معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اجتماعی هشدار نسبت به افزایش آسیب‌های اجتماعی در خلخال
هشدار نسبت به افزایش آسیب‌های اجتماعی در خلخال فرستادن به ایمیل
اجتماعی

هر یک از ما در زندگی روزمره خود با انواع معضلات و آسیب های اجتماعی مواجهیم و به نوعی این سؤالات مشترک در ذهنمان ایجاد می شود که منشأ این معضلات کجاست؟

 

 

چه کسی مسئول به وجود آمدن آنهاست؟ و چگونه می توان آنها را رفع کرد؟

 

اینها سوالاتی هستند که ذهن هر شهروندی را به خود مشغول داشته است. اعضای خانواده، رانندگان تاکسی، بازاریان، کارگران، کارمندان، دانشگاهیان و همه قشرهای اجتماعی در مورد مهم ترین آسیب های اجتماعی شهر بحث و گفتگو و آن را تحلیل می کنند.

 

آسیب هاي اجتماعی به عنوان اعمالی که هنجارهاي جامعه را مورد تعرض قرار می دهند و نظام اجتماعی را تهدید می کنند در هر جامعه اي اهمیت جدي دارند. در این نوشتار با تخیل جامعه شناختی به مهمترین آسیب های اجتماعی شهر پرداخته و مسئولین شهری را متوجه خطر افزایش آسیب های اجتماعی در شهر می کنم.

 

در نگاه جامعه شناختی به شهر متوجه می شویم که تغییرات اجتماعی- فرهنگی، وضعیت شهرمان را دگرگون کرده است. افزایش سن ازدواج جوانان، ناپایداری ازدواج ها، افزایش آمار طلاق در سال های اولیه زندگی، پایین آمدن سن اعتیاد به مواد مخدر، افزایش آمار سرقت، ولگردی جوانان، پوشش های اجتماعی نامتعارف، هرزه گری آشکار در فضاهای عمومی شهر، نابهنجاری های اخلاقی و مشکلات اجتماعی دیگر نشان از تغییرات اجتماعی گسترده ایست که علیرغم منع قانونی و قبح اخلاقی و اجتماعی روندی افزایشی دارند و شادابی و طراوت حیات اجتماعی شهر را به شدت تهدید می کنند.

 

بنده به عنوان یک جامعه شناس که کارش آسیب شناسی اجتماعی است، آسیب های اجتماعی فوق را زنگ خطرهایی می دانم که به صدا درآمده تا هوشیاری مسئولین شهری را به خود جلب کند.

 

افزایش آسیب های اجتماعی در سال های اخیر در شهرستان خلخال یک واقعیت اجتماعی است، فلذا بایستی شرایط اجتماعی زمینه ساز بروز این آسیب ها را شناخت. آسیب شناسی وضعیت موجود نشان می دهد وضعیتی آنومیک در شهرستان خلخال وجود دارد که افراد را به سمت آسیب هاي اجتماعی سوق می دهد.

 

منظورم از وضعیت آنومیک، شرایط نابسامان اقتصاد شهر و آشفتگی در حوزه های اجتماعی و فرهنگی شهر می باشد. با توجه به تفسیرهای جامعه شناختی در مورد وضعیت آنومیک شهرستان خلخال می توان گفت، زمانی که بین هدف و وسیله رسیدن به آن هدف هماهنگی و تعادل وجود نداشته باشد، افراد به دنبال وسایل نامشروع رسیدن به آن هدف خواهند رفت. برای مثال کار، هدف و دغدغه اصلی جوانان این شهرستان در دهه های اخیر می باشد، ولی امکان رسیدن به این هدف فراهم نیست و این امر سبب شده است جوانان به سمت سرقت، فروش و مصرف مواد مخدر، و در معقول ترین حالت به مهاجرت روی بیاورند. این وضعیت برای شهری که سابقه دیرین فرهنگی دارد، شهری که از اولین مدرسه مدرن در منطقه آذربایجان برخوردار بوده، شهری که بیشترین میزان باسوادی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، شهری که رفتارهای مدنی در آن ریشه ای طولانی و مستمر دارد، بسیار درد آور است.

 

بنده قصد ندارم شخص خاصی را مسئول معضلات اجتماعی موجود بدانم، از نخبگان دانشگاهی تا مسئولین شهری و شهروندان، همه مسئول نابسامانی های اجتماعی موجود هستیم و باید به عنوان نخبه، مسئول و شهروند متعهد تکالیف خود را به درستی انجام دهیم.

 

مقولات مخربی چون فقر، بیکاری، محروميت هاي اقتصادي، افزايش افسار گسيخته هزينه معيشت، افزایش آمار مهاجرت و ... شهرمان را تهدید می کند و جوانان را براي تأمين نيازهاي اقتصادي به سمت رابطه اي ناسالم، بزهکاري يا رفتارهای خشونت آمیز سوق می دهد. بیکاری يكي از ريشه هاي مهم نابهنجاری های اجتماعی جوانان شهرمان می باشد که به دنبال خود پیامدهای ناخوشایندی را بر خانواده ها و فرد بیکار تحمیل می کند؛ مشکلاتی از قبیل نداشتن سلامت جسمانی و روانی، فشار روانی و از هم گسیختگی خانواده، نداشتن فرصت های آموزشی، اعتیاد به مواد مخدر، جذب شدن به قهوه خانه ها و مراكز تجمع افراد بزهكار و ... هشدار دهنده هستند و باید براي مهار و کاهش آنها اقدامات اساسی صورت گیرد.

 

همه آنچه که گفته شد دست به دست هم داده و سیمای شهرمان را از منظر آسیب های اجتماعی دچار آشفتگی کرده است. اما شیوع آسیب های اجتماعی در شهر خلخال با تخریب سکوهای ورزشگاه تختی شدت گرفت. دیر زمانی نبود که لیگ منظم فوتبال در شهرمان برگزار می شد و شور و هیجان خاصی در سکوهای ورزشگاه تختی برقرار بود، این عامل خود به عنوان نیروی اجتماعی مؤثر، نقش مهمی در پر کردن فراغت جوانان و در نتیجه کاهش آسیب های اجتماعی شهری ایفا می کرد. با شروع تخریب سکوهای ورزشگاه و در نتیجه تعطیلی لیگ فوتبال مهم ترین سرگرمی جوانان از بین رفت و این جمعیت به دنبال تأمین نیازهای فراغتی خود به سمت آسیب های اجتماعی کشیده شدند.

 

سخن آخر اینکه شرایط امروز شهر به‌گونه‌ای است که افراد دچار آسیب می‌شوند و مسئولان و مدیران شهری باید سر و ساماني به وضع اقتصادي شهر بدهند و برنامه هایی برای افزایش نشاط اجتماعی مخصوصاً برای جوانان داشته باشند. باید با تشکیل اتاق فکر و کمیته های تخصصی مختلف، آسیب های اجتماعی موجود در شهر را ریشه یابی کنیم. چرا که اگر به ريشه بنيادي و اوليه اين آسيب هاي اجتماعي به موقع رسيدگي نشود، افزايش جرم و جنايت را در پي دارد که مخرب نظم اجتماعي است.

 

دکتر محمّد رحیمی ( آسیب شناس اجتماعی )

 

یادداشت  

 
#1 همشهری 1393-07-01 23:17
به قول یکی از جامع شناسان بزرگ علت به وجود آمدن مشکلات اقتصادی و اجتماعی و موارد دیگر نبودن فرهنگ درست در جامعه می باشد فرهنگ است که اقتصاد و اجتماع را تحت تاثیر خود قرار می دهد در حقیقت باید به طور مختصر گفت از ماست که بر ماست راه حل تمام این مشکلات از خود ما سرچشمه میگیرد نمونه بارز این مسئله کشور چین و یا در حقیقت مردم چین است

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما . فرهنگ خود به تنهایی واژه مستقلی نیست و نمتواند بصورت کلی آنرا ملاک قرار داد .
در یک تعریف نسبتا ناقص به مجموعه عقاید و رفتارهای یک جامعه که در میان افراد آن منطقه جریان دارد ، فرهنگ گفته میشود و چه بسا در این بین برخی رفتارها پسندیده و برخی نیز نامناسب باشد و بصورت کلی هم نمیتوان در مورد آن اظهار نظر کرد .
هدف بنده نفی فرمایشات شما نیست و چه بسا این مطلب شما ممکن است منتقدانی داشته باشد که شاید لازم باشد توضیح بیشتری راجع به آن داده شود .
بیایید کمی خودمان را نقد کنیم و کمی واقع بین باشیم !
در اصطلاح عامه مردمان خلخال انسانهای بافرهنگی تلقی میشوند و این به لحاظ سابقه علمی و اجتماعی منطقه و همچنین رفتار بسیار مودب مردمان این دیار ، همواره در آذربایجان مطرح بوده است .
ولی آیا مودب بودن صرف و داشتن انسانهای علمی غنی و با سواد میتواند یک تلقی کلی از بافرهنگ بودن باشد ؟
ما باید با هم روراست باشیم و یک سری از رفتارهای نادرست خود را که اتفاقا جزو فرهنگ منطقه ما هم هستند بپذیریم و در صدد رفع آنها باشیم .
بد گویی ، زیرآب زنی ، انگ زدن ، عدم تحمل موفقیتهای دیگران ، عدم اتحاد و همدلی و چند دستگیها متاسفانه از رفتارهای منطقه ماست که اتفاقا ، اینها را هم میتوان جزو فرهنگ ما به حساب آورد که دقیقا قسمت تاریک فرهنگ ما هستند و شاید به جرات میتوان گفت که از جمله عوامل اصلی عدم توسعه و عقب ماندگی منطقه ما همینها هستند .
تصور بنده از یادداشت این دوست همشهری هم به نظر حقیر ، این موارد باید باشد و متاسفانه تا خود ما نخواهیم و تغییری در رفتارهای خود نداشته باشیم ، وضعیت به همین منوال خواهد بود و فرزندان خلخال همچنان فقط برای جاهایی غیر از خلخال حلال مشکلات خواهند بود .
 
 
#2 ریسرچر 1393-07-02 13:48
با سلام با تشکر از استاد محترم جناب آقای دکتر رحیمی انشا ئ الله هرکجا که هستند موفق باشند و احساس مسئولیت شما را نسبت به خلخال ارج می نهیم .
به گفته ی یکی از از اساتید جامعه شناسی در خصوص فرهنگ اجتماعی خلخال یک خصیصه ی بارزی وجود دارد و آن هم تعارفات بیش از اندازه می باشد ایشان در خصوص عدم رک گویی شهروندان خلخال هم انتقاداتی داشتند که جو حاکم بر فرهنگ تعاملات خلخالیها را بیشتر به شکل جوامع سنتی میداند بطوریکه همین عدم رک گویی حتی در موضوعات بسیار ریز و کوچک که منجر به تعارضات عدیده ی بزرگ میشود بسیاری از نقشهای اجتماعی را ناکارآمد میکند .
به چند سئوال ریز و کوچک توجه کنید :
خلخالیها بلد نیستند نه بگویند.
خلخالیها در لفافه سخن میگویند.
بیشتر خلخالیها در محاورات اجتماعی از ضرب المثل استفاده مینمایند.
بیشتر خلخالیها فعل خواستن را بطور متناوب پیگیر نمیشوند.
و......
 
 
#3 هادي ر 1393-07-02 15:00
راه حل اساسي جلوگيري و پيشگيري از مشكلات و معضلات اجتماعي در همه شهرهاو اقوام و ملتها، تبعيت از آموزه هاي اخلاقي تبيين شده در دين مبين اسلام است و بس.باور كنيد انسان مقيد اگر بيكار و بي پول هم كه باشد به دليل تعهدي كه نسبت به دين دارد نابهنجار نخواهد شد و تعرض به هيچ چيز و هيچ كس نخواهد داشت ... يا علي
 
 
#4 شهروند 1393-07-03 01:44
با نظر فوق کاملا موافقم...مردم خلخال کاملا دچار پارادوکس شخصیتی می باشند..بقول خودمان خویلی بودن در اکثر شهروندان وجود دارد.بطوریکه شخصی را تا حد اوج قابل ستایش می پندارند با کوچکترین خطایی از طرف موردنظر وی را تا اوج بدنامی می کشانند.این بدلیل احساساتی بودن بیش ازحد.افراطی بودن در معاشرت وروابط با افراد بیگانه وغیر عقلانی بودن محبت.تعارفات بیش ازحد از روی خجالت وضربه خوردن شدید از این بابت است..بطور کل این رفتارهای ما بر روی فرزندانمان تاثیر شدیدا منفی گذاشته وجسارت رک گویی وشهامت گفتاررا در فرزندانمان از بین می بریم..بطور مثال اگر مسافرانی را که به شهر وارد می شدند را موقع خرید مشاهده می کردیم.پدر ومادر خانواده موقع خرید حتی کوچکترین عضو خانواده را نیز در خرید شرکت می داد و مشورت می کردند.وجسارت وطریقه زندگی اقتصادی را به کودک خود می اموختند.که برای بنده قابل تامل وتعجب بود.رفتاری که ما درخانواده های شهرمان بندرت می بینیم..خواسته خود را در لفافه بیان کردن.با صدای اهسته حق را طلب نمودن.نداشتن قدرت نه گفتن.تخریب پیشرفتهای همشهریان موفق.بدگویی.بالاخص نداشتن اتحاد واقعی.واشخاصی که در شهر بهرحال موفقیتهایی را کسب نمودند را با به زبان اوردن گذشته اجداد پدری ومادری شخص به باد تخریب گرفتن..مثلا پدرش چوپان بود..بابابزرگش چودار بود..ونکته جالب اگر خدا نکرده شخصی از همشهریان به پست ومقام مهمی نایل شده باشد اورا با طعنه به اسم پدرش صدا می کنیم..فلان اوغلی..ولی در مورد غریبه نه..این واقعیت تلخ فرهنگ ما هست.ما تحمل پیشرفت همدیگر را نداریم..ما دچار دوگانگی شخصیت هستیم.در خلخال نه به کسی میتوان گفت عجب ادم خوبی است.نه میتوان گفت چقد بد است..چون اغلب ثبات اخلاقی نداریم.و معیارهایمان برای سنجش خوب بودن یا بد بودن انسان مشخص نیست..نمونه اش تخریب هایی که از اول سایت ومدیریت سایت را مورد حمله وتهمت قرار می دهند..بنده بخاطر صبر وتحمل مدیریت سایت را تحسین می کنم..شاید صد سال بعد فیلم یا سریالی درباره اشخاصی مانند شما که هدفشان اگاهی وپیشرفت هم شهریانشان بود بسازنند که چقد کارتان با این شهر ومردم سازشکار سخت بوده است..ما خود نمی دانیم چه می خواهیم......؟؟؟؟؟
 
 
#5 ر.سلطانشاهی 1393-07-03 15:32
دوست عزیز دکتر محمد رحیمی،مگه قراره مشکلی حل شه؟!.مگه مشکلی هست؟!شما و دیگر دوستان عزیزتان که بارها خواستار این بودید که از نظرات شما در حوزه معضلات شهری استفاده شود مسئولی مگر جدی گرفت؟ (می گن مگه ما از آقایان کمتر می دونیم فقط حیف که پول نیست.)آقایان مسئولان سرشان به کارهای واجب تر گرم است!!! از حرص خوردن من و شما و دلسوزان واقعی شهر هم چراغی روشن نمی شود که اگر می شد تا حالا کورسویی دیده می شد. حقیقت ماجراست کسایی که اینجا مانده اند یا مجبورند یا اینکه فقط به فکر خود و خانواده خود هستند.متاسفانه
 
 
#6 امیرحسین هدایتی 1394-12-05 15:50
سلام بر همه
کدام آسیب؟ نه مشکلی است و نه آسیبی؟
مسئولین ما همه آگاهند و همه مشکلات و آسیب ها زیر ذره بین ها رصد میشوند
همشهریها بخوابید شهر امن و امان است؟
مردم خلخال سالهاست که از یاد رفتند و این حقیقتی است که از یاد رفته است
 
 
#7 مهدی قدیمی 1395-10-20 03:27
متاسفم
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید