معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اقتصادی الزامات توسعـه صنعتی خلخــال ( تایماز نظمی )
الزامات توسعـه صنعتی خلخــال ( تایماز نظمی ) فرستادن به ایمیل
اقتصادی

مهمترین سوالی که به ذهن می رسد اینکه چرا  منطقه خلخال با وجود قرار گرفتن در موقعیت ژئوپلیتیک بسیار مناست، حتی از حداقل رشد و آبادانی برخوردار نبوده است

 

 

 

 

الزامات توسعه صنعــتی خلخال

 

 

نویسنده : تایماز نظمی

 

اپیزود اول : « توسعه همه جانبه خلخال»، « اشتغال زائی و رفع بیکاری »،«مهاجرت معکوس»،  « احداث راههای مواصلاتی»، «صنایع سنگین همچون سیمان، فولاد، قطعات خودرو، پتروشیمی» ، « نیروگاه و تقویت  فشار گاز» ، « سد»، « فرودگاه »، «منطقه ویژه اقتصادی» و... از جمله شعارهائی هستند که گوش حداقل سه نسل گذشته خلخال با آنها به خوبی آشنا هستند. اینها در ادوار مختلف انتخابات، بخصوص انتخابات مجلس از زبان کاندیداهای گوناگون بیان گشته اند. اینها وعده های قشنگی هستند که از زبان وزراء ، استاندارد ، فرماندار و.. هم در چند دهه گذشته بارها بیان گشته اند.

***

 

اپیزود دوم:  « بن بستی واقع در تقاطع چهار استان»، « مهاجرفرست ترین منطقه » ، « محروم ترین نقطه کشور» ، « فاقد حتی یک کیلومتر راه اصلی»، « محل کمترین سرمایه گذاری دولتی»، « فاقد هرگونه امکانات معیشتی و رفاهی» و...

این سیمای واقعی منطقه خلخال در پایان برنامه پنجم توسعه می باشد. با پایان برنامه پنجم توسعه، هنوز  مردم منطقه خلخال هیچ بهره ایی از برنامه های توسعه کشور نبرده اند و  به عنوان یکی از محروم ترین مناطق کشور، زندگی بسیار دشواری را سپری می کنند. بسیاری از جوانان و دانشگاهیان خلخال مهاجرت را به عنوان تنها راه، برگزیده و راهی  مناطق توسعه یافته می شوند.

***

 

عدم توسعه و آبادانی خلخال باعث تحمیل هزینه های هنگفتی به مردم منطقه شده است . ولی همین محرومیت و عدم توسعه برای بعضی ها بسیار مفید بوده و باعث ترقی و پیشرفت آنها شده است. مردم خلخال که سالیان سال در حسرت عمران و آبادنی به سر می برند به کسی که وعده قشنگ دهد و حرفهای دهن پر کن بزند مجبورا اعتماد کرده و آن فرد را از فرش به عرش رسانده اند.

 

مهمترین سوالی که به ذهن می رسد اینکه چرا  منطقه خلخال با وجود قرار گرفتن در موقعیت ژئوپلیتیک بسیار مناست، حتی از حداقل رشد و آبادانی برخوردار نبوده است. چرا بسیاری از مسئولین و بخصوص نمایندگان مجلس علیرغم پیگیریهای متعدد و رایزنی های گوناگون با سرمایه گذارن دولتی و نیمه دولتی و بخش خصوصی نتواستند کسی را به سرمایه گذاری در منطقه خلخال راغب کنند؟

 

شاید بسیاری از مسئولین، مدیران و نمایندگان مجلس واقعا می خواهند اقدامی بکنند و از خود یادگاری حسنه در منطقه بجا گذارند ولی نمی شود و یا اینکه نمی توانند.

به نظر نگارنده ، تنها با نیت خیر داشتن و دلسوز بودن نمی توان برای منطقه کاری کرد. برای بازکردن گره سرمایه گذاری در خلخال، بایستی شناختی درست از منطقه و از علل عقب ماندگی آن داشت.

 

بدیهی است بدون شناخت درست از مشکلات، پتانسیل ها و کمبودهای منطقه ، و عدم تغییر استراتژی مدیران منطقه ، همین روند ادامه خواهد داشت و هیچ تغییری در حل مشکلات و معضلات منطقه اتفاق نخواهد افتاد و هرسال خواهیم گفت شاید سال آینده......

 

در شرایط کنونی اگر کسی احداث فلان کارخانه بزرگ صنعتی را تبلیغ نماید باید به نیت وی شک کرد و یا حتی اگر سرمایه گذاری به ظاهر ادعا کند می خواهد در زمینه صنعتی خلخال سرمایه گذاری کند باید به اینگونه وعده ها و شعارهای (عمدتا تبلیغاتی) با دیده شک و تردید نگریست. چرا که در شرایط کنونی خلخال، امکان هر گونه سرمایه گذاری صنعتی امکان ناپذیر است.

 

به همین منظور در این مقاله به چندین نکته که شاید بتواند کمکی به بازشدن گره سرمایه گذاری در منطقه بنماید اشاره می گردد.

 

 

1- برای توسعه صنعتی؛ زیر ساخت مناسب لازم است.

صنایعی همچون سیمان ، فولاد و... از جمله صنایع سنگین با سرمایه گذاری بسیار زیاد می باشند که برای احداث آنها شرایط و امکانات زیادی لازم است. میلیاردها تومان هزینه  فقط صرف طرح مطالعاتی آنها می شود.

 

در شرایط فعلی هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در این منطقه نخواهد بود. چرا که با اندکی مطالعه در زمینه پتانسیل های بالفعل منطقه از تصمیم خود پشیمان خواهد شد. برای اینکه هیچ گونه زیر ساختی برای احداث اینگونه کارخانجات در منطقه وجود ندارد. و تا زمانیکه زیر ساخت های مناسب در منطقه ایجاد نشود امکان احداث کارخانجاتی احداث کارخانه سیمان، فولاد ،قطعات خودرو، پتروشیمی و... فوق وجود ندارد.

 

صنایعی همچون فولاد و سیمان در کنار نیاز به مواد اولیه ، به انرژی فراوانی که عمدتا برق و گاز می باشد نیاز دارند.  مصرف برق کارخانه سیمان حداقل  18 مگاوات و مصرف آب آن نیز حداقل  30 لیتر در ثانیه است.

 

دردنیای امروز، برق پایه ای ترین صنعت به شمار می رود و توسعه همه بخش ها وابسته به وجود این صنعت است. و به جرات می‌توان گفت که در صورت تامین‌نشدن انرژی، فعالیت و روند تولید  همه صنایع با مشکل اساسی مواجه می باشد.

 

علاوه بر برق ، معمولا سوخت اصلی کارخانجات سیمان، گاز طبیعی است اما معمولا به دلیل مشکلات و کمبودی که در گاز طبیعی وجود دارد از سوخت دومش (مازوت) هم  استفاده می شود. که بایستی در این  موارد هم تمهیدات لازم اندیشیده شود.

 

پس تامین انرژی اصل اول ایجاد زیر ساخت لازم می باشد. پس درمسیر صنعتی شدن ، نیازمند زیرساخت های مستحکم در زمینه صنعت برق هستیم . لذا تا زمانیکه نیروگاه خلخال احداث نشود، هیچ سرمایه‌گذاری در منطقه  حضور  نخواهد یافت. چرا که  در هر زمینه‌ای از جمله تولید و صنایع و خدمات سرمایه‌گذاری کند قطعا مشکل برق خواهد داشت.

دومین اصل در ایجاد زیر ساخت، ایجاد راههای مواصلاتی مناسب می باشد. چرا که در صنایع مادر همانند فولاد و  سیمان حجم بالایی از مواد اولیه و محصول نهایی جابجا می شوند. بنابراین یکی از عوامل تاثیر گذار بر هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول، دسترسی آسان به مواد اولیه و بازارهای فروش  محصول است.  این امر مستلزم وجود راههای مواصلاتی و حتی شبکه ریلی مناسب است تا شرکتهای مذکور بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را با کمترین هزینه و زمان تامین نموده و محصولات تولیدی را نیز با کمترین هزینه و زمان به بازار فروش انتقال دهند.

 

به طور مثال : برای تولید یک حجم فولاد نیاز به حمل 5/2 حجم مواد اولیه و محصول است. پس در شرایط کنونی که حتی یک کیلومتر راه اصلی در خلخال وجود ندارد صحبت از طرح های صنعتی سرابی بیش نیست.

 

اصل سوم ایجاد زیر ساخت،  تامین آب کارخانجات صنعتی می باشد. اینگونه کارخانجات  نیاز مبرم به آب دارند. مثلا برای تولید هر کیلو فولاد به ۸ لیتر آب نیاز است . و به همین خاطر بدیهی‌ترین اصل در خصوص مکان‌یابی این قبیل کارخانه‌ها احداث در نقاطی است که آب فراوان وجود داشته باشد.

 

پس در زمانی که  مردم خلخال حتی در زمینه آب آشامیدنی هم با مشکل مواجه هستند و تا زمانیکه حداقل سدهای کیوی و بفراجرد احداث نشوند . نبایستی به سراغ هیچ سرمایه گذاری رفت چرا که براحتی طرد خواهیم شد.

 

 

2- نقش انکارناپذیر لابی

رکن دیگر توسعه هر منطقه ای برخورداری آن منطقه از لابی های قدرت در بحث توسعه است ، بارها مدیران اجرائی منطقه خلخال از بی توجهی مسئولین ارشد استان به جنوب گلایه کرده اند که خود گواهی بر عدم تعامل مناسب مدیران اجرائی منطقه با مدیران اجرائی استان و کشور می باشد. حتی در سفرهای استانی مسئولین ارشد کشور همانند رئیس جمهور، خبری از سفر آنها به خلخال نیست و تنها با ارسال یک نفر  از وزراء به نوعی رفع تکلیف می کنند . که همه اینها نتیجه عدم تعامل مسئولین منطقه با مسئولین ارشد کشوری می باشد.

 

در کشور ما به لحاظ ساختار سیاسی آن ، نفوذ افراد در هرم قدرت نقشی تسهیل کننده در فرایند توسعه داشته و می تواند موجبات سرازیر شدن امکانات را به آن منطقه فراهم کند ، اگر روستایی همچون آرادان در استان سمنان در عرض 5 سال آنچنان توسعه پیدا کرده که تبدیل به یک شهرستان صنعتی می گردد صرفا به واسطه آن است که روستای مذکور زادگاه رئیس دولت نهم می باشد .

 

ما باید لابی قوی در استان و مرکز داشته باشیم. چیزی که در طول سالیان گذشته ما از این لابی ها دیدیم تنها به منظور ابقا یا رد مسئول و شخصی خاصی بوده است. هیچگاه تفکر حاکم بر خلخال به منظور دگرگونی روند حاضر و اتفاق خوشایند عمومی خاصی ، پیشقدم نشده و خود را هزینه نکرده است.

 

یکی از ابزارهای لابی، رسانه ها می باشند که متاسفانه در منطقه خلخال فاقد آن هستیم. برای رشد و توسعه شهرستان، ضروری است از جایگاه و توانمندی های ارزشمند رسانه ها در انعکاس آنان بهره برداری کنیم. رسانه ها در پرداختن به کمبودها، از ظرفیت های بالایی برخوردار هستند که باید از آنان استفاده کرد.

 

هم اکنون تاثیر مثبت چندین سایت خبری  را در منطقه به خوبی شاهد هستیم . که قطعا با داشتن نشریات قوی و سایت های خبری و تحلیلی و انتقادی قدرتمند ، به خوبی می توان با توجه به اصل « چانه زنی از بالا، فشار از پایین » به بسیاری از اهداف اقتصادی و توسعه ای منطقه دست یافت.

 

وجود رقبای قدرتمند در مناطق اطراف از جمله دیگر دلائل عدم توسعه خلخال می باشد. که در این زمینه هم با وجود لابی قدرمند می توان با رقبای محلی و منطقه ای کنار آمد و با همکاری و اتحاد با آنها در قالب فراکسیون آذربایجان و یا حداقل فراکسیون استان اردبیل در مجلس، بتوان در راستای اهداف اقتصادی منطقه گام برداشت.

 

 

3- طرح های صنعتی؛ نیازمند منابع ملی خیلی زیادی اند.

 

بدون شک صنایعی همچون فولاد و سیمان نیازمند سرمایه گذاری کلان و با قابلیت برگشت سود بلند مدت هستند. به همین دلیل هم اکنون اکثر صنایع مشابه، دولتی و نیمه دولتی هستند.  بخش خصوصی  به ندرت قادر به سرمایه گذاری در همچون صنایعی می باشد.

 

« هزینه ساخت هر مگاوات نیروگاه برق ٢‌میلیارد تومان است ، هزینه احداث هرواحد نیروگاه سیکل ترکیبی به‌طور میانگین ١٠٠٠‌میلیارد تومان است . هزینه ساخت هر فرودگاه به‌طور میانگین ١٠٠‌میلیارد تومان است .  هر واحد کارخانه سیمان حدود  ٤٠٠‌میلیارد تومان هزینه دارد .»[i]

 

با توجه به این اعداد تقریبی به روشنی مشخص می گردد که از هر سرمایه گذاری نباید انتظار سرمایه گذاری در طرح های صنعتی منطقه را داشته باشیم.

 

با توجه به اوضاع کنونی ایران طرح های صنعتی عمدتا توسط دولت و یا شرکتهای شبه دولتی انجام می شود.  که وظیفه مسئولان اجرائی و نمایندگان محترم مجلس می باشد که سراغ هر سرمایه گذاری نروند و با هرکسی جهت سرمایه گذاری در خلخال مذاکره ننمایند .

 

 

4- بالفعل نمودن منابع بالقوه

شاید بسان بسیاری پروژه های دیگر  و به خاطر دلخوشی مردم، کارخانجاتی همانند سیمان خلخال با هزاران کمک های دولتی افتتاح هم بشود ولی در خوشبینانه ترین شرایط، بیشتر از شش ماه فعالیت نخواهند داشت. چرا که هیچ گونه زیرساخت های لازم برای احداث کارخانه ای چون سیمان وجود ندارد.

 

اما از مشکلات که بگذریم خلخال پتانسیل های بالقوه زیادی دارد که در صورتی که نیمی از آنها بالفعل شود قطعا سرمایه گذاران با رغبت بیشتری به سرمایه گذاری در خلخال روی خواهند آورد.

 

بزرگترین مزیت بالقوه خلخال نزدیکی به منطقه آزاد انزلی و دریای خزر می باشد که تاکنون در هیچ برنامه توسعه ای خلخال بدان پرداخته نشده است.

 

خلخال به علت نزدیکی به دریای خزر و در روزگاری که ایران روابط حسنه با روسیه دارد براحتی می تواند از این پتانسیل استفاده کرده و با جذب سرمایه گذاران خارجی از کشور روسیه به تدام برنامه های توسعه خویش بپردازد. همچنین نزدیکی به دریای خزر باعث می شود صنعتگران خلخال براحتی بتوانند محصولات خود را به آسیای میانه و از آنجا به بازارهای جهانی صادر نمایند.

 

با توجه به اینکه همسر رئیس جمهور آذربایجان اصالتا خلخالی هستند و از طریق دریای خزر ، خلخال یکی از نزدیک ترین منطقه آذربایجان به جمهوری آذربایجان می باشد به راحتی می توان با تکیه بر این توانمندیها به مبادلات تجاری با جمهوری آذربایجان اقدام کرد.

 

وجود معادن انبوه و متنوع در نقاط مختلف خلخال و قرار گیری در تقاطع چهار استان از دیگر مزایای بالقوه خلخال می باشد . ولی در شرایط کنونی  نه تنها هیچ عایدی نصیب مردم منطقه نمی شود. بلکه با انتقال آنها به شهرهای مرکزی کشور، هم جاده های نصف و نیمه خلخال را تخریب می نمایند و هم آسیب های دیگری که در این مقال نمی گنجد به منطقه وارد می نمایند. در  این بخش بایستی دولت همانند نقاط مرکزی کشور (کرمان، یزد و... ) با استفاده از بودجه عمومی اکتشافات را انجام دهد چرا که این کار مستلزم ابزار بسیار گران قیمت، کارشناسان قوی و هزینه‌های سرسام آور است و هیچ کارخانه بخش خصوصی توانایی چنین سرمایه‌گذاری بلند مدتی را ندارد. دولت بایستی جاده‌های منتهی به معادن را  ساخته و آب و برق آن را تامین نماید و سرانجام این دستاوردها را به سرمایه گذاران بفروشد و یا طولانی مدت اجاره دهد. وگرنه امکان اکتشاف، استخراج و بهره برداری از  معادن خلخال وجود نخواهد داشت.

 

پتانسيل بالقوه بعدی استفاده از  انرژي باد جهت احداث نيروگاه برق بادي می باشد. در عصر حاضر كه منابع سوختهاي فسيلي رو به كاهش است، استفاده از انرژي هاي تجديدپذير و از جمله استفاده از انرژي باد جايگزين مناسبي است، كه ميتواند بقاي بشر را تضمين نمايد. بهره برداري از انرژي باد جهت توليد برق با استفاده از توربينهاي بادي از جمله كاربردهاي مورد علاقه دولتها مي باشد. همچنين از عمده كاربردهاي ديگر انرژي باد ، بهره برداري به منظور پمپاژ آب به نواحي مختلف جهت كشاورزي ، دامپروري ، آبياري مراتع و جنگل هاست.

 

وجود گردنه الماس جهت تولید برق از انرژی باد از دیگر مزایای خلخال می باشد که کاملا با طبیعت بکر خلخال هم خوانی دارد و هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ندارد.

امکان صادرات برق تولیدی در گردنه الماس به کشورهای آسیای میانه براحتی سرمایه گذاری در این بخش را توجیه پذیر می نماید .

 

نیروی جوان ، تحصیل کرده و خلاق منطقه از دیگر پتانسیل های منطقه خلخال زر می باشد .  وجود رودخانه های خروشانی چون قزل اوزن، شاهرود، هیروچایی هم از دیگر پتانسیل های بالقوه منطقه هستند که متاسفانه هیچ طرح جامعی جهت استفاده از این پتانسیل ها وجود ندارد.

 


[i] *کلیه محاسبه‌ها از بخش تحلیل گروه اقتصادی« شهروند» استنتاج شده است.

 

نویسنده : تایماز نظمی

 

یادداشت  

 
#1 امین 1394-02-14 19:27
با سلام و با تشکر از آقای تایماز نظمی به خاطر متن زیبا یش که حرف هر فرد آگاه و دلسوزخلخال میباشد ولی متاسفانه خلخالیهااز قدیم الایام به این وعده وعیدها عادت کرده اند و به خوبی می دانند صرفا شعار تبلیغاتی است چون تا حالا در خلخال یک پروزه ملی به موقع و صحیح و سالم به بهره برداری نرسیده است .نمونه اش بیمارستان بعد ازسی سال به پایان رسید.جاده سنتو بیش از نیم قرن طول کشیده ولی به جائی نرسیده فقط امتیازی که داشت توانسته بعد از انقلاب ره یافتن نمایندگان به مجلس را آسان کند به نظر بنده نباید به وعده جدید افراد اعتنا کنیم و لج ولجبازی را کنار بگذاریم و وعده داده شده در دوره قبل را در نظر بگیریم و به تناسب عملکردآن به شخص مورد نظر رای بدهیم ومتن زیبای آقای تایماز نظمی را برای سایردوستان وآشنایان خود تشریح و بازگو کنیم تا در انتخاب افراد دقت کنند . راه پیشرفت جز این نیست الحمدالله با فعالیت سایت خلخالیم آگاهی مردم در خصوص مسائل روز بیشتر شده ودر جای جای ایران از اوضاع خلخال باخبر می شوند ولی عدم احساس مسئولیت مسئولین استان وشهرستان در قبال محرومیت خلخال واقعا" نگران کننده است .
 
 
#2 میلاد 1394-02-14 21:45
تحلیل خوبی بود.
با تشکر از زحمات شما
به امید عدم تاثیر مردم شهرمون از شعارهای انتخاباتی و انتخاب فردی شایسته...بنده طرفدار هیچ نماینده ای نیستم و دوس دارم همه ما اینطور باشیم.که طرفدار نباشیم چرا که در این حالت به دنبال دفاع از این شخص و برنامه هاشیم.در واقع او نماینده ماست و ما فقط قراره انتخابش کنیم...پس به درستی انتخاب کنید...چرا که راه توسعه خلخال به این سادگی ها نیست و بسیار مشکلات وجود داره که هر فردی بتونه بخشی از این مشکلات رو حل کنه فردی مناسبه...
 
 
#3 حجت اسماعیل زاده 1394-02-14 22:24
تشکرفراوان ازجناب اقای نظمی ومدیریت سایت خلخالیم ازبابت نوشتارودرج درسایت جهت استحضارمسئولان محترم استانی وشهرمان خلخال زر ونماینده مغززحال واینده منطقه جهت تلاش وپیگیری درزیرساخت برای رشدوابادانی منطقه مان چاره اندیشی ریشه ای نموده وازدادن وعده وعیدهادست بردارند
 
 
#4 سعيد 1394-02-15 11:02
بله اقاي حجت اسماعيل زاده شما هستيد.وارسوز بيلدوك.سني ياشا
 
 
#5 سلیمان 1394-02-17 09:00
باسلام به برادرعالم جناب آقای نظمی
مقاله علمی بسیارخوبی به رشته تحریر درآوردید وبخوبی ضعف ها ونقاط قوت خلخال رایادآوری فرموده اید انشاالله مورد توجه مسئولینی قرار گیرد که متاسفانه دربسیاری از موارد بامردم خلخال همناله میشوند ودردها را بدون اینکه قدمی در رفع آنها بردارندفریاد میزنندوآقایان مسئول رده بالای مملکتی هم چشم وگوش به دیدن وشنیدن مشکلات شهرمان بسته اند.باامید فرجی دررفع تنگناهای خلخال برایتان موفقیت آرزومیکنم
 
 
#6 amir 1394-02-17 22:21
ضرورت تقویت "گردشگری سلامت" هم بخش مهمی هست که با کمی همت سرمایه داران و پزشکان میشه بهش پرداخت.

برخی مواقع حجم بیمارن آذربایجانی که به خاطر ارزش بالای مانات و ارزان بودن خدمات پزشکی به سمت ایران می آیند و مخصوصا در تبریز و اردبیل و...اینقدر بالاست که برخی رو برخی دلالان این عرصه راهی بیمارستان های استان های خراسان و شاید رشت میکنند.

به چشم دیده ام که برخورد مناسبی با ابن قشر بیماران در بیمارستان های خراسان صورت نمیگیرد(به خاطر //)و اگر در تقویت بخش گردشگری به نوشته من جوان 25 ساله توجه کنید شاهد رشد خوبی هم در فرهنگ و اقتصاد خواهیم بود.

شرمنده قسمتی از حرف رو صریح نوشتم اگر نمیدیدم اون بخش رو اینجا مطرح نمیکردم.
 
 
#7 سید نجم الدین دانیالی 1394-02-18 12:00
درود
و صدها تشکر
برخورد اندیشه ها و شناخت بضاعت ها به یقین رهگشایی را به دنبال خواهد آورد
حضور رسانه ها و حضور رسانه ای های توانمد باعث تاللو خواهد بود
چنانچه عزیزان صاحب مطالعات و صاحب نظر علمی و منطقی بیشتر به رسانه ها ورود کرده وانگیزه ایجاد کنند، باید به نام قدر و آیه ی قدر الهی قدردانی نماییم
 
 
#8 یاشار تهران 1394-02-20 22:17
باسلام وعرض ادب وخسته نباشیدخدمت برادرعزیزوارجمن د جناب نظمی وکلیه همشهریان ارجمند
1- مشکلات خلخال بادست خلخالیها باید حل شود.
2-سرمایه داران خلخال باید همت کنند ودرخلخال سرمایه گذاری کنند.ازغریبه هیچ انتظاری نیست.
3-نماینده ولی فقیه ،نماینده مجلس خلخال بایستی مدام مشکلات منطقه را به مسئولین نظام برسانندوپیگیری مستمردرجهت رفع آن برآیند.
4- همدلی جای اختلافات را بگیرد.
 
 
#9 علی اسکندری 1394-02-28 17:41
جناب آقای نظمی باعرض سلام خدمت شماسرورارجمندوت شکرازاینکه مشکلات راروشن وصریح بیان کردید ایکاش کمی ماخودمان هم به ارشادات کسانی مثل شما توجه داشته باشیم نه اینکه اسیرتبلیغات پوچ شویم مجدداازراهنمایی های حکیمانه شمامتشکرم
 
 
#10 محمدی 1394-03-28 09:05
با سلام و تشکر از آگاهان دلسوز
به نظر بنده همانطور که مطلع هستیم فقط قشری که سایت خلخالیم را مطالعه می کنندشهروند خلخال نیستندوحتی اکثر گذارندگان پیامها نیز ساکن خلخال نمی باشندودر انتخابات خلخال سهیم نیستند. کاش تدابیری اندیشیده شود در خصوص آگاهی سازی محله های مختلف خلخال که خیل عظیم رای دهنگان را شامل می شوند و متاسفانه گاها در انتخابات بیشتر شعارهای نماینگان را باور می کنند تا وجودشان را. واین همه ناشی از سادگی ونیت پاک آنان می باشد .و مورد بعدی روستاهای خلخال می باشد که باید بیشترین اطلاعات فرهنگی وانتخاباتی را به این عزیزان فهیم و زحمت کش اطلاع رسانی کرد که از این به بعد خوشبختانه با چاپ کردن مطالب و فرستادن هفته نامه به روستاها می توان وحدت و انسجام را در تمامی نقاط خلخال قوت بخشید در این اطلاع رسانی می توان از نیروهای عزیز بسیجی و دهیاری وشبکه های بهداشت که به یمن انقلاب اسلامی در تمامی روستاها برقرار می باشنداستفاده کرد.به امید خلخالی با فرزندان شاد وموفق
 
 
#11 آراز 1394-05-01 18:50
با سلام. بر اساس آمار منتشره مرکز آمار ایران، در 35 ساله گذشته خلخال بیشترین آمار مهاجرت و منفی ترین رشد اقتصادی را داشته است. یعنی فاجعه اقتصادی اجتماعی برای این شهرستان اتفاق افتاده است. از اقتصاد نزدیک به هزار میلیارد تومانی کشور در هر سال بیشتر از 80 درصد آن دولتی هست و مابقی صرفا در حوزه ساخت و ساز مسکونی هست. یعنی متاسفانه این شهر مورد بی مهری دولت و نیز مسولین بومی قرار گرفته هست. سرانه فضایی آموزشی بهداشتی تفریحی راه شهری و روستایی کارخانه ها و اشتغال زایی و ... بسیار کمتر از میانگین کشور و استان هست. در شهرهای کویری بعضا استانداردها در حد کشورهای اروپایی هست و این تبعیض واقعا ناجوانمردانه هست در حالی که منابع انسانی و طبیعی خلخال بسیار فراوان هست. کافی هست راه های روستاهای کویری کشور را با راه اصلی خلخال مقایسه کنید. سرانه بودجه هر خلخالی یک بیستم سرانه بودجه یک اصفهانی یا نجف آبادی هست و این تبعیض عامل این آمارها وحشت ناک هست. چرا سرپرست خانوار خلخالی و جوان فرهیخته به جای آبادانی شهر خودش در کویرهای ایران و عسلویه و بوشهر و اصفهان و یزد و تهران کار کند. راستی چرا هیچ اصفهانی یا تهرانی یا یزدی یا شیرازی برای کار به آذربایجان نمی آید و فقط ما هستیم که باید کویر را آباد کنیم و خودمان خانه خراب شویم
 
 
#12 محمد نقی مسروری 1394-06-15 08:51
با تشکر از زحمات دوست عزیزمون آقای تایماز نظمی که واقعا بیانگر وضعیت شهرمون بوده وامید هست که در برنامه ششم توسعه با تدابیری که صورت میگیردبرای توسعه خلخال برنامه ای دیده بشه از طریق نماینده،امام جمعه، مسولین امر، فرمانداری و همشهریان عزیز که دستی بر آتش دارند و کم هم نیستند تعدادشون به این مهم دست پیدا کنیم البته یه گروهی منسجم میخواد که پیگیری دارکوبی داشته باشه تا حصول هدف-به امید اون روز
 
 
#13 سید صداقت خلخالی 1395-05-16 17:34
وقتی مقاله همشهری عزیز جناب آقای تایمار نظمی را خواندم از حیث ژرفنگری در مسائل و مشکلات شهر عزیزمان خلخال خیلی خوشحال شدم. ولیک از حیث بیان درد و مشکلات گریبانگیر مردم شریف خلخال خیلی متاثر گردیدم
بنده هم با آقای نظمی همفکر ام که بخش خصوصی به هیچ عنوان حاضر به سرمایه گذاری در شهر خلخال نمی شود زیرا زیر ساختهای سرمایه گذاری فراهم نیست . به نظر بنده در دنیای امروز بخش اعظمی از توسعه را در دنیا، شرکتهای پیمانکاری و عمرانی و تجاری بر عهده می گیرد شهرستان خلخال با حجم بالای تحصیل کرده می تواند با تاسیس شرکتها پیمانکاری و عمرانی و تجاری و تعاونی اقدام نماید حسب اطلاع بنده، نقش و دخالت خلخالیها در مناقصات دستگاههای اجرایی طرح های ملی و استانی استان اردبیل بی رنگ است . و نمی شود بی تفاوت بود. و این مناقصات به شرکتهای عمرانی غیر از شرکتهای خلخالی واگذار گردد . یقینآً اعتباراتی که به شهرستان از اعتبارات دولتی تخصیص داده می شود. اگر بدهند، برای توسعه شهرستان کافی نمی باشد . اتحاد و انسجام فرهنگی و علمی و اقتصادی در قالب شرکت دو عاملی هستند که می تواند خلخال را از وضعیت موجود نجات دهد. نتیجه این انسجام این خواهد بود که خلخال را مثل دو شهر اقتصادی اصفهان و تبریز از لحاظ اقتصادی خود اتکاء کند.
 
 
#14 اسدی -تهران 1397-09-23 20:39
اقای نظمی باتشکر از متن زیبا متفکرانه حضرتعالی . تقریبا واقعیت مشکلات و پتانسیل خلخال رو بیان فرموده اید. به نظر میرسد مردم خلخال یه مشکل تاریخی دارند که از همان جا ضربه خورده وهمچنان می خورد عدم اتحاد واقعی و باور داشتن خود ونیروهای متخصصشان . چرا که نباید در حرف ارقع زادگاه وشهر .شهرستان داشت . باید همه پای کار بیایند . فراخوان های فراوان وموثر داده بشه اجلاسهای داغ و مفید برگزار بشود.باید مشکلات خلخال را فریادزد به گوش اهل فن اهل علم و اهل توانا رساند وهمزمان تلاش مستمر را در جهت رفع مشکلات برآمد .
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید