معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home صنایع دستی خلخال جاجیم ( ججیم )
جاجیم ( ججیم ) فرستادن به ایمیل

 

جاجیم ( ججیم )

 

عکس : موسی الرضا ابراهیم زاده

 

شاید از هر کسی بپرسی که معروفترین صنایع دستی خلخال چیست بلافاصله نام جاجیم را از زبان او خواهی شنید . جاجیم خلخال یکی از صنایع دستی صادراتی کشور است که شهرت آن جهانی است .

جاجیم بافی یکی از صنعت های بومی و سنتی در منطقه شهری و روستایی  خلخال  می باشد  که سوابق  دیرینه و کهنی را دارد و نوعی صنعت دستی از بافت های داری محسوب می شود.

نحوه بافت جاجیم به این صورت است که بعد از تهیه مواد اولیه لازم و  تبدیل وضعیت از  مواد تک رنگ و خام به صورت رنگرزی و تاب، مراحل چله کشی انجام می شود . ترکیب و ترسیم جاجیم به صورت نقوش و تخته ها و گل ها و اندازه ها در حالت چله کشی انجام می گیرد . جاجیم بافی  حتما دو نفر و یا سه نفر استاد کار و بافنده ماهر نیاز دارد . با نخ های موجود در دسترس مراحل چله کشی به وسیله سه میخ به صورت مثلث شروع و انجام می گیرد.مواد اولیه الوان، دوک های حاضر سر میخ ها توسط چله کش پیچیده می شود . بعداز محاسبه و اتمام عرض جاجیم کار چله کشی پایان می گیرد . به وسیله استاد کار و بافنده ماهر ، بعد از زدن سرند ، جاجیم دوباره از حالت اولی به حالت دارکشی در می آید .با همان سه میخ، دار کشی آماده می شود . یواش یواش نوع بافت به وسیله دو نفر یکی بافنده دومی گل چین شروع می شود.جاجیم های ساده نسبت به جاجیم های نقوش دار وقت کمی در بافت دارند . مواد اولیه جاجیم هر چقدر مرغوب و محکم باشد کار جاجیم برای بافنده آسانتر می شود. بعد از چند روز بافت، کار جاجیم خاتمه می یابد.70 یا 80 سانتیمتر مانده به آخر، جاجیم بریده می شود تا برای مراحل دوخت آماده گردد. جاجیم بافی از نوعی مواد اولیه پشم ،ابریشم،کاموا و نخ کتان پنبه ای قابل اجراست.

نقش های جاجیم در مناطق روستایی عبارتند:

 

1 . نقش جولما

2 . نقش سیرقا

3 . نقش گچی دیرناقی

4 . نقش احرامی

5 . نقش اوزیگ قاشی

6 .  نقش پیچاق اوجو

7 .  نقش همیان

8 .  نقش ساده تخته ای

9 .  نقش بلی بوقما

10 . نقش بادامی

 

ابزار جاجیم بافی عبارتند از:

1 . دال آغاجی
2 . چک آغاجی
3 . قلنج
4 . اقیش آغاجی
5 . کوجو آغاجی
6 . سرند
7 . چاتما
8 . سه میخ
9 . طناب دارکشی
10 . چوب های گلچین

 

 

 

 

 

برگرفته از وبلاگ روستای نمهیل

 

بازگشت

 

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید