معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home علمی بررسی عوامل اقلیمی در معماری شهری خلخال
بررسی عوامل اقلیمی در معماری شهری خلخال فرستادن به ایمیل
علمی

 

بررسی و تحلیل عناصر مهم اقلیمی مؤثر در معماری سکونتگاههای شهری خلخال

چكيده :

موضوع اقليم و معماري يكي ازموضوعات بسيار جالب در مطالعات مربوط به نقش عوامل آب و هوايي در مورد مسكن و كـلاً فضاي زندگي است. اثر عوامل آب و هـوايي بر شكل‏گيري محيط مسكوني از ديرباز معمول بوده و معماران از گذشته‏هاي دور نقش و تأثير اين عوامل را مي‏دانسته‏اند، ودر ساخت خانه‏ها بدان توجه داشته‏اند.

شـهر خلخال بدليل واقع شدن در عرض جغرافيايي بالا، شرايط توپـوگرافي و سامـانه هاي اقليمي مـؤثر بر منطقه از اقليم نسبتاً سردي برخوردار است. اقليم و معماري بعنوان علمي نوين جهت بهره برداري بهينه از مواهب طبيعي به منظور صرفه جويي در انرژي و ايجاد آسايش حرارتي مطرح مي شود. انجام مطالعات در زمينه اقليم و آسايش فضاهاي مسكوني بخصوص در مناطق سرد كه مصرف انرژي ساختمان ها در فصل سرد افزايش مي يابد، امكان صرفه جويي انرژي را فراهم مي آورد مطالعه اقليم و معماري شهر خلخال با ارزيابي مساكن سنتي و نوين به لحاظ سازگاري با اقليم و همچنين استفاده بيشتر از عنـاصر اقليمي جهت ايجاد آسايش مي باشد براي دستيابي به اهداف پژوهش از دوره آماري 23ساله (1366تا 1388) ايستگاه خلخال بهره گرفته و مساكن سنتي و نوين بـر پايه روشهاي تجربي(نظيرروش زيست اقليمي اولگي،جدول بيوكليماتيك ساختماني گيوني، ماهاني، بيكر و دماي مؤثر) در معرض توجه قرار گرفت. نتايج حاصله از بررسي ها نشان مي دهد آسايش حرارتي در خلخـال طي شبها خيلي كم بوده و تنها در برخي از ماه هاي سال آسايش حرارتي در روز امكان پذير مي باشد. بر اين اساس نياز به آفتاب خيلي بيشتر از نياز به سايه بوده و در اصول طراحي اقليمي به اين اصل پرداخته شده است. بر اساس نتايج بدست آمده از روشهاي طراحي اقليمي مشخص گرديد جهت استقرار بهينه ساختمان جنوب شرقي مي باشد. به منظور جلوگيري از اتلاف انرژي استفاده از عايق هاي حرارتي در خلخال ضروري بوده و مصالح ساختماني بكار رفته در آن بايد از مصالحي باشند كه ظرفيت حرارتي بالا و مقاومت لازم را داشته باشد.

 

كلمات كليدي: اقليم ومعماري- بيوكليما- آسايش- خلخال

 

مقدمه :

علم مطالعه و ارزيابي تاثيرات هوا و اقليم بر روي موجودات زنده اعم از گياهي و جانوري را بيوكليماتولوژي يا اقليم شناسي حياتي مي نامند(كاوياني ،1372). از طرفي شرايط آسايش به مجموعه شرايطي گفته مي شود كه از نظر حرارتي حداقل براي 80 درصد از افراد مناسب باشد يا به عبارتي انسان تحت آن شرايط نه احساس سرما و نه احساس گرما كند كه حالت خنثي بودن حـرارتي تعبير ديگر آن است، چرا كه انسان سـرما و گـرما و ناراحتي موضعي ناشـي از مسائل اقليمي، احساس نمي كنند(قباديان وفيض مهدوي، 1376) در شكل گيري شرايط آسايش انسان از ديده گاه اقليمي چهار عنصر دما، رطوبت، باد و تابش نقش دارند. در بين اين عناصر دما و رطوبت تاثير بيشتري در سـلامت و راحتي انسان دارند و به اين دليـل بيشتر مدل هاي سنجش آسـايش انسان بر اين دو عنصر استوار است(عليجاني ،1372).

از نظر اقليم، پايه و اساس شكل گيري محيط هاي مسكوني، آسايش حرارتي انسان، فراهم ساختن شرايط محيطي مناسب براي بهتر زيستن است. بعبارتي ايجاد فضاهايي است كه بتوان با مصرف حداقل انرژي، شرايط محيطي مناسبي در آنها ايجاد نمود. در حال حاضراقليم‌ و معماري‌ به‌ عنوان‌ علمي‌ نوين‌ جهت‌ بهره‌ برداري‌ بهينه‌ از مواهب‌ طبيعي‌ به‌ منظور صرفه‌جوئي‌ در انرژي‌ و ايجاد آسايش‌ حرارتي‌ مطرح‌ مي‌باشد برای تعیین داده‌های اقلیمی مورد نیاز در طراحی یک ساختمان و استفاده موثر و کارآمد از آنها، یک درک کلی از وضعیت اقلیمی منطقه و شرایط محلی و همچنین شرایط طراحی ساختمان ضروری است. کارشناسان اقلیم شناس معتقدند که انجام مطالعات در زمینه معـماری هم‌ساز با اقلیم در کشوری مانند ایـران به دلیل وجود تنوع اقلیمی، الـزامی می باشد گـرچه اندازه‌گیری‌های هواشناسی چند دهه‌ای است که در بسیاری از شهرهای ایران انجام می‌شود، اما تحقیقات کمی در زمینه تکمیل جزییات داده‌های هواشناسی برای طراحی ساختمان و بررسی خصوصیات اقلیمی با توجه به معماری و توسعه شهری انجام شده است. به نحوی که داده‌های اقلیمی در بیشتر نقاط ایران محدود بوده و باید گسترش داده شوند.

اميـد است اين پژوهش بتواند راهكارهاي منـاسب بهـره گيري از شرايط اقليمي محيطي را در شكل گيري سكونتگاههاي شهري و ارائه طرحي مناسب از مسكن كه آسايش حرارتي انسان را تامين نمايد، نشان دهد.

 

 

محقق: محمدباقر فرض اله پور كارشناس ارشد اقليم شناسي در برنامه ريزي محيطي 

وکارشناس مسئول هواشناسی ( اداره کل هواشناسی اردبیل ) آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسکریپت دارید

 
یادداشت (9)
1 جمعه, 26 فروردین 1390 ساعت 11:35
ــ

( ب - اکبری )


واقعآ عالیه.اینچنین مقاله ها را باید مسئولان شهرمون مطالعه نمایند تا اصول شهر سازی رعایت شود.آقای مهندس فرض اله پور دستت درد نکنه

2 شنبه, 27 فروردین 1390 ساعت 15:14
ــ

( ا - محمدی )


خدمت آقای مهندس فرض اله پور سلام عرض میکنم چند وقته که جنابعالی وضعیت جوی استان را در شبکه اردبیل(رادیو و تلویزیون)گزارش نمیدهید ما مشتاق شنیدن صداهای همشهریهایمان همچون شما هستیم. همچنین از ارائه مقاله(در مورد معماری خلخال)صمیمانه تشکر مینمایم اگر متن مقاله را هم ارسال می کردید بهتر بود به سایت هواشناسی اردبیا هو سر زدم فقط چکیده را درج نمودید

3 دوشنبه, 29 فروردین 1390 ساعت 08:47
ــ

( گروه نی )


این همان چیزی است که ما دنبالش هستیم یعنی نفوذ در سمت مدیران کل مرکز استان و نشاندن توانمندیهای موفق . پیروز باشید


پاسخ مدیر : سلام دوستان ،‌ البته این را هم اضافه کنید که نفوذ خلخالی ها با توجه به استعداد و توانایی هایی که دارند باید اتفاق بیافتد نه با ... همه ما میدانیم که خلخالیها در هر کجای دنیا بغیر از خود خلخال جزو موفقها هستند .

4 پنجشنبه, 01 اردیبهشت 1390 ساعت 14:06
ــ

( آرمین )


با سلام خدمت آقای مدیر سایت خلخالیم
این همان مهندس فرض اله پور هستش که وضعیت هوا را در اخبار های شبکه اردبیل گزارش میداد؟
پس چرا دیگر گزارش نمی دهد؟
اگه بازم صداشو بشنویم خوشحال میشویم.

5 دوشنبه, 02 خرداد 1390 ساعت 14:27
ــ

( فریور )


سلام خسته نباشید.دوست من لطف کن حداقل چند فصل از پایان نامه را هم برای استفاده علاقمندان به سایت بفرست.دستت درد نکنه مفید و قابل استفاده بود.از شما بزرگواران هم که در این سایت و به عبارتی برای این دیار خسته کش زحمت میکشید بی نهایت ممنونم.

6 جمعه, 17 تیر 1390 ساعت 16:18
ــ

( خانم - ش - ز )


سلام خدمت پژوهشگر محترم اگه امکان داره قسمتی از مقاله مورد نظر را در سایت قرار دهید تا مقاله فوق را مطالعه نماییم ممنونم از لطفتون

7 یکشنبه, 19 تیر 1390 ساعت 15:10
ــ

( م - فرض اله پور )


خدمت دوستان و همشهریان عزیزم سلام عرض می نمایم
ازاینکه قسمتی از مقاله اینجانب را مطالعه کردید بی نهایت سپاسگزارم.مقاله اینجانب در سایت هواشناسی اردبیل درج شده است.
در صورت نیاز به مقاله اینجانب ایمیل خودتان را برای اینجانب ایمیل نمائید تا برایتان ارسال نمایم.ایمیل اینجانب m_farzollapur@yahoo.com میباشد.

8 دوشنبه, 09 آبان 1390 ساعت 18:53
ــ

( حسین علیزاده )


سلام و خسته نباشید
آقای فرض اله پور ممنون از نقطه نظر علمی تون امیدوارم موفق باشید .

9 شنبه, 27 خرداد 1391 ساعت 16:33
م.میرزایی
من دانشجوی معماری هستم الان پروژه من در مورد ابنیه های سنتی خلخال هستش الان چیزی نمیتونم پیدا کنم اگه میشه یه مقاله ای واسه من تو سایتتوون بذارید مرسی

پاسخ مدیر : از دوستان عزیز که مطلب در خوری در اختیار دارند ممنون خواهیم شد این کار را بکنند و در ضمن پیشنهاد میدم به حسینیه کربلایی مختار یه سری بزنید بد نمیشه .


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید