معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home بازیهای محلی چلینگ آغاج
چلینگ آغاج فرستادن به ایمیل

 

چیلینگ آغاج

 

این بازی می تواند بین 2 الی چند نفر برگزار شود ابزار بازی شامل یک چوب بزرگ ( آغاج ) و یک چوب کوچک ( چلینگ ) است . این بازی که شور و حال زیادی دارد در بیشتر روستاهای خلخال در روز سیزده بدر بصورت دسته جمعی و خانوادگی بازی می شود که شور و حال بسیار زیاد و وصف ناشدنی دارد .

این بازی احیتاج به زمین وسیع دارد که بیشتر حالت طولی دارد تا مربع . نحوه بازی بدین صورت است که ابتدا نفرات به دو تیم مساوی تقسیم می شوند . بر اساس قرعه که بیشتر مواقع با شیر یا خط است مشخص می شود که کدام تیم اول باید پرتاب کننده چلینگ باشد . نفر اول باید طی ترتیب خاصی با روشهای مختلف اقدام به زدن چلینگ با آغاج کند . یک نفر با چوب بزرگ به چوب کوچکتر زده و آن را به دور دست می فرستند طرف مقابل می باید آن چوب کوچک را در هوا بگيرد و اگر موفق به گرفتن آن نباشد بايد از همان نقطه اي كه بر زمين افتاده  چنان پرت کند که به چوب بزرگ که در زمین و نقطه ثابتی قرار گرفته است اصابت کند در این صورت برنده است و گرنه بازی همچنان ادامه دارد و اين بار يكي از اعضاي گروه اول چوب كوچك را طوري در چاله اي جاي مي دهد يا روي سنگ مي گذارد که موازی با خط طولی زمین بوده و لااقل یکی از لبه های آن آزاد باشد  و با چوب بزگ به قسمت آزاد چوب زده و هنگامي كه چوب كوچك به هوا پرتاپ مي شود با چوب بزرگ به آن زده و از آنجا به دور دست مي فرستد هر چه ضربه محکمتر باشد بهتر است طرف مقابل مي بايد آن چوب كوچك را گرفته و يا  از همان نقطه اي كه بر زمين افتاده چنان پرت كند كه به چوب بزرگ كه در زمين و نقطه ثابتي  قرار گرفته است اصابت كند در اين صورت برنده است  و جاي خود را با گروه اول عوض مي كند در غير اين صورت  افراد گروه اول  سوار بر افراد داخل زمين مي شوند . افراد گروه دوم تا موقع برنده شدن مجبور به سواري دادن به افراد گروه اول هستند. اين بازی تحرک بیشتری دارد .

 

 

از جمله بازیهایی است که در اکثر استان های کشور متداول و رایج است ، بازی گروهی الک دولک که به دو دسته با نفرات مساوی تقسیم می شوند گرچه بین دو نفر نیز قابل انجام است .
محل بازی : زمین مسطحی است بطول 15 متر به بالا که به عرض چندانی نیاز ندارد .
وسیله بازی ، عبارت است از : دو عدد چوب ، یک چوب به طول هفتاد سانت تا یک متر و قطر حدود 3 تا 5 سانتی متر بنام "دولک" و چوب دیگر به طول 15 تا 25 سانتی متر بنام " الک " و یک سنگ نسبتاً بزرگتر از آجر و یا دو عدد آجر یا سنگی حدوداً به اندازه آجر .بازی کنان به دو دسته تقسیم شده یک دسته در بالای زمین پشت خط شروع بازی و دسته دیگر در داخل زمین مستقر می شوند .
در نقطه شروع ، سنگی را که بزرگتر از آجر معمولی است قرار داده ، چوب دولک را به گونه ای روی آن می گذارند که موازی با خط طولی زمین بوده و لااقل یکی از لبه های آن آزاد باشد . ایتدا یکی از نفرات بالا به عنوان شروع کننده بازی با الک ضربه ای به سر آزاد دولک می زند ، هر چه ضربه محکمتر باشد بهتر است ، دولک از سر سنگ بلند شده و در حال چرخیدن در هوا مسافتی را در داخل زمین طی می کند ، چنانچه افراد گروه پایین ( یعنی آنهایی که داخل زمین هستند ) دولک را در هوا "بل" بگیرند برنده بوده جای دو گروه عوض می شود . در غیر اینصورت پس از افتادن دولک یکی از نفرات داخل زمین آن را برداشته و بطرف " الک " که پس از پرتاب دولک در کنار سنگ و به موازات خط طولی زمین گذاشته می شود ، پرت می کند . اگر الک به دولک اصابت کند باز جای دو گروه عوض می شود ، در غیر اینصورت نوبت به نفر بعدی ، بازیکن بالایی می رسد و بازی همچنان ادامه می یابد تا بقیه نفرات ادامه پیدا می کند .

 

بازگشت

 

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید