معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home مذهبی مراسم شاه حسین یا همان شاخسی خودمان
مراسم شاه حسین یا همان شاخسی خودمان فرستادن به ایمیل
مذهبی

 

شاخسی ( شاه حسین )


گئنه قورولدی جددوون عزاسی یاابن العسگری

چکیلدی عرش وفرشیده قراسی یاابن العسگری

شاید از هر خلخالی در مورد عزاداری درایام ماه محرم بپرسی مطمئنا با شور و هیجان خاصی مراسم این ماه عزیز را در ذهن خود تجسم کرده و با احساسات خاصی این مراسم و عزاداری ها را تعریف خواهد کرد.

 

 

اما تفاوت خاصی در عزاداری شهرستان خلخال با سایر مناطق وجود دارد که همین تفاوت باعث می شود که مرد و زن و خردسال و بزرگسال از کوی و برزن و محله و خیابان و در هر شرایط آب و هوایی چه در برف و بوران زمستان و چه در گرمای زیاد با ذوق و اشتیاق زیاد در این مراسم سنتی که مختص خلخال است شرکت کنند.

یکی از این مراسم " شاخسی " یا همان " شاه حسین " است که قاعده و قانون و اصول خاص خود را دارد  این مراسم از اولین شب ماه محرم شروع و تا شب عاشورا هر شب برگزار می شود عزاداران با صف های زنجیر وار شانه به شانه هم ایستاده ، با گرفتن دست چپ از کمر فرد کناری خود و با گذاشتن پای چپ مقابل خود شروع به راه رفتن می کنند . عزاداران این مراسم حرکت پاها و دستهای خود را با شعار حماسی مخصوص شاخسی هماهنگ میکنند و از جلوی مساجد مختلف شروع به حرکت کرده و در میدان مسجد جمعه خلخال بعد از چند حلقه انسانی که ایجاد می شود با فریاد " بر شمر پلید لعنت " به پایان می رسانند .

هر شب ذکر یا شعار های خاص آن شب را دارد که بعد از ادای شعار توسط شعار دهنده که در انتهای صف قرار می گیرد ، همه عزاداران بصورت هماهنگ شعار را تکرار می کنند.در حقیت این شعار ها احوال کاروان امام حسین در صحرای کربلا است که در مورد اصحاب ویاران سید الشهدا رخ داده است.

بنا به روایت های متعدد این مراسم نمادی از حرکات و رفتار حبیب ابن مضاهر ، پیرترین اصحاب امام حسین است که شب عاشورا به همراه بقیه اصحاب با حلقه زدن به دور امام حسین بیعت خود را با آن امام تازه نمودند .

" شاه حسینی ، اول حبیب ابن مضاهیر باشلادی بو سببدن بیر بئله شور و عزا شاه حسینده دیر "

 

 

 

شاه حسین آئین مذهبی منحصر به فردی برای خلخالیها محسوب می شودکه شاید صدها سال است که به این شیوه برای خلخالیها جا افتاده است.

ولی متاسفانه در شب های محرم از حاشیه های مختلف شهر شاهد دستجات متعددی هستیم که این نوع مراسم به نوعی منتسب به غیر از شهر های آذربایجان محسوب می شود واز آن حالت حماسی و شورعزاداری خاصی که در شاه حسین وجود دارد در این مراسم به چشم نمی خورد اخیرا برخی ها که تعدادشان زیاد هم نیست حرفهایی مبنی بر اینکه شاه حسین باید با این شیوه جدید برگزار شود را مطرح کرده اند ، ولی این به هیچ وجه درست نیست که به آیین گذشتگانمان پشت بکنیم و بخواهیم ، مراسم بدون توجه به آئین پیشینیان و بدون آن حال وهای خاصی که در گذشته انجام می شد برگزار شود.

آئین های سنتی -مذهبی در هر شهر ودیاری به نوعی رخنه در فرهنگ و ادبیات آن شهرو دیار دارد ویکباره بر سر زبانها و اعمال و رفتار مردم نیفتاده است شاید صد ها شاعر عاشق و خادمان ریاضت کشیده اباعبدالله دراین راه خون دل خورده اند پس آیا این درست است مراسمی را که ریشه در تاریخ وفرهنگ وتمدن یک ملت داردبه راحتی کنار گذاشته شود .

چرا این مراسم درایام غیر محرم انجام نمی شود ؟چرادر سرمای 30 درجه زیر صفر ، سایر شبها میدان های مختلف شهر با سیل انبوه جمعیت مواجه نمی شود؟ آیا کسانی که به راحتی با این مراسم مخالف هستند چقدر اطلا عاتی در مورد مذهب شیعه ومصائب شیعیان در طول تاریخ اسلام دارند.

" آی منیم حوسیینچی قارداش و باجیلاریم ، گلین آیدینلیغینان بیز اوز آئین لریمیزی کی بو شهرین آدلیم و شهیر میراثلاری تانینیر اوزل حالده دواملاشدیراق "

در مجلس عزایش بیگانه ره ندارد ما را که راه دادند این دعوت حسین است

ما شیعیان نباید به راحتی بگذاریم که قیام وفلسفه عاشورااز بین برود.

بو قارا علم یاتاردی ، اگر اولماسایدی زینب               سسیمیز هارا چاتاردی ، اگر اولماسایدی زینب.

 

سعید اسماعیل زاده

 

 
یادداشت (4)
1 یکشنبه, 22 آذر 1388 ساعت 21:17
ــ

( امیر اسلامی )


سلام اقا مسعود منم یه بیت شعر داشتم که گفتم براتون ارسال کنم.


ای که بیماری چرا نزد طبیبان می روی***خرده نان سفره زهرا(س)کفایت می کند.


یل یاتار طوفان یاتار یاتماز حسینون پرچمی.

2 دوشنبه, 07 دی 1388 ساعت 21:43
ــ

( مسعود کارگر )


عالم به علی نازد ***مولا به ابولفضل

3 پنجشنبه, 14 بهمن 1389 ساعت 10:13
ــ

( ناصر از خوزستان )


با سلام, مراسم شاخسی با آن شور و هیجان و ابراز احساسات به نوعی نشان دهنده هویت و فرهنگ ماست که مختص منطقه آذربایجان است.

4 دوشنبه, 30 خرداد 1390 ساعت 11:05
ــ

( hassan )


اگر میشود لطفا شعر کامل
بو قارا علم یاتاردی ، اگر اولماسایدی زینب سسیمیز هارا چاتاردی ، اگر اولماسایدی زینب را قرار دهید

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید