معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home پزشکی و تغذیه زمستان و هزاران خطر !
زمستان و هزاران خطر ! فرستادن به ایمیل
پزشکی و تغذیه

زمستان فصل زیبایی است ، فصل بارش برف و سفید شدن زمین . اما این فصل اگر نگوییم زشتی ها ، لااقل درد سر هایی به همراه دارد که در این مقاله اشاره کوتاهی به آنها داریم ...

 

.

.

.

.

.

شايع‌ترين مشکلات طبي در زمستان

زمستان فصل زيبايي است؛ فصل بارش برف و سفيدپوش شدن زمين. اما اين فصل، اگر نگوييم زشتي‌ها، لااقل دردسرهايي به همراه دارد؛ دردسرهايي مثل زمين خوردن‌ها و شکستگي‌هاي استخواني، آتش‌سوزي‌ها، سر خوردن اتومبيل‌ها روي زمين لغزنده و افزايش تصادفات رانندگي و ...در«پرونده»اين هفته قصد داريم به 10 مورد از شايع‌ترين مشکلات سلامت جسم و روان در فصل زمستان و نکات ايمني و بهداشتي پيشگيرانه و مراقبت از سلامت در اين خصوص اشاره کنيم.

 

 

مسموميت با مونوکسيدکربن؛ مرگ‏هاي خاموش

مقابله با قاتل خاموش

به استناد آمار رسمي سازمان پزشكي قانوني كشور، در نيمه اول امسال 257 نفر از هم‌وطنان‏مان در اثر استنشاق گاز مونوكسيدكربن جان خود را از دست داده‌اند. هرچند اين آمار، صرفا مربوط به موارد مرگ و مير ارجاعي به مراكز پزشكي قانوني كشور بوده و آمار واقعي بيش از اين است، با اين وجود، تعداد تلفات انساني در نيمه اول سال جاري نزديك به 15 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است.

 

با افزايش سرماي هوا، خطر گازگرفتگي و مرگ ناشي از گاز مونوكسيدكربن بيشتر مي‏شود؛ به‌گونه‌اي كه در 4 سال گذشته بين 68 تا 76 درصد آمار مرگ خاموش در 5 ماه پاياني سال (آبان تا اسفند) اتفاق افتاده است. به دليل سرماي هوا در سه ماه فصل بهار نيز مرگ‏هاي خاموش افزايش پيدا مي‏کند.

 

در فصل سرد، هر لحظه ممكن است شاهد افت ناگهاني دماي هوا شويم كه پيامد آن هجوم خانواده‌ها به سمت وسايل گرمايشي براي نجات از سرماست. عدم توجه به ساده‌ترين نكات ايمني مي‌تواند تلخ‌ترين وقايع را براي خانواده‌ها در پي داشته باشد؛ همان‌گونه كه به دلايل متعدد شاهد هستيم كه در 5 ماه پاياني 4 سال گذشته به‌طور متوسط روزانه 4 تا 5 نفر از هم‌وطنان‏مان جان خود را از دست داده‌اند. ملاحظه مي‌كنيم كه ركورد متوسط تلفات انساني در 4 سال گذشته در برخي از ماه‌ها به 9 نفر در روز نيز رسيده است (ماه‌هاي دي 85 و 86) و اين يك فاجعه بزرگ ملي محسوب مي‌شود.

 

بر اساس گزارش تحليلي سازمان آتش نشاني كلان شهر تهران در مورد حوادث سال 86 شهر تهران، علت بروز 73 درصد حوادث به انسان، 25 درصد به ساختمان و 2 درصد به وسيله گازسوز مورد استفاده مرتبط بود. نكته و يادآوري مهم اينكه، ريشه بسياري از حوادثي كه عامل و مقصر آن انسان يا همان استفاده كننده است، به مشكلات اساسي و ساختاري ساختمان بر مي‌گردد و علت اصلي آن، عدم اجراي صحيح دودكش استاندارد و يا اساسا وجود نداشتن دودكش و عدم پيش‌بيني تهويه مناسب هوا است كه در نتيجه آن،‌ساكنان ساختمان به ندرت آگاهانه و عمدتا ناآگاهانه، به روش‌هاي غيرايمن و استفاده از لوازم گازسوز اما بدون پيش‌بيني لازم براي خروج محصولات احتراق يعني گاز مونوكسيدكربن از محيط زندگي رو مي‌آورند. به گفته كارشناسان آتش‌نشاني و شركت گاز، حداقل 80 درصد حوادث ريشه در عامل ساختمان دارد.

18 توصيه‏ ايمني براي پيشگيري از مرگ‌هاي خاموش

 

حواستان به اين نکته مهم باشد که نقص دودكش وسايل گازسوز مساوي است با انتشار بيش از حد مجاز گاز مونواكسيدكربن در محل سكونت شما و در نتيجه افزايش خطر مرگ از كاركرد صحيح و ايمن دودكش لوازم گاز سوز محل سكونت خود اطمينان حاصل كنيد. با افراد متخصص مشورت كنيد و براي اصلاح اشكالات احتمالي دودكش، از آنها كمك بگيريد.

 

سرد بودن بدنه دودكش وسايل گازسوز، نشان‌دهنده عدم كاركرد صحيح دودكش و انتشار گاز خطرناك مونوكسيد كربن به محل زندگي خانواده شماست. به‌طور مستمر و هر روز از كاركرد صحيح دودكش اطمينان حاصل كنيد.ممكن است مسير دودكش‌هاي ساختمان شما به دلايل متعدد مسدود شده باشد. از باز بودن مسير دودكش در شروع فصل سرما اطمينان حاصل كنيد.دودكش وسايل گازسوز با مكش طبيعي (بدون فن) بايد در انتهاي خروجي آن در پشت بام ساختمان به كلاهك H مجهز باشد.هر وسيله گازسوز دودكش‌دار بايد يك دودكش استاندارد و مستقل داشته باشد. از اتصال چند وسيله گاز سوز به يك دودكش مشترك پرهيز کنيد.از اتصال هود آشپزخانه به رابط دودكش وسايل گازسوز اكيدا خودداري كنيد.دودكش وسايل گازسوز نبايد طول افقي زيادي داشته باشد و به هيچ عنوان نبايد رو به پايين باشد.از دستكاري، جابه‌جايي، نصب و تعمير وسايل گازسوز جدا بپرهيزيد و از خدمات سرويس‌كاران مجاز استفاده کنيد.از نصب و استفاده از هرگونه لوازم گاز سوز در حمام، رخت‌كن، سرويس‌هاي بهداشتي، اتاق خواب و فضاهاي بسته فاقد جريان هوا اكيدا خودداري كنيد.شومينه‌هاي ساختماني به ميزان زيادي گاز مونوكسيدكربن را وارد محل سكونت شما مي‌كنند، در نتيجه به هيچ عنوان از شومينه براي زمان طولاني و به عنوان تنها وسيله گرمايشي استفاده نكنيد.به هيچ عنوان از اجاق‌هاي خوراك‌پزي يا پلوپز‌ها براي گرمايش محل سكونت خود استفاده نكنيد.شعله كوتاه و زرد رنگ وسايل گازسوز نشانه بدسوزي، احتراق ناقص و توليد بيش از حد مجاز گاز مونوكسيدكربن و در نتيجه نشانه خطر جدي براي اعضاي خانواده است.قرار دادن دودكش بخاري در ظرف آب، ‌گاز مونوكسيدكربن را از بين نمي‌برد و ساكنان محل شما همچنان در معرض خطر گازگرفتگي و مسموميت قرار دارند.از استفاده طولاني‌مدت و هم‌زمان از چند وسيله گازسوز در محل سكونت خانواده پرهيز كنيد، مگر اينكه از تهويه و جريان مناسب هوا مطمئن شويد.اگر وسايل گازسوزي مانند بخاري، آبگرمكن يا شومينه در محل سكونت خود داريد، تمام درزهاي در و پنجره‌ها را نبنديد و از ورود هواي تازه و جريان هوا اطمينان حاصل كنيد.در خريد وسايل گازسوز به ايمني محصول، نشان استاندارد ملي، ‌گارانتي معتبر و دسترسي به خدمات پشتيباني توجه كنيد تا از خطرات احتمالي پيشگيري كنيد.به محض بروز علايم مسموميت ناشي از گاز مونوكسيد كربن مانند سرگيجه، سردرد، خواب‌آلودگي، سنگيني هوا و ... به سرعت پنجره‌ها را باز كرده و وسيله گاز سوز را خاموش كنيد.

 

آمار مقايسه‌اي مرگ و مير ناشي از گازگرفتگي ارجاعي به مراكز پزشكي قانوني كشور طي سال‌هاي 84 تا 88

 

 

1384

1385

1386

1387

1388

فروردين

86

75

104

86

98

ارديبهشت

55

29

45

43

52

خرداد

35

28

27

34

48

تير

37

30

25

23

16

مرداد

32

19

10

25

23

شهريور

22

13

19

13

20

مهر

35

36

22

32

 

آبان

73

58

50

63

 

آذر

90

198

127

98

 

دي

159

259

278

162

 

بهمن

178

132

199

126

 

اسفند

105

96

118

84

 

جمع

907

973

1024

789

257

 

افتادن و ليز خوردن

بررسي‏ها نشان داده است که برف‌بازي و دويدن روي برف در فصل زمستان، دليل اصلي بستري شدن کودکان و نوجوانان، به ويژه در صدمات ارتوپدي و شکستگي سر در بيمارستان‌ها است؛ در حالي که به راحتي با استفاده از کلاه، افزايش مراقبت والدين و جلوگيري از دويدن روي برف و يخ مي‌توان جلوي اين‌گونه حوادث را گرفت. زمين خوردن در اين فصل نه تنها در کودکان بلکه در سالمندان هم شايع است.

دکتر منصور آذربال، ارتوپد فوق تخصص مفاصل مصنوعي و استاديار دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، در گفتگو با خبرنگار «سلامت» به اين نکته اشاره مي‌کند که: «زمين خوردن در سالمندان به 2 دليل عمده اتفاق مي‏افتد؛ اول به دليل وضعيت سلامت بدن، سن و توانايي بينايي در يک فرد و دوم، به دليل سرما، يخ و برف يا موانع سر راه. از آنجا که پوکي استخوان در سالمندان شايع‌تر است، گاهي زمين خوردن و يک ضربه کوچک مي‌تواند سبب بروز شکستگي به ويژه در ناحيه مچ دست و ناحيه انتهايي فوقاني ران يا لگن شود.» به عقيده وي، شکستگي لگن در سالمندان معضل بزرگي است زيرا درمان آن نياز به عمل جراحي دارد اما ناتواني و سلامت نبودن قلب، ريه و کليه سبب مي‌شود فرد توانايي عمل و بي‌هوشي را نداشته باشد و جان خود را قبل از عمل يا حين يا بعد از آن به دليل عدم توان‌بخشي خوب آن از دست بدهد. دکتر آذريال درباره پيشگيري از اين مشکل نيز مي‏گويد: «بهترين راه پيشگيري در درجه اول، بهبود وضعيت جسمي سالمندان است. اگر سالمندي دچار ضعف بينايي است بايد به اين مورد رسيدگي کند. استفاده از عصا براي قدم برداشتن استوارتر، پوشيدن شورت‌هاي ابري براي پيشگيري از آسيب ديدن لگن در صورت زمين خوردن، برداشتن موانع از مسير راه و روشن بودن مسيري که در آن قدم برمي‌دارند، رد شدن از مسيرهاي خشک و بدون يخ و برف و همچنين پوشيدن کفش مناسب مي‌تواند تا حد زيادي از زمين خوردن سالمندان و اتفاقات ناخوشايند بعدي پيشگيري کند.»

 

 

سرماخوردگي و آنفلوآنزا

آنفلوآنزا شايع‌ترين بيماري ويروسي فصل سرماست که دستگاه تنفسي را درگير مي‌کند و به شدت مسري است. تب، لرز، سردرد، دردهاي عضلاني و استخواني، کمردرد، ضعف و خستگي، کوفتگي، سرفه‌هاي خشک، گلودرد، گرفتگي صدا و آب‌ريزش بيني از علايم شايع بيماري است. عفونت‌هاي باکتريايي از جمله ذات‌الريه از عوارض احتمالي بيماري است که خصوصا در افرادي که بيماري مزمن دارند يا افراد بالاي 65 سال مي‌تواند خطرناک باشد. براي پيشگيري از ابتلا به اين نوع بيماري توصيه مي‌شود رژيم غذايي مناسبي که تقويت کننده سيستم ايمني باشد را انتخاب کنيد و به عنوان مثال در برنامه‌غذايي روزانه خود دو ليوان شير و آب ميوه به ويژه مرکبات را بگنجانيد. متخصصان تغذيه گرفتن رژيم در اين فصل را توصيه نمي‌کنند زيرا مي‌تواند سبب ضعيف شدن بدن در برابر ويروس‌ها شود. پوشيدن لباس مناسب، گرم نگه داشتن بدن، رعايت اصول بهداشتي به ويژه در مواجهه با افراد بيمار، مراجعه فوري به پزشک در صورت بروز علايم اوليه بيماري از جمله مواردي است که مي‌تواند در پيشگيري از بروز يا پيشرفت آنفلوآنزا در اين فصل به شما کمک کند.

 

مشکلات قلبي

در زمستان معمولا آمار ابتلا به امراض دستگاه تنفسي مانند آنفلوآنزا بالاست. از سوي ديگر به دليل سردي هوا قلب بايد سخت‌تر و شديدتر کار کند تا رگ‌هاي خوني بتوانند بدن را گرم کنند. بالا رفتن فشارخون در اثر همين عوامل فشارزيادي به قلب تحميل مي‌کند که اين فشار به ويژه در افرادي که ناراحتي قلبي دارند مي‌تواند سبب سکته شود.

دکتر محمدرضا رجبي، فوق‌تخصص قلب و عروق و عضو هيات علمي دانشگاه شاهد در اين باره مي‌گويد: «افزايش سکته قلبي در زمستان صد درصد پايه علمي ندارد و به طور قطعي به اثبات نرسيده اما چند عامل در فصل زمستان سبب تشديد بيماري‌هاي قلبي مي‌شوند، يکي خود فصل سرماست که سيستم سمپاتيک را تحريک مي‌کند و سبب تشديد دردهاي قلبي و آنژين قلبي مي‌شود. همچنين در اين فصل مشکلاتي مانند آلودگي هوا و بيماري‌هاي تنفسي، عفونت‌هاي ريوي و انواع بيماري‌هاي ويروسي شيوع زيادي دارد و افرادي که بيماري‌هاي قلبي دارند به دليل بالا بودن سن‌شان مستعد ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و ويروسي، آنفلوآنزا هستند که اين عوامل خود زمينه را براي تشديد بيماري قلبي و سکته فراهم مي‌کند.»

بحث ديگر مربوط به حوزه روان‌شناسي است که گفته مي‌شود از نظر آماري ديده شده سکته قلبي و مشکلات قلبي عروقي در افرادي که زمينه افسردگي دارند و در فصول پاييز و زمستان بيشتر دچار افسردگي مي‌شوند، بيشتر است. توصيه ما به افراد مبتلا به ناراحتي‌هاي قلبي در اين فصل اين است که با مراقبت از خود از ابتلا به هر نوع بيماري عفوني، ويروسي تنفسي و آنفلوآنزا پيشگيري کنند. هرگونه عفونت ويروسي سبب تحريک ايمني و بروز التهاب در بدن مي‌شود. براي وقوع سکته قلبي و بيماري‌هاي قلبي، التهاب يکي از بدترين عوامل منفي و خطرناک است. تمامي مسايلي که در رابطه با آنفلوآنزا اين روزها روي آن تاکيد مي‌شود مثل شستن مرتب دست‌ها، تماس نداشتن با افراد مبتلا، رفت و آمد کمتر در محيط‌هاي شلوغ و پرتراکم و... براي تمامي بيماري‌هاي عفوني و تنفسي صدق مي‌کند و به ويژه افراد مسن، افراد مبتلا به ديابت، افراد مبتلا به ناراحتي‌هاي قلبي، ريوي و افراد پرخطر بايد اين مسايل را جدي گرفته و در صورت نياز واکسن آنفلوآنزاي فصلي و آنفلوآنزاي نوع A را در اول فصل سرما بزنند. مراقبت‌هاي معمول بايد براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي عفوني رعايت شود. در رابطه با فعاليت‌هاي بدني بايد گفت احتمال آنژين قلبي در افراد مبتلا به ناراحتي‌هاي قلبي به ويژه در فصل سرد سال در اوايل صبح بيشتر است و بايد داروهاي قلبي خود را به طور مرتب استفاده کنند. تحت نظر پزشک باشند و اگر با مختصري پياده‌روي و تحرک دچار علايم آنژين قلبي و دردهاي قلبي مي‌شوند، لازم است داروهاي درمان بيماري‌هاي عروق کرونري و آنژين قلبي آنها در طول روز و به ويژه اوايل صبح افزايش پيدا کند.

 

سرماي شديد و يخزدگي

شايد اگر اهل ورزش (به ويژه کوهنوردي) در فصل سرد سال باشيد، يخ‌زدگي بافت‌ها را قبلا تجربه کرده باشيد. بافت يخ‌زده، به رنگ سفيد يا آبي روشن درمي‌آيد. در لمس سرد است و عموما بي‌حس زيرا آسيب ناشي از سرما ايجاد بي‌حسي عصبي مي‌کند. خيلي از علايم تا زماني که بافت گرم نشود، ديده نمي‌شود. در نوع خفيف گزگز، بي‌حسي و خارش از جمله علايم يخ‌زدگي بافت است. با افزايش يخ‌زدگي عضو دچار کاهش حرکت و تورم مي‌شود و بعد از گرم شدن حس سوزش و درد آغاز مي‌شود. اگر شدت يخ‌زدگي بافت بيشتر شود، تاول، مرگ بافتي و سياه شدن عضو را به همراه خواهد داشت. استفاده از تجهيزات مناسب، کوتاه کردن مدت زمان مواجهه با سرما و در صورت بروز يخ‌زدگي گرم کردن شخص و عضو يخ زده مي‌تواند تا حد زيادي از صدمه ديدن فرد پيشگيري کند. توجه داشته باشيد ماليدن يا ماساژ دادن شديد عضو يخ زده کار درستي نيست زيرا سبب آسيب ديدن بافت سرما زده مي‌شود. درآوردن لباس‌هاي خيس و خشک کردن بدن نيز مي‌تواند در گرم شدن فرد سرما زده مفيد باشد.

 

دردهاي مفصلي و عضلاني

در روزهاي زمستان به دليل کاهش نور خورشيد ويتامين D کافي به بدن نمي‌رسد و کمبود آن در بدن مي‌تواند سبب بروز بيماري‌هاي دردناکي مانند درد استخوان و مفاصل و دردهاي عضلاني شود. بسياري از مردم نيز سرما را دليل دردهاي استخواني خود مي‌دانند. دکتر منصور آذريان، متخصص جراحي استخوان و فوق‌تخصص مفاصل مصنوعي در اين باره مي‏گويد: «دردهاي عضلاني و مفصلي بيشتر در افراد مسن مبتلا به آرتروز ديده مي‌شود. براي تشخيص علل دردهاي عضلاني نيز لازم است بررسي‌هاي هورموني غدد پاراتيروييد و تيروييد انجام شود اما دردهاي عضلاني شايعي که در جامعه مي‌بينيم در اثر سرما پيش مي‌آيد به علت سرد شدن عضو است که همين سرد شدن سبب کند شدن جريان خون در عضو و ضعيف شدن عضو به دليل غذا نرسيدن کافي به آن و درد گرفتن آن مي‌شود. در صورتي که درد عضلاني ناشي از يک بيماري است ابتدا بايد بيماري درمان شود. مثلا اگر غده تيروييد مشکل دارد، بايد ابتدا بيماري اصلي را برطرف کرد اما اگر آزمايش‌ها بيماري خاصي را نشان نداد، گرم نگه داشتن عضو و ورزش و تغذيه درست به ويژه از همان سنين کودکي مي‌تواند از بروز دردهاي عضلاني پيشگيري کند.»

 

سوختگي‌ها

در فصل زمستان استفاده از اجاق و بخاري بسيار رايج است. در خانه‌هاي شهري بيشتر بخاري، شوفاژ يا شومينه روشن است و درخانه‌هاي روستايي استفاده از بخاري نفتي يا اجاقي که روي آن کتري در حال جوش است رايج‌تر است. دکتر سيد حميد صالحي، رييس بيمارستان سوختگي شهيد مطهري در اين باره مي‏گويد: «سوختگي در فصل زمستان به ويژه با شعله بيشتر در خانم‌هاي خانه‌دار و با آب جوش در کودکان بسيار رايج است. در سوختگي‌هاي شديد به هيچ وجه نبايد محل سوختگي را با آب سرد خنک کرد چون درجه حرارت بدن را پايين مي‌آورد و اين به نفع بيمار نيست. بهترين کار پوشاندن بدن با پارچه تميز و خنک و مراجعه سريع به اورژانس است.» از آنجا که 60 درصد سوختگي‌ها در اثر آتش گرفتگي و انفجار رخ مي‌دهد، توصيه مي‌شود سماور و کتري آب جوش از دسترس کودکان دور نگه داشته شود و اجاق يا بخاري‌هاي کوچک نفتي و گازي در اماکن بي‌خطر، دور از محل دويدن کودکان نصب شود.

 

تصادفات رانندگي

رانندگي در فصل سرما ويژگي‌هاي خاصي دارد که بايد با در نظر گرفتن اين ويژگي‌ها يا پيش‌بيني‌هاي لازم از وقوع حوادث احتمالي و ماندن در برف و يخبندان پيشگيري کنيم. هنگام رانندگي در زمستان به اين نکات ايمني توجه کنيد:

- ابتدا از اينکه باتري اتومبيل‌تان شارژ کافي دارد مطمئن شويد؛ چرا که اگر باتري به اندازه کافي شارژ نباشد، موتور اتومبيل در شرايط سرماي شديد قدرت کمي خواهد داشت.

- از مناسب بودن لاستيک اتومبيل‌تان براي حرکت در خيابان‌هاي برفي مطمئن شويد. براي بسياري از مناطق کشور استفاده از لاستيک‌هاي چهار فصل مناسب به نظر مي‌رسد اما اگر در مناطق کوهستاني يا شمالي کشور زندگي مي‌کنيد، بهتر است از لاستيک‌هاي عاج‌دار مخصوص شرايط زمستاني استفاده کنيد.

-  از اندازه مناسب زنجير چرخ‌هاي اتومبيل‌تان مطمئن شويد. زنجير چرخ‌ها بايد درست به اندازه لاستيک‌هاي اتومبيل‌تان باشند. نه بزرگ‌تر و نه کوچک‌تر. زنجيرهاي ناهماهنگ با اندازه لاستيک اتومبيل کارايي لاستيک را پايين مي‌آورند.

- به طور معمول فشار باد لاستيک اتومبيل‌تان را چک کنيد. معمولا لاستيک اتومبيل هم‌زمان با پايين آمدن دماي هوا کم‌باد مي‌شود. براي اينکه روي خيابان برفي يا يخي بهتر حرکت کنيد اقدام به کم کردن فشار باد لاستيک‌تان نکنيد.

- از عملکرد درست و صحيح برف پاک‌کن‌هاي شيشه جلو و عقب اتومبيل‌تان اطمينان حاصل کنيد. مطمئن شويد در مخزن آب براي پاک‌کردن شيشه جلوي اتومبيل آب مخصوص حاوي ضديخ ريخته‌ايد. از انباشته شدن برف ويخ روي شيشه جلوي اتومبيل، پنجره‌ها و آينه بغل اتومبيل‌تان جلوگيري کنيد.مطمئن شويد که در رادياتور اتومبيل‌تان به اندازه کافي ضديخ و آب ريخته‌ايد.

- اگر چه خيلي‏ها ترجيح مي‏دهند در روزهاي برفي از شستن اتومبيل‌شان خودداري کنند (چون مي‌دانند روزهاي بعد باز هم به حال اول خود بازمي‌گردد) اما به ياد داشته باشيد که انباشته شدن کثيفي و گل و لاي روي بدنه و برخي قطعات در زير اتومبيل‌تان عمر اتومبيل را بسيار کم مي‌‌کند. براي به حداقل رساندن زنگ‌زدگي بدنه اتومبيل شستن روزانه و استفاده از واکس‌هاي مخصوص بدنه لازم و ضروري است.

- هنگام رانندگي به آرامي ترمز کنيد. هنگام سرعت گرفتن و پيچيدن نيز عجله نکنيد. از اتومبيل‌جلوي خود فاصله بگيريد. هيچ وقت نمي‌توانيد پيش‌بيني کنيد چه وقت روي يخ و برف سُر مي‌خوريد. فاصله مناسب موجب مي‌شود بتوانيد اتومبيل‌تان را کنترل کنيد.

- اگر اتومبيل‌تان شروع به سُر خوردن کرد، ترمز نکنيد. کمي گاز بدهيد، سپس ترمز کنيد. بعد از آن اتومبيل را خلاص کنيد. اگر چرخ‌هاي عقب اتومبيل‌تان شروع به سُر خوردن کرد، به آرامي فرمان را به سمتي که مسيرتان است، بچرخانيد. عجله نکنيد و فرمان را سريع نچرخانيد چون روند سُر خوردن اتومبيل سريع‌تر مي‌شود اما اگر چرخ‌هاي جلوي اتومبيل سُر خورد، از سرعت خود بکاهيد تا اتومبيل به اندازه کافي کند شود تا لاستيک‌ها بار ديگر با زمين درگير شوند.

- در مواقعي که خودرو در زمستان دچار نقص فني مي‌شود، نفوذ سرما به داخل خودرو ممکن است موجب آزار سرنشينان شود. به همين دليل همراه داشتن لباس‌هاي گرم، کلاه و دستکش و پتو در اين مواقع لازم است. همچنين کفش‌هاي زمستاني مناسب هم در کنترل به موقع خودرو و در صورت لزوم راهپيمايي براي کمک گرفتن از ديگران مفيد است. فراموش نکنيد اگر به هر صورت گرفتار سرماي زياد در زمستان شده و در مناطق سرد زمستاني مجبور به توقف شديد، سعي کنيد خونسردي خود را حفظ کرده و به هيچ عنوان بدون تجهيزات لازم در سرما نخوابيد. داشتن حداقل چهار پتو در اتومبيل و خوراکي‌هايي مانند خرما و کشمش در مسافرت‌هاي زمستاني ضروري است.

 

آتش سوزي‌ها

ماجراي آتش‌سوزي‌هاي زمستاني به دليل استفاده از وسايل گرمايشي در فصل سرما ماجرايي هميشگي و تلخ است که سال گذشته با اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين افزايش بيشتري داشت. سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني تهران بارها نسبت به ذخيره و نگهداري بنزين در اماکن مسکوني و غيرمسکوني هشدار داده است و به اين نکته اشاره شده که شهروندان نبايد تحت هيچ شرايطي بنزين را در منازل و محيط‌هاي کار خود نگه دارند بلکه بنزين فقط بايد در باک خودرو ذخيره شود. نکته ديگر اينکه وسايل گرمايشي را بايد درخانه و در محيط مناسبي قرار داد. بالاي بخاري نبايد پرده يا وسايل آتش‌زا وجود داشته باشد. استفاده از اجاق‌هاي بي‌ثبات هم که هر لحظه با ضربه‌اي کوچک امکان افتادن‌آنها وجود دارد، در خانه صحيح نيست.

 

فصل فصل افسردگي است

معمولا افسردگي با برخي علايم شايع همراه است: افسرده‌خويي يا احساس افسردگي دروني که در کل روز وجود دارد، احساس لذت نبردن از هيچ چيز و کاهش علاقه به بسياري از چيزهايي که قبلا مورد علاقه بوده‌اند، تغييرات وزن، کم‌خوابي يا پرخوابي، حالت بي‌قراري و کندي در رفتار در طول روز، احساس خستگي، کمبود انرژي، احساس گناه، بي‌ارزشي، اشکال در تمرکز و احساس اينکه آينده خوبي نداريم، احساس مردن و حتي افکار خودکشي و...

اين‌ها مشخصه‌هاي افسردگي است اما افسردگي انواعي دارد و برخي از انواع آن از يک الگوي فصلي پيروي مي‌کند. معمولا اين نوع اختلالات در فصول خاص و به ويژه فصل‌هايي که هوا سرد و يا روزها کوتاه است، پيش مي‌آيد. نتايج نشان داده سرما سبب بروز افسردگي در برخي افراد (افرادي که از نظر شخصيتي و ژنتيکي، آمادگي‌هايي دارند) مي‌شود و حس ملال، به ويژه درطول صبح، در ‌آنها به وجود مي‌آيد. اين حس معمولا بعد از ظهر‌ها کمتر مي‌شود و طول دوران افسردگي به فصل سرد خلاصه مي‌شود و با فرا رسيدن بهار اين حالات از بين مي‌رود. در افسردگي‌فصلي پرخوابي بيش از کم‌خوابي بروز مي‌کند و فرد احساس عدم لذت، ديد منفي نسبت به خود و اطرافيان و محيط پيدا مي‌کند. درمان مربوط به اين نوع افسردگي شامل دارودرماني و نور درماني مي‌شود. در نوردرماني فرد در روزهايي خاص يا وقت‌هايي در روز در معرض نور با طيف خاص قرار مي‌گيرد. اين نور بيشتر مشابه طيف نور آفتاب است و معمولا درمان به اين روش موثر است. تحقيقات نشان داده است افرادي که زياد در مکان‌هاي بسته و تاريک به طور مداوم زندگي مي‌کنند و در صورتي که از نظر ژنتيکي و شخصيتي آمادگي ابتلا به افسردگي را داشته باشند، بيشتر در معرض افسردگي‌هاي فصلي قرار دارند. به همين دليل توصيه مي‌شود افراد شرايط زندگي و محيطي را از نظر بهداشت رواني رعايت کنند و به خصوص در مدارس اتاق‌ها نورگيري مناسب داشته باشد. همچنين لازم است محل کار و محل زندگي نورگيري کامل و تهويه مناسب داشته باشد.

 

منبع : http://www.salamat.com

ارسال مطلب : سعید اسماعیل زاده

.

مدیریت سایت : شاید ماهاییکه اهل خلخال هستیم خطرات زمستان را بیشتر و بهتر از مردم سایر نقاط کشورمان درک کنیم و چه بسا خطراتی که با آنها مواجه هستیم بیشتر از موارد ذکر شده در مقاله باشد . یکی دیگر از خطراتی که اهالی کوچه و خیابان ما را تو این فصل تهدید می کند ، خطر سقوط یخهای آویزان یک متری از شیروانیها و ناودانی هاست که متاسفانه طی سالهای گذشته منجر به مرگ همشهریانمان نیز شده است و امیدواریم شهرداری محترم برای کاهش یا از بین بردن اینگونه خطرات اقدام به ابتکار عمل زده و پاک کردن معابر عمومی از اینگونه یخهای آویزان را هم در دستور کار خود قرار دهند .

 
یادداشت (1)
1 شنبه, 28 آبان 1390 ساعت 22:34
ــ


( ز - ش )


با تشکر -جامع و کامل...


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید