معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اخبار سرمقاله آیا بهره‌برداری از جاده خلخال-فیروز، شهر کیوی را به حاشیه برد؟
آیا بهره‌برداری از جاده خلخال-فیروز، شهر کیوی را به حاشیه برد؟ فرستادن به ایمیل
پنجشنبه, 10 بهمن 1398 ساعت 01:10

خلخالیم؛ محمد پورعزیزی / شهر خلخال مرکز شهرستان خلخال نیازمند یک جاده اصلی به مرکز استان بود چرا که تا قبل از جاده فیروز، شهر خلخال فاقد حتی یک کیلومتر جاده اصلی بود و این منطقی نیست بهبود راههای ارتباطی جمعیت 90 هزار نفری شهرستان خلخال، صرفا با دید محدود نگر نادیده انگاشته شود.

با شروع عملیات اجرایی سد کیوی در سال 1382 می‌بایستی برای جاده قدیم خلخال-کیوی جاده جایگزین تعریف و احداث می‌شد؛ هزینه ساخت جاده جایگزین سد می‌بایستی از طرف وزارت نیرو تامین شده و پس از ساخت و بهره‌برداری تحویل وزارت راه می گردید.

جاده قدیم خلخال-کیوی به دلیل وجود ساختمان سد و همچنین توپوگرافی خشن حد فاصل سد تا شهر کیوی قابلیت ارتقا به جاده «اصلی» را نداشت.

لازم است اینجا یک توضیحی در مورد جاده اصلی داده شود:

جاده «اصلی» از نظر فیزیکی استانداردهایی دارد که می‌بایستی در زمان اجرا رعایت شود، از جمله مشخصات آن عرض 11 متر و شیب حداکثر 6% و شعاع پیچ‌ها در محدوده مناسب و تعریف‌شده می‌باشد.

اما یک ویژگی بسیار مهم جاده اصلی این است که برای نگهداری و تعمیرات آن، سالیانه اعتبار مشخصی از سوی وزارت راه و شهرسازی اختصاص خواهد یافت و قطعاً به سرنوشت جاده های فرعی مثل اسالم دچار نخواهد شد که فاقد مشخصه «اصلی» بودن هستند و دارای اعتبارات اندکی جهت تعمیرات و نگهداری هستند که از سوی ادارات کل استان اردبیل و گیلان تخصیص می یابد و این اعتبارات اندک، جهت تعمیرات و نگهداری بهینه آن کفایت نمی‌کند.

بنابراین با توجه به وظیفه وزارت نیرو در جهت احداث جاده جایگزین سد کیوی، مطالعات آن انجام گرفت و مسیر فعلی جاده فیروز-خلخال تصویب شد و مقرر شد که توسط وزارت نیرو احداث گردد که همزمان مصادف شد با شروع دوره اول نمایندگی دکتر خالقی.

دکتر خالقی درباره ردیف‌های اعتباری سد کیوی و جاده فیروز می‌گوید: با توجه به اینکه اعتبارات سد کیوی پاسخگوی هزینه احداث سد کیوی نبود، جهت تسریع در احداث سد کیوی، تلاش کردم برای جاده فیروز، که به نوعی دیگر ادامه جاده قدیمی سنتو و قطعه ای از رضوانشهر، میانه، میاندوآب بود، ردیف جداگانه‌ای اخذ نمایم و با تلاش‌های گسترده، ردیف جاده فیروز ایجاد و از ردیف سد کیوی تفکیک شد و در قانون بودجه قرار گرفت و عملیات احداث آن شروع شد که این‌ کار تکمیل سد کیوی را نیز سرعت بخشید.

جاده فیروز تا مرحله بهره‌برداری موقت پیش رفته است؛ اما هنوز افتتاح کامل نشده و تا زمان احداث قطعه 4 که بعنوان کمربندی خلخال شناخته می شود و همچنین تکمیل پل‌های غیرهمسطح، دارای ردیف اعتباری خواهد بود؛ شایان ذکر است که این پل‌ها در سه نقطه از جاده فیروز احداث خواهد شد که اولین پل در تقاطع جاده سرچم در حال انجام است و پل‌ دوم در تقاطع جاده فیروز با جاده کیوی-پیریک و پل سوم در تقاطع جاده خلخال-هشجین احداث خواهد شد.

عده‌ای از فعالان شهر کیوی در فضای مجازی معتقدند با بهره‌برداری از جاده فیروز، شهر کیوی به حاشیه رفته است؛ این تفکر به دلایل مختلف نمی‌تواند منطقی باشد؛ چرا که:

اولا شهر کیوی به وسیله جاده اصلی کیوی-پَرو در ۸ کیلومتری جاده استراتژیک اردبیل-سرچم قرار گرفته است و کیوی دیگر هیچوقت در حاشیه نیست و نخواهد بود و این شعارها، بیشتر مصرف انتخاباتی دارد.

ثانیا شهر خلخال مرکز شهرستان خلخال نیازمند یک جاده اصلی به مرکز استان بود چرا که تا قبل از جاده فیروز، شهر خلخال فاقد حتی یک کیلومتر جاده اصلی بود و این منطقی نیست بهبود راههای ارتباطی جمعیت 90 هزار نفری شهرستان خلخال، صرفا با دید محدود نگر بعضی ها، نادیده انگاشته شود. و صد البته اهیمت این جاده جهت دسترسی اهالی بخش فیروز شهرستان کوثر و سایر روستاهای منطقه به خلخال و گیلان هم بر هیچکس پوشیده نیست.

ثالثا آبگرم معدنی کوثر در کنار تکمیل کامل ساختمان سد کیوی و حل مشکلات جزئی آن و با آبگیری کامل آن، شاهد دریاچه بسیار زیبایی در منطقه خواهیم بود که طبیعتا جذابیت‌های سرمایه‌گذاری خواهد داشت و همین امر، انبوه گردشگران را روانه جاده قدیم خواهد کرد و اینجاست که لازم است اهالی شریف کیوی آستین‌ها را بالا زده و برای استفاده از مزایای این شرایط پیش آمده، طرح ها و پیشنهادات خود را ارائه داده و جهت اجرای آنها از مسئولین کار بخواهند.

متاسفانه چون جاده قدیم خلخال-کیوی جاده اصلی نمی‌باشد طبق قانون نمی‌توان از اعتبارات وزارتی جهت تعمیرات و نگهداری آن استفاده کرد و می‌بایستی از اعتبارات استانی هزینه شود که به دلیل ناچیز بودن اعتبارات استانی باید تمهیدات دیگری جهت اخذ اعتبارات تعمیر و نگهداری اندیشیده شود تا وضعیت آسفالت آن که در بعضی نقاط نامطلوب است ارتقا یابد.

به هر حال با افتتاح جاده فیروز و اتصال آن به جاده در دست احداث کلور-درام و همچنین اتمام عملیات آسفالت جاده ماسوله پیش‌بینی می‌شود هر کدام از این جاده‌ها مکملی برای همدیگر باشند و خیل عظیم گردشگران که در سال‌های گذشته نیز شاهد آن بودیم افزایش پیدا خواهد کرد و روند توسعه گردشگری تسریع خواهد شد که قطعا به افزایش فرصت‌های اشتغال و مهاجرت معکوس منجر خواهد شد و اینجا هنر خود اهالی خلخال و کیوی خواهد بود که به چه میزان بتوانند از این فرصت‌های ایجاد شده جهت توسعه اقتصادی خود بهره ببرند.

به برکت همین خیل عظیم گردشگران است که سرمایه‌گذاران، ترغیب به سرمایه‌گذاری می‌شوند که می‌توانیم نتایج آن را در احداث پل معلق ازنو، کلبه‌های چوبی، توسعه دیگر اماکن اقامتی همچون هتل‌ها و ... مشاهده کنیم.

گسترش شبکه راههای ارتباطی در هر حال به سود منطقه است و نباید در این مورد محدود نگر بود و این مورد خودش را در زمان تخریب و رانش سال گذشته‌ی جاده قدیمی خلخال - کیوی به خوبی نشان داد؛ قطعا اگر از قبل جاده خلخال - فیروز احداث نمی شد، معلوم نبود اهالی خلخال برای مسافرت به مرکز استان و یا اهالی کیوی برای مسافرت به خلخال و گیلان متحمل چه سختی ها و زحماتی می شدند !

در بحث صنعتی نیز یک رکن اساسی صنعت، وجود زیرساخت‌هاست که یکی از مهمترین آنها «راه» می‌باشد، به برکت جاده فیروز است که سرمایه گذار کارخانه‌ای در مقیاس فروسیلیس حاضر به سرمایه‌گذاری در منطقه می‌شود و الا بدون وجود زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری صنعتی در حد آرزو باقی خواهد ماند.

خوشبختانه جانمایی کارخانه فروسیلس تقریبا در منطقه‌ای است که هم اهالی روستاهای بخش مرکزی و هم شهر خلخال و شهر کیوی دسترسی راحتی به آن خواهند داشت و تعداد قابل توجهی از جوانان جویای کار خلخال و کیوی جذب آن خواهند شد و قطعا این کارخانه، کاتالیزور توسعه منطقه خواهد بود.

http://www.khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/yashilweb.gif







 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید