معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home ورزشی تجهیزات کوهنوردی ( قسمت دوم )
تجهیزات کوهنوردی ( قسمت دوم ) فرستادن به ایمیل
ورزشی

 

تجهیزات کوهنوردی

( قسمت دوم )

 

1) جوراب کوهنوردی: جوراب باید بلند وتا زیر زانو باشد وحتما باید زخیم و نرم  باشد تا پا را راحت نگه دارد که جورابهای حوله ای مخصوص پوتین امروزه در بازار موجود است .  معمولا برای فصول سرما از جوراب های پشمی ( مرینوس ) نرم و یا جوراب های حوله ای ضخیم  استفاده می کنند تا گرمای پا را داخل پوتین حفظ کند .

البته یک نوع جوراب دیگر نیزموجود هست که به جوراب پر قو معروف می باشد . این جوراب بدون کفش و در محیط های داخل کمپینگ در فصول سرد سال استفاده می شود و معمولا جنس رویه آن از نویی پارچه های کلفت ضد آب یا گرتکس  ضخیم می باشد .

 

2) شلوار کوهنوردی : معمولابرای برنامه های متفاوت از شلوار های مختلف بسته به فصل صعود ، ارتفاع  و نوع برنامه استفاده میشود .

معمولا برای برنامه های گلگشت تابستانی بهترین نوع لباس لباسهای کتان نرم می باشد . ولی برای این برنامه ها هم می توان از شلوار های استرچ استفاده کرد .

در فصول سرد سال و یا سرمای ارتفاعات بالا ( بالای  4000) در صورت نوزیدن باد تند توصیه می شود از شلوار های پلار استفاده شود . اما در هواهای طوفانی ،  صعود های زمستانی مرتفع و  باد های تند و سرد حتما باید علاوه بر شلوار پلار از شلوار های گرتکس که دارای انواع مختلف ( اسکی ، کوهنوردی ، یخنوردی ) استفاده کرد . البته برخی شلوار های گرتکس دارای لایه زیرین پلار هستند که می توان به همراه یک شلوار استرچ استفاده کرد .

 

3) پیراهن : باید راحت باشد نه تنگ ونه خیلی گشاد . جنس آن می تواند از نوع کتان ، پنبه و یا نخی باشد تا باعث عرق کردن بدن نشود . در برنامه های سرد و طوفانی می توان از پیراهن پلار و در طوفان شدید از پیراهن های گرتکس استفاده کرد . البته توصیه می شود در هنگام صعود که دمای بدن بالاست تا حد ممکن از حجم پیراهن و کاپشن کاسته شود و هنگام توقف و کمپینگ اضافه شوند . البته در هنگام کمپینگ به جای کاپشن گرتکس از کاپشن پر قو استفاده می شود .

 

4)  کلاه : حدود 50 درصد گرمای بدن از طریق سر خارج می شود لذا داشتن کلاه در سرما و گرما برای یک کوهنورد لازم می باشد.

به طوری که در سرما جلوی سردی هوا را می گیرد ودر گرما جلوی تابش آفتاب را می گیرد. کلاه زمستانی معمولا از جنس پشم یا پلار می باشد و کلاه تابستانی دارای نقاب جلو یا کلاه گرد و دوره دار می باشد واز جنس کتان وپارچه ای می باشد.

یک نوع کلاه هم به عنوان کلاه ضد طوفان برای برنامه های طوفانی استفاده می شود که از جنس پلار یا گرتکی نرم می باشد و دارای نقابی جهت پوشاندن بینی و دهان کوهنورد است .

 

5) دستکش: دستکش در تابستان از جنس نخی وچرمی ودر زمستان از جنس پلار و  گرتکس می باشد. دستکش باید اندازه دست باشد تا روی آستین را بپو شاند ودر بعضی ار آنها در قسمت بالای مچ دارای بند وبست مخصوص می باشد وباید تا مچ دست را کاملا کیپ نماید. در برنامه های زمستانی از دستکش های پلار استفاده می شود و در شرایط استفاده از دست ( یخ نوردی و کلنگ ) و یا طوفان شدید دستکش گرتکس از روی دستکش پلار مورد استفاده قرار می گیرد .

 

6) کیف کمک های اولیه : یکی از ضروریات یک کوهنورد می باشد این کیف مقداری باند , پماد , چسب ,  مواد ضدعفونی کننده ، نخ و سوزن ، ناخن گیر، باند کشی ، قرص های ضروری وغیره می باشد.

 

7) کیسه خواب :  مهمترین وسیله شب مانی در کوهستان است که علاوه بر استراحت شبانه از آن استفاده می شود از آن می توان در طول روز جهت نگهداری واستراحت شخص مصدوم نیز استفاده نمود.کیسه خواب معمولا از جنس( پرقو) یا الیاف مصنوعی ویا تر کیبی می باشد. کیسه خوابها را بر حسب حداقل دمای محیط که در آن دما بتوان راحت داخل کیسه خواب استراحت کرد دسته بندی می کنند .

کیسه های پرقو:این کیسه ها گرم وکم حجم هستند که بعضی از نظامیهای جهان از آن استفاده می کنند.

کیسه خواب های الیاف مصنوعی:این کیسه ها سنگین تر از پر قو هستند وهمچنین از لحاظ قیمت ارزانترو در ارتفاعات پایین کاربرد دارد.

کیسه خواب های گرتکس : گرتکس معمولا جنس رویه ی کیسه خواب می باشد که می تواند پر یا الیاف باشد . معمولا برای ارتفاعات بالا و صعود های زمستانی از کیسه های پر گرتکس استفاده می شود . این کیسه ها معمولا تا دماهای-25 و  -35  را هم پوشش می دهند .

لازم به ذکر است در برنامه های شب مانی مهم ترین عامل حفظ دمای بدن و رفع خستگی علاوه بر کیسه خواب استفاده از زیر انداز مناسب است که باید در انتخاب جنس و اندازه آن دقت شود تا از انتقال گرمای بدن به زمین ( که معمولا در ارتفاعات یخ زده و سرد است ) جلوگیری کند و به تناسب قد شخص دارای اندازه و جنس نرم و مناسب استراحت باشد .

 

8)  کوله پشتی : این وسیله خانه ی کوهنورد قلمداد می شود که از نظر کاربرد وحجم به چندین نوع تقسیم می شود:

از نظر حجم: 25 لیتر- 40 لیتر- 50 لیتر- 60 - 70- 80- 90 و بیشتر می باشد.

از نظر کاربرد : کوهنوردی - سنگ نوردی و یخ نوردی - غار نوردی

کوله های کوهنوردی بلند ، جادار وجیب دار می باشند وکوله های سنگ نوردی بدون جیب تا هنگام عبور از از تنور ها ولای سنگ ها به جایی گیر نکنند.

کوله ها باید دارای بند وبست مخصوص جهت بستن وحمل زیر انداز وکلنگ وغیره باشند وبند های روی شانه باید قابل رگلاژ باشند . یک کوله پشتی با بند های نا مناسب و ترکیب نا متعادل می تواند صدمات جبران ناپذیری به کمر کوهنورد حتی در طول یک برنامه وارد کند .  کوله باید دارای بند سینه وکمر باشد که این بندها در سر پایینی ها نقش بسیار موثری دارند زیرا جلوی ضربه زدن به شانه وکمر را می گیرد.

رنگ کوله پشتی بهتر است از رنگ های شاخص و قابل رویت در برف و کولاک و تاریکی باشد مثل زرد ، نارنجی ، قرمز ، فسفری

کوله پشتی باید متناسب با قد وجثه هر شخص باشد.

جنس کوله پشتی ها باید از پارچه ضد آب باشد وعلاوه بر آن از روکش مخصوص ( کاور) نیز استفاده نمود.

 

در جلسات بعدی در مورد نگهداری وسایل وهمچنین لوازم تخصصی کوهنوردی مطالبی را قرار خواهیم داد .

 

(کوهنورد باید غرور خود را در پایین کوه دفن کند.)

 

سعید اسماعیل زاده

 

بازگشت

 

 
یادداشت (3)
1 شنبه, 03 بهمن 1388 ساعت 00:26
ــ

( حسن )


با سلام و خسته نباشید. اولا تشکر میکنم به خاطر مطالب خوبی که نوشتین ولی یک انتقاد داشتم که چرا فقط در مورد کوهنوردی مطلب میزارین آخه تقصیر ما چیه که به کوهنوردی علاقه نداریم شاید دلیلش این باشه که شما کوهنوردیرو دووست دارین و پارتی بازی می کنیین . ولی ازتون خواهش می کنم که به فکر ورزش های دیگه هم باشین و اگه امکان داره اسامی کسانی رو که تو ورزش های مختلف تونستن مقام بیارنو تو سایت بزارین . با تشکر . یاشاسین خلخال .


پاسخ مدیر : با سلام و ممنون از تذکر بجایی که دادید . اگه ما مطلبی راجع به کوهنوردی می گذاریم دلیلش اینکه که بچه های کوهنوردی با ما اعلام همکاری کردند و این کار رو می کنند . شما و هر کسی دیگه ای که با بقیه ورزشها در ارتباط هستید اگه مطالب و اخبار مربوطه را مثل بچه های کوهنوردی به ما برسونید حتما در سایت درج می کنیم و خیلی هم خوشحال می شویم . اگه همه دوستان با ما همکاری کنند مطمئنا آمار همه ورزشها منعکس خواهد شد .

2 دوشنبه, 12 بهمن 1388 ساعت 12:21
ــ

( حسن )


با سلام مجدد . نمیدونم یادتون رفته یا دارین آمار ورزشکارایی رو که تونستن مقام بیارنو جمع میکنین به هر حال من منتظرم که این کارو انجام بدین . یه چیز دیگه این که من تو نظر اول خودم گفتم که مطالب رو از همه ورزشها تو سایت بزارین ولی از آن موقع تا حالا نه تنها در ورزش های مختلف بلکه در مورد کوهنوردی هم مطلب نزاشتین . با تشکر از شما آقای اسماعیل زاده و مدیریت محترم سایت آقای شیرعلیپور .


پاسخ مدیر : تشکر از نظرتون . یادمون نرفته . ما از مسئولین ورزش شهرمان خواستیم ، در صورت امکان اتفاقات و خبر های ورزشی را برای ما ارسال کنند و این بیشترین کاریه که از دست ما بر می آد . ولی بیشترین تلاشمون این بوده که خبرهای ورزشی ( تمام رشته ها ) منعکس بشه .

3 جمعه, 09 دی 1390 ساعت 14:26
ــ

( پیام عبدلی )


استفاده کردم ممنونم


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید