معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home فرهنگی هنری سند هویت تاریخی خلخال
سند هویت تاریخی خلخال فرستادن به ایمیل
فرهنگی هنری

 

 

سند هویت تاریخی خلخال

 

فرهنگ و تاریخ یک ملت ریشه در دو چیز دارد ،‌ وجود خود یک ملت و دیگری سند موجودیت ملت . اگر روزی بخواهیم یک ملت را بشناسیم و آن را معرفی کنیم ، آیا تنها با تکرار بعضی جملات که سینه به سینه نقل می شود ،‌ می توان ثابت کرد که ملتی وجود دارد ؟ آیا تنها گفتن این که ما ملتی باستانی و کهن هستیم کافی است ؟ و یا روزی از شما بپرسند که شما از کدام تیره و تبار هستید چه خواهید گفت ؟ و یا بهتر بگوئیم ،‌روزی از شما بپرسند سند تاریخی شهرتان چیست ،‌ چه جوابی خواهید داد ؟

البته اکثر هموطنان ما با میراث فرهنگی آشنایی کامل دارند و بهتر است بگوئیم درک واقعی از میراث فرهنگی را حدودی دارند و می دانند که سند هویت یک ملت را ابنیه ها و مکانهای تاریخی و اشیاء بجا مانده از گذشتگان تشکیل می دهند . مثلا آذربایجان را با تخت سلیمان ، بقعه شیخ صفی ،‌ ارگ علیشاه ، اوچ گنبد و تپه حسنلو و ... میشناسند و در سطح منطقه ای ،‌ همان مکانها در شهرهای آذربایجان سند تاریخی شهرهای تکاب ، اردبیل ،‌تبریز ،‌ ارومیه و نقده ( سولدوز ) و نشان قدمت و کهن بودن و صاحب تمدن بودن این شهرهاست . حال اگر این سند هویت را نابود کنیم ، چه خواهد شد ؟

آری . مرگ یک ملت و یک شهر را به چشم خواهیم دید .

آری امروز خلخال روزهای مرگ هویت خود را می گذراند . چند صباحی دیگر خلخال را باید در کتابهای تاریخ به عنوان شهر قدیمی جستجو کرد و دیگر نشان و سند زنده ای دال بر تاریخی بودن آن نخواهیم داشت .

آری خلخال را می شد با بازار آن ، حسینیه کربلایی مختار ، شهر حامامی ، بازارحامامی و حمام نصر و خانه دموکراتها شناخت . اما امروز حسینیه کربلایی مختار به تلی از خاک تبدیل شده و تنها چهار دیوار آن باقی مانده است . شهر حامامی به سرنوشت بانک سازی دچارشده ، بازار حامامی در معرض نابودی است و خانه دموکراتها نیز در حال فراموشی است .

 

حسینیه کربلایی مختار :

روزگاری نه چندان دور همین اواخر دهه 60 خوب یادم هست زمانی را که به همراه پدرم در دستجات زنجیر زنی شرکت می کردم و روز دوم محرم دسته حسینی از حسینیه کربلایی مختار عزاداری را آغاز می کرد . آری حال این حسینیه با آنهمه غرور و هیاهویی که داشت ، به دست قهر طبیعت و بی مهری قرار گرفته و چند سالی است که به مخروبه ای بدل گشته است . شاید می شد ساختمان آن را نماد ساخت و ساز قدیمی خلخال دانسته و به آیندگان نشان داد که هنر معماری شهرمان را به تصویر می کشید . آن درهای چوبی پر نقش و نگار و رفه های چوبی که با شیشه های رنگین ،‌ تزئین شده بود و در کوچک که به حیاط باز می شد و در کناره های ورودی در اصلی آن نیمه ستون دیواری آجری که بشکل زیبایی بر روی هم چیده شده بود . آری حسینیه کربلایی مختار را اگر ما نبینیم ،‌ فردا هیچ کس نخواهد دید . و دیگر هیچ سندی مبنی بر هویت فرهنگی و معماری شهر نیز نخواهد بود .

 

شهر حامامی :

این حمام که قدمت آن بنا به تخمیل کارشناس میراث فرهنگی به 700 الی 800 سال می رسد . در میدان اصلی شهر ( حامام قاباغی ) در ضلع غربی میدان محل کنونی بانک تجارت قرار داشت و آن نیز بصورت زیرزمینی ساخته شده بود . لیکن بر اثر حادثه در 150 الی 200 سال قبل کاملا متروکه گردید . بر اساس گفته های برخی از اهالی شهر ، پس از اینکه هنگام عروسی ، داماد در خزینه این حمام ناپدید شده است ، این حمام تعطیل گردیده است . لیکن صحت این موضوع در هاله ای از ابهام قرار دارد و تنها تخریب حمام را تنها بر اثر قهر طبیعت از قبیل سیل و زلزله و .. می توان حدث زد . این حمام سالها در محل خود به صورت مخروبه باقی بود تا اینکه به سرنوشت بانک سازی دچار شد . به هنگام گود برداری و خاک برداری آثار این حمام نمایان گردید . و حوض هشت ضلعی فیروزه ای این حمام بصورت کاملا سالم از دل خاک بیرون کشیده شد . لیکن ضعف مدیریت شهرستان خلخال باعث شد مرگ حمام و در واقع اعدام تاریخ خلخال با بتون ریزی و ساختمان بانک کامل گردد.

در این خصوص پیشنهاد و طرحی مبنی بر انجام یک سری حفاری و رونمایی از بقایای حمام و سپس احیاء آن به میان آمد که هم هویت حمام محو نشود و هم بانک احداث گردد . بدین گونه که پس از حفاری و خاک برداری محل حمام و احیاء بقایای ساختمان حمام ،‌ با ایجاد ستونهایی و مسقف نمودن محوطه آن که بصورت بتون ریزی سقفی انجام می شد ،‌ امکان احداث ساختمان بانک بر روی سقف آن محقق می گردید و در واقع زیر زمین بانک بصورت موزه یا محوطه تاریخی در می آمد . لیکن پیمانکار محترم لطف کرده و شبانه با پی ریزی و بتن ریزی ساختمان بانک ، پروسه قتل فرهنگی شهر را انجام می دهد .

 

حمام بازار خلخال :

حمام بازار خلخال که نام آن خان حامامی و در بین اهالی شهر به بازار حامامی مشهور بوده و قدمت آن بر اساس نوع مصالح استفاده شده در آن به اواخر دوره صفویه می رسد . این حمام که در نوع خود بی نظیر بوده است دارای یک گرمخانه و سالن رختکن که بصورت هشتی گنبدی شکل و راهرو و بصورت زیر زمینی و با آجر مکعبی نظامی شاخته شده به سبک معماری عصر صفوی بر می گردد . این حمام تا سال 1342 شمسی فعال بوده و از این سال به بعد بنا به دلائلی تعطیل و از همان سال دوران تخریب و ویرانی آن آغاز شده است .

 

 

 

 

اینک این بنای تاریخی که می توانست سند هویت تاریخی خلخال شود ، به خرابه تبدیل شده که محل اسکان انواع اشیاء و حیوانات از جمله بدنه پیکان ، سگها و غیره گردید است . سال گذشته به ورود معتادان به محل حمام و روشن کردن کردن آتش ،‌ بازار حامامی دچار طعمه حریق شده و بر تخریب آن افزوده شد .

بازار حامامی هم اکنون نیز همچنان طعم بی مهری را می چشد و منتظر یاری هموطنان و همشهریان است . البته می توان با خاک برداری صحیح و اصولی آن را از دل خاک بیرون کشید و با ایجاد سقف فلزی از ورقه های گالوانیزه و حصار کشی دور آن آنرا محافظت نمود

 

بازار خلخال :

قدمت این بازار به اواخر دوره فتحعلی شاه قاجار می رسد . این بازار در محل قدیمی خلخال یعنی قالا باشی قرار دارد که قالاباشی خود قدمتی طولانی داشته و به قبل از اسلام می رسد .در اواخر جنگ ایران و روس ،‌ خلخال مورد حمله روسها قرار می گیرد و بر اثر این حمله قالاباشی به توپ بسته شده و دیوارهای اصلی قالا فرو می ریزد . با این وجود بر اثر مقاومت مردم ، روسها قادر به نفوذ به داخل قالا باشی نمی شوند . بعد از معاهده ترکمنچای و عقب نشینی روسها ،‌ دیگر امکان تعمیر دیوار ها میسر نمی شود . از این دوره به بعد گسترش شهر به کناره های دیگر حومه قالاباشی آغاز می شود و به جهت وجود حمام خان ، رفته رفته نشانهای بازار در اطراف این حمام نمایان می شود و ساخت و ساز بازار خلخال نیز آغاز می شود .

راسته بالا و روشن محله بصورت مسقف بوده و محل فعلی راسته پایین که بر روی راه ورودی یکی از دروازه های قالا باشی بنا شده بود ، گسترش یافته و نهایت امر بصورت پله ای در می آید که در دهه 50 شمسی سنگفرش شده و پلکانی می شود . لیکن سقف روشن محله در حمله روسها در سال 1282 تخریب می شود . در اثر آتش سوزی راسته بالا و پایین در سال 1365 ، بازار 70 درصد تخریب شده و نهایت امر مغازه های راسته بالا رونق خود را از دست داده و بسته شدند . با بی مهری مسئولین ،‌ می رود بازار خلخال نیز محو شود . چرا که بجای تعمیر و احیاء بازار ،‌ صحبت از احداث خیابان و اتصال میدان مسجد جمعه ( آشاغی کوچه ) به محله قاضیلر از طریق محو و تخریب کامل بازار به میان می آید . در واقع پاک کردن صورت مسئله !!!

 

حمام نصر :

آقا نصر اله حامامی که قدمت آن به 150 سال می رسد که تا همین چند سال پیش هم مورد استفاده مردم خلخال بود و امروزه بازسازی شده و به موزه تبدیل شده است و تنها محل تاریخی احیاء شده شهر به حساب می آید .

البته انتقادی نیز بر تعمیرات آن می رود . چرا که اداره میراث فرهنگی استان این زحمت را به خود نداده که تعمیرات حمام را بر اساس چیدمان و سبک معماری خود حمام انجام دهد و با استفاده از نقشه از پیش طراحی شده حمامهای قدیمی اردبیل بازسازی شده است و در پاسخ به این پرسش که چرا به سبک خود معماری حمام ساخته نشده ،‌ این ادعا مطرح می شود که همه حمامهای استان به یک شکل طراحی شده . حال وقتی به حمام نصر می رویم گویی در حمام پیر زرگر اردبیل هستیم . جالب اینجاست که همین چند سال پیش همه از این حمام استفاده می کردند و کاملا با زیر و بم حمام آشنا بودند و تفاوتهای فاحش در مرمت آنرا کاملا درک می کنند .

 

خانه دموکراتها :

این خانه در محله قاضیلر واقع شده است که هم اکنون مالکیت آن خصوصی است . این خانه قدیمی یکی از خانه های تاریخ ساز خلخال بحساب می آید و در سال 1324 و زمان حضور فرقه دموکراتها ،‌ محل ستاد این فرقه بوده و به آن ایشتاپ گفته می شد . این خانه که سبک معماری آن به دوره قاجار برمی گردد ، گویای سبک معماری خلخال است که اگر همتی شود ،‌ می شود با خرید آن این خانه را به ثبت رساند و بهترین محل برای موزه مردم شناسی است .

 

 

به نظر شما آیا وقت آن نرسیده است که بیدار شده و بیش از این شهرمان را از نظر تاریخی عقیم نکنیم . سند تاریخی بودن یک شهر از بناها و میراث بجا مانده از گذشتگان آن است . آری می شود هویت یک ملیت را با بولدوزر و یا نادیده انگاشتن آن نابود کرد و هم آنرا حفظ و احیا نموده و به آیندگان هدیه نمود . بیائیم همت کنیم ،‌ دست در دست هم داده و نگذاریم میراثمان نابود شود .

 

توضیحات :

حامام قاباغی : به میدان اصلی شهر ،‌ مردم بومی حامام قاباغی نیز می گویند و دلیل آن ساخته شدن حمام پرنده توسط مرحوم پرنده در دهه 40 شمسی در این میدان بود که این حمام بصورت نمره ای و سبک جدید و به اصطلاح آن زمانها بصورت بهداشتی ساخته شده بود و با توسعه فرهنگ حمامهای خانگی رونق خود را از دست داد و آن نیز به سرنوشت بانک سازی دچار گردید که هم اکنون محل ساختمان جدید بانک صادرات است .

 

در تحریر این مقاله از کمکهای علمی و تخصصی آقای مهندس نوید خالقی مقدم و توضیحات استاد گرانقدر جناب آقای جاهد صمدی استفاده گردیده بود که جا دارد از این دو بزرگوار تقدیر و تشکر نمایم

 

به امید احیای فرهنگ و تمدن واقعی شهر زیبایمان خلخال

روح اله عباسیان

20 دی ماه 1388

 
یادداشت (7)
1 چهارشنبه, 23 دی 1388 ساعت 21:07
ــ

( یورد سئون )


آقای عباسیان درد بسیار است اگر بخواهیم حرف بزنیم اگر مسئولان شهر فقط به ابن مسئله آثار باستانب اهمیت بدهند ما شاهدحضور مسافران توریستس در شهرمان خواهیم بود که باعث.......... خواهد شد.

2 پنجشنبه, 24 دی 1388 ساعت 02:04
ــ

( نوید )


با سلام و تشکر بینهایت از جناب آقای روح اله عباسیان، که با احساسی تاثیر گذار،این مقاله بجا را تنظیم نمودند. بنده نیز لازم دانستم که پیرو سخنان دوست عزیزمان، توضیحاتی را ارائه دهم. حس نیاز به مرمت و حفظ آثار تاریخی، ناشی از عوامل معنوی زیادی است که ریشه در تاریخ بنا یا اثر معماری دارند. یعنی بازتابی از زیبایی های ساختمان ، و "نمادی فرهنگی و اجتماعی" محسوب می شوند که در نهایت آن اثر معماری را تبدیل به "یادمانی" ملی، اثری ماندگار و "نقطه عطف پیوندهای عاطفی شهروندان" می کنند. در چنین فضا و برهه ای است که بحث "نشانه شناسی" و "ارزش" مطرح می شود.نشانه در معماری، وسیله ای است تا ما به یاد چیزی بیافتیم.آثاری چون بازار حامامی، شهر حامامی و ... جزو مهمترین و تاثیر گذارترین عناصر شهری هستند که آنقدر در روند شکل گیری شهر و تاریخ شهر، سرنوشت ساز بوده اند که "نشانه شهری" محسوب می شوند.چرا که در پس عنوان بازار حامامی، به کلمه بازار نیز اشاره می شود، یعنی همان بازاری که فلان حمام را دارد.پس حمام نشانه ای برای شناساندن نبض اقتصادی شهر است...همانطوری که شهر حامامی باعث شکل گیری عنوانی "مقدس" بنام "حامام قاباغی" شده است...( نسانه شهری: کدام میدان؟ همان میدانی که در گوشه ای از آن حمامی وجود دارد)...پاریس را با برج ایفل، تهران را با برج آزادی، و خلخال را با شهر حامامی می شناسیم...پس عناصر تاریخی و فرهنگی شهرمان به لحاظ نشانه بودن، شایسته ارزش گذاری هستند. و ارزش آنها، "شناخت تاثیرات ناشی از تاریخی شدن عملکرد این عناصر، به لحاظ "حضور انسان" می باشد... نه اینکه آنها را تخریب، و بجایشان بانک احداث کنیم...کما اینکه در قطعنامه آتن ماده سوم و دهم،آمده است که، در هر کشوری نباید بناهای تاریخی و هنری، قربانی منافع خصوصی شود،بلکه حق با مردم آن جامعه است چرا که بهترین تضمین برای حفاظت از یادمان ها و آثار هنری، ریشه در عطوفت و احترام به ملت دارد و مقامات دولتی موظفند که برای حفاظت ابنیه، اقدامی جدی و سریع انجام دهند نه اینکه سعی در تخریب آنها داشته و یا باعث فراهم آمدن مکانی برای تجمع معتادان باشد. بلکه باید معنا و مفهوم آن را حفظ و به نسل های بعدی منتقل سازد.مسئولین محترم شهر باید بدانند که مسئله حفاظت و مرمت آثار، علاوه بر یک رویکرد فنی، در زمینه ترقی و توسعه فرهنگی، اقتصادی و ... امری حیاتی ست و وظایف و تعهدات مشخصی را برای مسئولین ایجاب می کند.بازار حامامی نیاز به پلاک ثبتی از جانب میراث فرهنگی دارد و هر چه سریعتر باید مرمت استحفاظی صورت گیرد... در مورد مرمت فاجعه بار حمام نصر باید عرض کنم که این پروژه به عهده دانشجویان مرمت تازه فارغ التصیل اردبیلی بود و بدون هیچگونه آگاهی نسبت به فرهنگ و شرایط زمانی ساخت آن دوره، این امر صورت گرفته.ما در ایران به هیچ وجه حمامی با تزئینات و عناصر عین هم نداریم چه برسد به اینکه به تقلید از حمام های اردبیل و محض اینکه حمام نصر نیز در محدوده استان اردبیل واقع است، پس تزئینات و مرمت آن هم باید مانند نمونه های مشابهش باشد که این تصوری کاملا غلط بوده و ضعف تخصص و سواد را پیش میکشد... در مورد خانه دموکرات ها، از آنجائیکه میراث فرهنگی و سایر ارگان های مربوطه اراده نمی کند بازار حامامی و...را ثبت و احیا کند، چگونه انتظار داشته باشیم که این بنا را خریداری کنند؟؟؟ اما می شود این پیشنهاد خوشبینانه را مطرح کرد که صاحبان و وراث این خانه، آن را " وقف" کنند. که در اینصورت به توسعه و بیداری همه جانبه در عرصه های فکری،فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ...دیارمان منجر خواهد شد. در آخر جا دارد از مدیریت محترم سایت، برادر و دوست عزیزمان جناب آقای مسعود شیرعلیپور تشکر کنم که صمیمانه در خدمت شهر و همشهریان هستند.

3 یکشنبه, 08 فروردین 1389 ساعت 08:21
ــ

( MAJID04 )


سلام داداش .... سایتت خيلي نازه .... ناز ترين سایتیه که تا حالا ديدم ولي نا گفته نمونه به پاي وبلاگ من نمي رسه .... راستي وبلاگ من يادت نره يه سر بزن ضرر نمي کني..... WWW.MAJID04.BLOGFA.COM

4 چهارشنبه, 01 اردیبهشت 1389 ساعت 22:05
ــ

( مرتضی )


سلام فقط یه اشتباهی کردی حمام پرنه اون حمامی که شما میگین نیست حمام قاباقی الان در حال حاضر بانک تجارت جدید که از بین رفت که در گذشته عروس دامادی برای حمام کردن به اونجا میرن وداخل حموم گم میشن از اون به بعد حموم تعطیل میشه و مردم میگن که ازدها اونارو بلعیده ببخشید.


پاسخ مدیر : در سالهای اخیر و نسلهای اخیر اصطلاح حامام قاباغی را بخاطر وجود حمام پرنده استفاده می کردند ولی در اصل از زمانیکه شهر حامامی در محل ساختمان بانک تجارت کنونی دایر بوده ، عنوان حامام قاباغی استفاده میشده . با این حساب هم فرمایش شما درست است و هم فرمایش جناب عباسیان

5 شنبه, 15 خرداد 1389 ساعت 17:14
ــ

(سید جمال جعفری)


مطالب فوق را همراه دوستان مازندراني خوانديم خيلي خوب بود

6 پنجشنبه, 21 مرداد 1389 ساعت 15:38
ــ

( فردین - ص )


خوب و در نهایت عالی بود .کاش رنگ شهر مانند صحنه نمایش قابل تبدیل بود.

7 چهارشنبه, 05 بهمن 1390 ساعت 11:51
ــ

( حسن )


سلام با تشکر فراوان ای کاش می فهمیدند


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید