرست حركت مي كند، عكس العمل طبيعي شما بايد اين باشد كه با استفاده از فرمان، آن را به مسير صحيح برگردانيد. سر خوردن چرخهاي جلو نيز وقتي اتفاق مي افتد كه چسبندگي آنها كم شده باشد. در اين حالت، كنترل مستقيم خودرو از دست راننده خارج مي شود. توصيه مي شود كه فرمان را در جهت خودرو، هدايت و سعي كنيد كه با تشخيص و يا از بين بردن علت؛ به مرور چرخهاي خودرو را به صورت مستقيم برگردانيد و يا فشار روي پدال گاز و ترمز را كاهش دهيد.

چگونه مي توان در هنگام سرخوردن خودرو، آن را متوقف كرد.

1- اعتماد به نفس داشته و به خود مسلط باشيد، چرا كه در غير اين صورت نمي توانيد تصميم درستي بگيريد.

2- از ترمز كردن بپرهيزيد. ضربه زدن به ترمز در روي يخ، چرخها را قفل مي كند و باعث لغزش و سر خوردن بيشتر مي شود.

3- در جهتي حركت كنيد كه قسمت عقب خودرو، سر مي خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانيد) و هر زمان خودرو و به حالت مستقيم درآمد، در جهت دلخواه خود حركت كنيد. خيلي آهسته بر روي ترمز فشار دهيد تا از سرعت خودرو كاسته شود و يا آرام بر روي پدال گاز فشار دهيد تا خودرو به حركت خود ادامه دهد.

4- از سبقت گرفتن بپرهيزيد. چرخاندن فرمان به مقدار زياد، ضربه اي به عقب خودرو مي زند كه موجب سر خوردن آن مي شود و خودرو در جهت عكس حركت برمي گردد.

5- خودرو را در حالت دنده نگه داريد و از خلاص كردن آن بپرهيزيد، زيرا ماندن در اين حالت، به كم شدن سرعت كمك مي كند و حداكثر كنترل را به راننده مي دهد.

6- از برداشتن پاي خود از روي پدال گاز، به طور ناگهاني خودداري كنيد. گاز را بايد بطور متعادل نگه داشت تا از سر خوردن خودرو در اين وضعيت جلوگيري به عمل آيد.

نحوه انتخاب لاستيك در زمستان

در زمستان بايد از لاستيك هاي آج دار درشت استفاده نمود. بايد اذعان داشت كه لاستيك هاي برفي كه براي استفاده در مواقع برف ساخته شده اند و به صورت هاي مختلف، عرضه مي گردند، همين كه به زمين هاي يخبندان مي رسند با لاستيك هاي معمولي، تفاوت زيادي نخواهند داشت، از اين رو،بديهي است كه بايد از لاستيك هاي ميخ دار استفاده كرد و يا از زنجير چرخ بهره جست.

لاستيك ها انواع بسيار دارند ولي لاستيك هاي راديال، شايد بهترين نوع لاستيك درتمام چهار فصل باشند؛ چنان كه مي توان از آنها در مواقعي كه برف و بوران كمي حاكم است نيز استفاده كرد. اما هرگز لاستيك هاي معمولي و لاستيك هاي راديال را با هم مورد استفاده قرار ندهيد چرا كه واكنش هر كدام با ديگري متغير بوده و سبب مي شود در لحظات بحراني، كنترل فرمان به راحتي از دست راننده خارج گردد و حادثه آفرين شود. پس در زمستان، سعي كنيد لاستيك هايي با آج درشت را درچرخ هاي متحرك نصب نماييد. خودروهاي ديفرانسيل جلو و موتور جلو به علت تقسيم وزن بر روي اكسل جلو، در زمستان از خصوصيات بهتري برخوردارند. همين طور خودروهاي موتور عقب كه چرخ هاي متحرك آنها، در زير موتور مي باشد از كشش خوبي در برف و يخ بهره مندند.

تعويض تايرها درسرما و تنظيم باد

فشار باد و عمق شيارهاي لاستيك خودرو به هنگام برف و باران، در رانندگي تاثير مي گذارد.

در اين راستا ميزان باد لاستيك هاي خودرو بسيار اهميت دارد. زيرا چرخي كه بادش تنظيم باشد، بيشترين چسبندگي را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نيز بالطبع بيشتر خواهد بود. هر چرخ به ازاي 10%باد ناكافي، 10% از عمر مفيدش را نيز از دست مي دهد.

آنچه قابل توجه است اينكه بررسي باد چرخ را فقط يك بار در زمستان انجام ندهيد. درماههاي سرد سال، حتما دو بار در ماه فشارباد چرخ را بايد كنترل كنيد و حتي از چرخ زاپاس هم غافل نشويد.

چرخ هاي ميخ دار، چسبندگي با سطح جاده هاي برفي و يخ زده را 40%نسبت به تايرهاي متعارف، بهبود مي بخشد، اما آنها درجاده هاي خشك، از ميزان چسبندگي مي كاهند زيرا ميخ ها، مانع از چسبندگي لاستيك به سطح جاده مي شوند. عمق شيار لاستيك ها، همواره براي كنترل خودرو، از اهميت حياتي برخوردار است، مخصوصاً در برف و باران شديد، ممكن است زندگي شما به آن گره بخورد. عمق اين شيار بايد حداقل 6/1ميليمتر باشد. در غير اين صورت بايستي تعويض شوند.

نحوه بستن زنجير چرخ در شرايط معمولي

درمرحله نخست، وضع ظاهري زنجير چرخ را كنترل كرده و پيچ خوردگي هاي آن را باز مي كنيم. سپس آن را روي تاير قرار مي دهيم به گونه اي كه سرقلاب هاي زنجيرهاي عرضي به طرف خارج تاير بوده و چفت ها به سمت عقب لاستيك بيفتد. آنگاه اولين زنجير عرضي را در زير قسمت جلوي تاير قرار داده و خودرو را به طرف جلو حركت مي دهيم تا موقعي كه از طرف عقب سر چفت و بست ها به ارتفاع توپي چرخ برسد. پس از اين مراحل، زنجيرهاي عرضي را روي تاير، مرتب كرده و دو سر انتهاي رشته زنجيرهاي طولي را بلند نموده نزديك چفت مي آوريم و دقت مي كنيم كه كدام يك از حلقه ها بايد چفت قلاب شود. پس از آن، اول ،رشته خارجي را انداخته و بعد نيز رشته داخلي را محكم مي بنديم و پس از محكم كردن رشته داخلي، زنجير خارجي را دوباره مي كشيم و به حلقه مناسب، محكم مي كنيم. توجه داشته باشيد كه بعد از بستن زنجير، به هيچ وجه نبايد حلقه هاي اضافي، روي لاستيك بمانند، چرا كه بايد آنها را طوري محكم كرد كه به لاستيك و بدنه خودرو صدمه نزنند.

ارسال مطلب : رحمت اله نیک بخت

منبع : روز نامه کیهان – 28 آبان 90

 
یادداشت (1)
1 پنجشنبه, 24 آذر 1390 ساعت 10:06
ــ

( لطیفی )


با عرض سلام و خسته نباشید مطلب مهم و بجایی بود. نهایت تشکر را دارم.

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید