معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home مشاغل قدیمی دمیرچی ( آهنگری )
دمیرچی ( آهنگری ) فرستادن به ایمیل
مشاغل قدیمی

 

دمیرچی (‌ آهنگری )

 

یکی از شغلهای قدیمی بازار خلخال که همواره شور و صفای بازار قدیم خلخال را تداعی می کرد ، دمیرچی یا همان آهنگری بود . اکثر افرادی که به این صنف مشغول بودند در راسته قاضیلر سکونت داشتند .

آهنگری شغلی بود که قدرت بدنی و تخصص لازم را می طلبید . حتی شاگردانی که کار میکردند نیز بایستی تخصص لازم را می داشتند .

هنگام عبور از میان بازار آهن ، صدای چکاچک چکشهای آهنگران را می شنیدید که بر سندانی می کوبند و یا در گوشه ای نعل اسبی را تازه می کردند و آهنگران قدرتمندی که پیشبند چرمی بسته ، صفا و صمیمیتشان را در چهره عرق کرده و بر افروخته شان میشد دید .

داس خلخال یکی از محصولات آهنگران خلخال بود که در کل آذربایجان شهرت خاصی داشت

وسائل و ادواتی که توسط آهنگران ساخته میشد عبارت بودند از : انواع داس ( اوراخ ) ، نعل ( نال ) ، میخ ، گاو آهن ( گاوایین ) ، تبر ( بالتا ) ، دهره ،‌...

هر گارگاه آهنگری یک سری اصول و قاعده و سلسله مراتبی داشت و در آن شاگرد اول و دوم و سوم مشخص میشدند و هر کدام شرح وظایفی داشتند .

ابزار آلات دست آهنگر شامل عبارت بودند از :

1 - پتک : چکش بزرگی بود تک لبه که برای کوبیدن آهن تفته توسط شاگرد اول آهنگری بکار می رفت . البته این کوبیدن همراه با ریتمی بود که استاد کار ، تنظیم می کرد

2 - چکش : وسیله ای یک سره بود که استاد کار با یک دست همراه شاگرد و با ریتم بر روی آهن تفته می کوفت تا آهن را به اشکال مختلف که لازم بود در می آورد .

3 - سندان بزرگ : که در وسط آهنگری بر روی یک تنه درخت جنگل نصب می شد و برای کوبیدن ابزار های در حال ساخت بر روی آن بکار می رفت

4 - سندان کوچک : برای کوفتن نعل و میخ و پرداخت کردن آنها توسط شاگرد سوم ،‌بکار می رفت

5 - دم آهنگری ( کوئروک ) : بصورت وسیله ای آکاردئونی شکل دوقفسه ای یا تک قفسه ای بود که توسط شاگرد دوم آهنگری با مهارت خاصی بکار گرفته می شد که هر کسی از پس آن بر نمی آمد

6 - کوره آهنگری : که توسط زغال سنگ بارگذاری میشد و توسط دم آهنگری ملتهب می شد به اینصورت که در تمام مدت کار بایستی دمای کوره در حد دمای ذوب باقی می ماند و این کار توسط شاگرد دوم انجام میشد و باید مهارت لازم را می داشت .

 

همشهریان وعزیزانی که به این شغل شریف می پرداختند و اگر در قید حیات هستند خدا سلامتشان کند و اگر به رحمت خدا رفته اند خدا بیامرزدشان ، عبارت بودند از آقایان : قاسم بابا باقرزاده ، شعبان باقرزاده ، سهراب سندانی ، قنبرعلی قنبرپور و پسران ، رشید عباسیان ، اذن اله آهنگری و پسران (حاج عوض و حاجعلی آهنی )  ، کریم سندانی ( یوخاری میدان ) سید ایوب عطایی ( آشاقی کوچه )

.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری و نگارش متن : الحاج کاووس شیرعلی پور

-----------------------------------------------------------

 

 

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید