معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home مفاخر و هنرمندان خوشنویس - محمد باقر ( استاد خوشنویسی )
خوشنویس - محمد باقر ( استاد خوشنویسی ) فرستادن به ایمیل
مفاخر و هنرمندان خلخال

محمد باقر خوشنویس خلخالی

 

محمد باقر خوشنویس خلخالی معروف به میرزا باقر بزرگ خاندان خوشنویس در خلخال در سازمان ثبت احوال سندی به نام ایشان ثبت نشده زیرا ثبت احوال شهرستان خلخال از سال 1307 شمسی در این شهر آغاز به کار کرده در همین زمان پدرم میرزا داود به اداره ثبت احوال رفته شناسنامه ای برای خود در سازمان ثبت احوال به ثبت رسانده اینجانب از بایگانی اداره ثبت احوال شناسنامه پدرم را درخواست کردم تا از هویت پدر و مادر و تاریخ تولد ایشان آگاهی یابم. در شناسنامه پدرم این نوشته به دست آمد: 1- پدر مرحوم میرزا باقر خوشنویس 2- مادر مرحومه سیده نوشی خانم علویه 3- تاریخ تولد 1257 شمسی شماره شناسنامه 353 بنابراین معلوم می شود پدرم در سن 50 سالگی با تاسیس اداره ثبت احوال در خلخال موفق به دریافت شناسنامه می گردد. در شناسنامه پدرم، پدر و مادر ایشان در قید حیات نبوده اند.

محمدباقر خوشنویس قبل از ازدواج دوره آموزشی و فراگیری تعلیم خط نسخ قرآنی را در محضر میرزا محمد شفیع خوشنویس تبریزی تعلیم دیده و بعد از اتمام دوره فراگیری به زاویه سادات برگشته با سیده نوشی خانم علویه ازدواج می نماید و باغچه ای هم به نام خودش در زاویه سادات داشته هنوز هم بعد از یکصد و هفتاد سال آن ملک به نام باغچه محمدباقر در عصر ما هم معروف است.

بعداً شخص علاقه مند به خلاقیت هنری ایشان ملکی را در برابر قرآن مجید به دست خط او به ایشان هدیه می کند در همین ملک محل تولد فرزندش میرزا داود و نواده هایش بعداً به دنیا آمده اند. با آمدن میرزا باقر به ملک اهدایی فصل جدیدی در زندگی ایشان آغاز می شود چرا که مکتب پر فیض ایشان در خلخال مرکز تجمع علمای زیاد و نیز جوانان علاقه مند می گردد و به فراگیری و تعلیم خط نسخ از استاد مشغول می شوند و شهرت خلاقیت هنری او به کشور عراق- کاظمین و نجف اشرف رسیده برای هر درخواست کننده خط مشق ارسال می نمودند و اشخاصی که برای زیارت عتبات و عالیات رفته اند آثار این هنرمند فرزانه را در کتابخانه های نجف اشرف و کربلا ملاحظه کرده اند خداوند روزی کند  من هم به بارگاه این بزرگان معصوم بوسه زنم  . قسمتی دیگر از دست خط ایشان در کتابخانه مقدس رضوی موجود است  به طوری که در کتاب مشاهیر خلخال چاپ گردیده و همچنین در سند تاریخی علمای دارالسلطنه تبریز به شخصیت هنرمند و معلم بزرگوار مهر تایید نهاده اند.

محمد باقر خوشنویس دو فرزند به نام میرزا محمود خوشنویس و دیگری میرزا داود خوشنویس داشته فرزند اولش میرزا محمود مفقودالاثر گردیده و سه فرزند میرزا داود 1- مرحوم احمد خوشنویس 2- مرحوم اردشیر خوشنویس و سومی به نام حشمت خوشنویس که با قلم نارسا خواستم به حول قوه الهی نام بزرگ خاندان خوشنویس یعنی محمدباقر خوشنویس را در تاریخ جاودانه باقی بماند .

 

آثار به جا مانده از استاد خوشنویس

.

1

.

2

.

3

.

4

.

5

.

6

.

سندی ممهور به مهر سکنه دارالسلطنه تبریز مبنی بر اینکه میرزا محمد باقر خلخالی خوشنویس شاگرد استاد محمد شفیع تبریزی بوده و تایید حسن احوال و صحت اعمال ایشان

متن استشهاد نامه :‌

استشهاد و استخبار و استعلام برود از حضرات مومنین و متدینین سکنه دارالسطنه تبریز

از خواص فضلا و طلبه و غیرهم بر اینکه هر کس از ایشان را که از اوضاع و احوالات

عالیجناب سامی القاب میرزا ممد باقر خلخالی خوش نویس تملیذ عالیجناب مقدس القاب

فضایل ماب میرزا محمد شفیع خوش نویس آذربایجان علمی و اطلاعی باشد شهادت

خود را بر حسن احوال و صحت اعمال مؤمن الیه تقربا الی اله و طلبا لمرضاته

در هامش این استشهاد نامچه قلمی نماید تا عند الحاجه حجت باشد ؟؟

عند اله ضایع نگردد و کان ذلک فی صفر ختم بالخیر و الظفر سنه 1258

.

مدیریت سایت : با تشکر فراوان از جناب آقای دکتر خوشنویس که زندگینامه و تصاویر آثار ارزشمند این هنرمند بزرگوار و افتخار خلخال را در اختیار بنده قرار دادند .

--------------------------------------------

---------------------------

بازگشت

-----

-

 

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید