معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home مطالب متفرقه توصیه های ایمنی درباره خطرات گاز گرفتگی
توصیه های ایمنی درباره خطرات گاز گرفتگی فرستادن به ایمیل
مطالب متفرقه

 

 

توصیه های ایمنی در مورد خطرات گاز گرفتگی با منواکسید کربن

 

به منظور پیشگیری از حوادث گاز بسیار خطرناک منو اکسید کربن که از سوختن ناقص تولید شده ومهم ترین توصیه های ایمنی وپیشگیری به شرح ذیل به اطلاع عموم شهروندان می رساند .

 

۱-انتهای کلیه دود کش ها باید حداقل یک متر از سطح بام وحداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته ودارای کلاهک مخصوص به شکل H باشد .

 

2-دود کش واتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچ منفذ نشتی در سرتاسر آن باشد .(به کارگیری لوله های آکاردئونی آلمینیومی مجاز نمی باشد)

 

3-شیب لوله های افقی در داخل واحدها باید مثبت (رو به بالا)وارتفاع عمودی لوله ها در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

 

4-قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگتر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.

 

5-اگر فضای خانه ویا محیط کار خود را باشوفاژسیستم حرارت مرکزی گرم میکنید درزبندی وبستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلامانع می باشد.

 

6-در صورتیکه از بخاریهای گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می کنید حتما مختصری تهویه از طریق درب یا پنجره در فضا ایجاد نمائید واز درزبندی وبستن منافذ خودداری کنید.

 

7-به کار بردن پلوپز گازی و وسایل گرمایشی جهت گرم کردن محیط بسیار خطرناک است.

 

8-اگر لوله دودکش بخاری شما سرد باشد دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص به طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه مناسب در محیط ایجاد نمائید.

 

9-از به کاربردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش ویا دارای نقص در دودکش جدا خودداری کنید.

 

10-آب گرمکن های دیواری اگر به مدت طولانی روشن باشند این موضوع می تواند ناشی از مصرف به مدت طولانی یا نشت آب گرم باشد که بسیار خطرناک است.

 

11-به کارگیری آب گرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا مجاز نمی باشد.

 

12-هروسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش مستقل ومنتهی به فضای بیرون باشد.

 

13-سرتاسر مسیر دود کش ها را به منظور اطمینان از هدایت مناسب محصولات احتراق به فضای بیرون کنترل واطمینان حاصل نمائید .

 

14-اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده وتولید گاز منو اکسید کربن نمائید.

 

15-از قرار دادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب جدا خودداری کنید.

 

16-طول شیلنگ گاز حداکثر یک ونیم متر باشد.

 

17-بنا به دستور شرکت گاز از اضافه کردن بخاری مازاد در محیط های کوچک جدا خودداری گردد.

 

18-در صورت خارج شدن از خانه به مدت طولانی حتما شیر اصلی گاز بسته شود.

 

 

گاز منو اکسد کربن (CO) را بشناسید

 

این گازی بسیار سمی بی رنگ وبی بو که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی (در اثر ) سوخت ناقص , نصب نادرست و یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می شود .غلظت منو اکسید د مقادیر بسیار پائین نیز برای انسان خطرناک وکشنده است .بنابراین در نصب این وسیله گرمایشی ودودکش مربوط وهمچنین استفاده صحیح از آن نهایت دقت را بعمل آورید.

 

دود کش بخاریتان را بشناسید ومشخصات آنرا بدانید:

 

دودکش:

در هر وسیله گاز سوز از سوختن یک متر مکعب گاز طبیعی مقداریازده متر مکعب گازهای حاصل از احتراق تولید می شود که بخشی از آنها برای تنفس زیان بخش می باشند (از قبیل گازهای NOX,CO وگازهای نسوخته )که حتما میبایست توسط دودکش به بیرون از ساختمان هدایت شوند.

 

جنس دودکش :

دودکش خوب حتما باید از استحکام کافی برخوردار بوده و در مقابل حرارت خوردگی وزنگ زدگی ناشی از گازهای داخل دود کش (احتراق) و میعانات آن مقاوم باشد .شاید لوله های ساخته شده از جنس گالوانیزه مناسبترین نوع انتخاب برای دودکش باشند .لذا از لوله های زنگ زده فرسوده ویا حلبی در سیستم دودکش ها استفاده ننمائید

 

حداقل ضخامت لوله های گالوانیزه لوله دودکش حدود 3% میلیمتر است.

 

اتصالات دودکش :

باید از اتصالات مناسب ومحکم قطعات دودکش به یکدیگر وبه بخاری همچنین به دودکش ساختمان اطمینان کاملا محکم شوند انتهای لوله دودکش روی پشت بام باید از بالاترین نقطه روی پشت بام حداقل 60سانتیمتر بلندتر بوده وتا شعاع یک متر نیز اطراف دودکش میبایست آزاد باشد.

خانه هایی با سقف شیروانی از این قائده مستثنی نمی باشند اگر خانه ای که در آن بخاری قراردارد در کنار ساختمان بلند تری قرارگرفته است در این حالت ارتفاع دود کش باید از پشت بام آن ساختمان 60سانتیمتر بلند تر باشد.

انتهای لوله دودکش بر روی پشت بام حتما باید به یک کلاهک اچ مانند(H )متصل ومحکم شده باشد وهر از چند گاهی از استقرار کلاهک دودکش در جای خود بر روی پشت بام اطمینان حاصل گردد(به ویژه زمانی که هوا طوفانی است)

بیشترین مسیر دودکش باید در داخل ساختمان ویا درون دیوار آن باشد ودر حد امکان از کمترین تعداد اتصالات زانوئی در دود کش بخاری استفاده نمائید.(حداکثر 3زانوئی)

 

نکته :آخرین زانوی اتصالات دودکش همیشه باید بطرف بالا باشد.

 

 

 

قبل از هر چیز به نکات ایمنی زیر جدا توجه فرمائید

آنها را به خاطر بسپارید وعینا عمل نمائید:

 

-- آشنائی با کالائی که خریده اید ......

-- یک بخاری گاز سوز دود کش دار برای نصب وراه اندازی حتما باید به یک سیستم دودکش صحیح ومناسب متصل شود.

-- اگر دود کش مناسب ندارید هرگز از بخاری استفاده ننمائید.

-- سیستم دود کش در داخل ساختمان باید بگونه ای طراحی وساخته شود که بامکش مناسبی که ایجاد می نماید همه گازهای حاصل از احتراق را از این طریق به فضای خارجی از ساختمان انتقال دهد.

-- دود کش فلزی نباید بلافاصله مستقیما به خارج از ساختمان هدایت شود چون برای خروج گازهای حاصل از احتراق باید حدود 2متر لوله دود کش کاملا گرم باشد.

-- تحت هیچ شرایطی سطح دود کش داخل ساختمان نباید پائین تر از سطح لوله بخاری قرار گیرد در غیر این صورت نصب بخاری توسط افراد ذیصلاح اصلاح گردد.

-- از خروج لوله دودکش در داخل شیشه پنجره نیز خودداری کنید زیرا به علت گرم شدن دود کش ممکن است شیشه ترک برداشته وشکسته شود ودر نتیجه باعث افتادن دودکش بخاری گردد.

-- چنانچه الزام به خروج لوله دود کش از شیشه دارید حتما باید محل اتصال آنها را عایق نمائید.

 

اخطار :

برخی افراد بدلیل نداشتن دودکش در محل نصب بخاری انتهای لوله دودکش بخاری را در داخل سطل یا ظرف آب قرار می دهند .این عمل فوق العاده خطرناک است .

لذا از قراردادن احتمالی انتهای دودکش در داخل ظرف آب جدا خودداری نمائید.

 

هر بخاری باید دارای دودکش مستقل باشد لذا از اتصال دودکش دویا چند بخاری به دودکش دیگر وسائل گاز سوز نفت سوز گازوئیل سوز و.....جدا خودداری نمائید.

 

دود کش بخاری د رداخل ساختمان نباید به شکل افقی قرار گیرد وحداقل باید از یک زاویه 45 درجه نسبت به یک کف اتاق برخوردار باشد.

 

یکی از نشانه های عملکرد صحیح سیستم د ودکش بخاری ودودکش ساختمان این است که به هنگام استفاده از بخاری (حداکثر 5دقیقه پس از راه اندازی )دود کش فلزی آن کاملا گرم شود.لذا هر از چند گاهی دودکش بخاری را با احتیاط امتحان نمائید تا از گرم بودن آن مطمئن شوید .

 

در صورت سرد بودن لوله دودکش بخاری را خاموش نموده وبا نزدیکترین سرویس کار مجاز شرکت تماس حاصل نمائید.

 

مسیر دود کش ساختمان قبل از نصب دودکش بخاری حتما باید بازرسی شود تا از باز بودن مسیر آن اطمینان کامل حاصل گردد این کار را می توان با دود ناشی از یک تکه کاغذ نیم سوخته آزمایش نمود بدین ترتیب که اگر یک تکه کاغذ نیم سوخته د ردهانه ورودی دودکش ساختمان قرار گیرد دود ناشی از آن به سمت دودکش ساختمان کشیده شده واز طریق آن به خارج از ساختمان انتقال می یابد.

 

طریقه نصب و وصل به لوله کشی ساختمان :

توصیه می شود این امر توسط افرادذیصلاح انجام پذیرد واز نصب بخاری توسط اشخاص ناوارد جدا خودداری شود

 

بخاری را در محلی که کمترین فاصله را با دودکش ساختمان داشته باشد دقت نمائید مکان قرارگیری بخاری مسطح بوده وبخاری کاملا تراز باشد حداقل فاصله استاندارد ومناسب بخاری از دیواره های اطراف 30 سانتی متر است آنرا رعایت نمائید.

 

برای اتصال بخاری لوله کشی گاز داخل ساختمان بایستی از لوله های نیمه سخت استاندارد (از جنس آلمونیوم یا مس)واتصالات مناسب استفاده شود (طول شیلنگ مخصوص گاز نباید از 5 / 1  متر بیشتر باشد) و هر 3 سال یک بار میبایست تعویض شود.

 

اخطار :

هرگز از شیلنگ آب برای انتقال گاز به بخاری استفاده ننمائید زیرا فوق العاده خطرناک است .

 

لازم است بین سیستم لوله گاز ساختمان ولوله اتصال به بخاری یک شیر توپکی قطع ووصل نصب شود تا در هنگام نیاز بتوان فورا جریان گاز را قطع نمود (این شیر باید کاملا در دسترس باشد)

 

نکات ایمنی که حتما باید رعایت شود

1-بخاری باید در فضائی نصب گردد که حتما دارای تهویه هوای مناسب باشد.

2-از پوشاندن صفحه روی بخاری با آلمینیوم فویل یا ....جدا خودداری نمائید .بخاری نیاز به تبادل حرارت صحیح دراد .

3-قبل وبعد از روشن کردن بخاری دقت نمائید تا اطراف ونزدیک بخاری هیچ گونه اشیاءقابل اشتعال وانفجار وجود نداشته باشد.

4-از قراردادن بخاری در مسیر باد وهوای سرد خودداری کنید چون باعث خاموش شدن پیلوت می شود.

5-از نزدیک شدن اطفال وافراد مسن به سطوح گرم بخاری جلوگیری کنید

6- از گذاردن کتری آب روی بخاری خودداری فرمائید.

7-از قراردادن کفش یا پوشاک مرطوب بر روی بخاری خودداری نمائید وهیچ گاه از بخاری به عنوان وسیله خشک کننده استفاده ننمائید.

8-خواهشمند است هنگامیکه شیشه بخاری ترک برداشته یا شکسته باشد از بخاری استفاده نشود تا شیشه تعویض گردد.

9-در صورت استشمام بوی گاز فورا شیر اصلی گاز راببندید وپنجره هارا باز نمائید از روشن کردن کلید برق کبریت فندک واستفاده از تلفن جدا خودداری کنید برق ساختمان را از کنتور اصلی قطع وفورا با مراجع ذیربط تماس حاصل فرمائید.

10-دودکش واتصالات آن باید از جنس مقاوم وبدون هیچگونه منفذ یا نشتی در سرتاسر آن باشد (به کارگیری لوله های آکاردئونی آلمینیومی مجاز نمی باشد)

11-اگر فضای خود را با شوفاژسیستم حرارت مرکزی گرم میکنید درزبندی وبستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلامانع می باشد.

 

نصب صحیح دودکش :

در صورت خروج احتمالی دودکش از پنجره حتما باید محل تماس دودکش با شیشه پنجره عایق شود (شکل 3)

 

چون هوای لازم برای عملکرد این نوع بخاری گاز سوز از فضای داخل ساختمان تامین می شود لذا ساختمان یا اطاق محل نصب بخاری باید از تهویه مناسبی برخوردار باشد بطوریکه هوای تازه به راحتی وارد محوطه گردد .

 

در صورتیکه محل مناسب برای ورود هوا به اتاق موجود نباشد بایستی درب یا پنجره را به اندازه مورد نیاز باز بگذارید .

 

اگر برای سوخت بخاری از کپسول گاز استفاده می نمائید حتما دور از بخاری و بصورت ایستاده نگهداری شود (ضمنا کپسول باید مجهز به رگلاتور استاندارد شد فشار ضعیف باشد.

 

هر سه ماه یک بار کلیه اتصالات مسیر جریان گاز در بخاری را باکف صابون تست نشت یابی نمائید.

 

در هنگام سرد بودن بخاری اقدام به تمیز کردن سطح آ ن نمائید .

 

برای ایمنی بیشتر حداقل سالی یک بار کلیه سیستم لوله کشی گاز داخل منزل ووسائل گاز سوز را توسط افراد متخصص ومطلع مورد بازدید وبررسی قراردهید تا نواقص احتمالی قبل از ایجاد حادثه برطرف گردد.

 

توصیه می کنیم بخاری نیز هر سال توسط سرویسکار مجاز مورد بازرسی کامل قرارگیرد.

.

منبع : وبلاگ یک آتشنشان

 

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید