معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اقتصادی موانع توسعه شهرستان خلخال
موانع توسعه شهرستان خلخال فرستادن به ایمیل
اقتصادی

مقاله ای با عنوان " موانع توسعه شهرستان خلخال " به قلم حسین محمود پور ، دبیر آموزش و پرورش و مدرس دانشگاههای خلخال

 

 

 

 

 

موانع توسعه شهرستان خلخال

 

 

*حسين محمودپور


 

شهرستان خلخال دارای ویژگی‌هاوچاذبه هاي خاص و قابل توجهی است. اگر امتیازات اين شهرستان را از لحاظ نیروی انسانی، جغرافیایی ،پتانسيل ها و نيزازنظر فرهنگی و اجتماعی كنارهم قراردهيم خروجی آن باید پیشرفت وتوسعه‌یافتگی باشد.توسعه شهرستان شامل جنبه های کلی واساسی زندگی مردم یعنی زمینه های اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و انسانی است. براي رسيدن به توسعه ، به اعتماد عمومي ،  همدلي ، انسجام و همبستگي عمومي  و علاقمندي به مشاركت ، نياز است .هرچند چندي پيش سندچشم اندازتوسعه شهرستان خلخال توسط فرمانداري اين شهرستان تنظيم وابلاغ شد.ولي به نظرمي رسد موارد زير نيزبايد بعنوان گامهايي براي توسعه اين شهرستان مدنظرقرارگيرد.

 

نقش نیروی انسانی در فرایند توسعه پایدار،نقشی مهم و غيرقابل انكار است و بديهي است كه سرنوشت هرجامعه اي را نیروی انسانی آن تعیین می‌کند.دراين راستانبايدازنقش شایسته‌سالاری در پیشرفت و توسعه اقتصادی اين شهرستان غافل باشيم. واضح است كه هدف از شایسته سالاری در نظر گرفتن، تخصص، تعهد، تجربه، مهارت و توانایی افراد به جای در نظر گرفتن وابستگی‌های خاص و رابطه بازی و حتی منزلت اجتماعی و طبقاتی افراد در انتخاب می باشد.بديهي است نخبگان خلخال، نقش اساسی در شکل گیری سرمایه اجتماعی دارند.سرمايه اي كه يكي ازستونهاي مهم واساسي توسعه خلخال مي تواندباشد.درشكل گيري اين سرمايه اجتماعي ونيز حرکت در مسیر توسعه توجه به وحدت همگان نيزمهم است.وحدت با شعار و گفتگوهای جلسه‌ای امکان نمی‌یابدوباید اين در صحنه عمل انجام شود.از ديدگاه صاحب نظران بستر توسعه زماني ايجاد شده و آهنگ آن وقتي شتاب مي گيرد كه اعتماد عمومي ، انسجام و همبستگي ملي ، وفاق  و نظم پويا درآن جامعه برقرار شود.

 

توجه و وابستگي بدون دليل به سنت نيزازمواردي است كه درمیان اهالی رواج دارد.توجه بیش ازحد متعارف به سنتهاوآداب و رسوم کهن و مقاومت در برابر تغییرات به ویژه در حوزه ی فکر و اندیشه می تواند آهنگ توسعه شهرستان را کند نماید.

 

یکی ديگراز مواردی که همگان در بحث عمران، توسعه و تعالی شهرستان خلخال اتفاق نظر دارند حمایت از بخش خصوصی است چرا که با اعتبارات دولتی نمی‌توان با آن سرعتی که مدنظر است به رشد و توسعه مناسب و افق تضمین شده در سند چشم‌انداز ونيز برنامه هاي توسعه دست یافت.تکیه به منابع محدود دولتی که اختیارات محدودی هم در به‌کارگیری و سرمایه‌گذاری آن‌ها وجود دارد نادرست وزمان بر است.بايدبپذيريم ظرفیت‌های فراوانی در این شهرستان وجود دارد که باید نگاهمان به آن‌ها باشد و باور کنیم که می‌توانیم.

 

تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران كه به نظرمي رسدمدنظرمسئولين استاني نيزهست با هدف دستیابی به خرد جمعی، بهره‌مندی از دانش، توان و تخصص افرادمي تواندبه سرعت بخشی به توسعه این شهرستان فرهنگی كمك نمايد.

 

درشهرستان خلخال،بخش کشاورزی نقش اصلی رابخصوص درروستاهابرعهده دارد.لذا درجهت توسعه شهرستان، افزایش توان تولیدوراندمان در این بخش همزمان با استفاده کمتر و بهتر از منابع کمیاب بویژه آب ضروری می باشد. در این خصوص، نیاز است تا از دیدگاه های کارشناسان و مهندسین کشاورزی در جهت افزایش تولید استفاده شود.

 

این شهرستان دارای جاذبه های اکوتوریسمی و طبیعی فراوانی از قبیل جنگلها، چشمه سارها، کوهها ورودخانه ها بوده و جاذبه های تاریخی و مذهبی بی شماری مانند آثار باستانی و امام زاده ها و بقاع متبرکه می باشدکه با اندکی تلاش و همت برای معرفی بیشتر آنها می‌توان زمینه‌ای را فراهم ساخت تا گردشگران به واسطه این جاذبه‌ها به شهرستان سفر کنند. جاذبه‌های تاریخی این منطقه روایتگر قدمت، فرهنگ و آیین آن منطقه است و باید برای معرفی و شناساندن آن تلاش بیشتری صورت گیرد.با توجه به ظرفیت‌ها و جاذبه‌های فراوان گردشگری در خلخال، رشد صنعت گردشگری سبب توسعه این شهرستان می‌شود.

 

یكی از راهكارهای برون رفت از محرومیت و حركت به سوی توسعه پایدار، ایجاد راه دسترسی و مواصلاتی است. شهرستان خلخال نزديکترين معبر عبوري واتصال دهنده استان به شمال كشورمي باشدو واضح است راهها و شبکه حمل و نقل شاهرگ هاي اصلي اقتصاد يک جامعه را تشکيل مي دهند.ترديدي نيست بدون وجود مسيرهاي ارتباطي مطمئن و ايمن و در عين حال سريع و با کيفيت بالا نمي توان اقتصاد پويا داشت و نقش مفيد و کاربردي در عرصه فعاليت هاي اقتصادي ايفا کرد.طبيعي است با حدودپنجاه درصدآسفالت جاده هاي شهرستان نمي توان انتظارشتاب درتوسعه شهرستان راداشت. با توجه به شرايط فوق و برآوردهاي جمعيتي و حمل و نقلي و با عنايت به قدرت اقتصادي و تأثير گذاري بالاي اين شهرستان نياز به بهسازي راههاي موجود و ايجاد مسير هاي ارتباطي جديد مي باشد.

 

درنهايت اينكه بن بست ارتباطی و کیفیت نامطلوب راههای شبکه ارتباطی و جاده های روستایی ،خروج و مهاجرت بسیاری از فارغ التحصیلان و نخبگان شهرستان پس از فراعت از تحصیل، فقدان نیروهای متخصص در دستگاههای اجرایی شهرستان، فقدان نظام کارآفرینی، فقدان فرهنگ صنعتی و عدم وجود امکانات آموزشی کافی برای آموزش نیروهای بومی برای تامین نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده در شهرستان،شکاف سطح توسعه یافتگی شهرستان باسايرشهرستانهای استان به ویژه در امور زیر بنایی و فراهم نبودن زیر ساختها و کمبود تاسیسات ، ناتوانی در نگهداشت نیروهای متخصص ،عدم احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای زیست محیطی و اکوتوریسم،عدم مهار و کنترل آبهای سطحی و جلوگیری از به هدر رفتن و ساماندهی رودخانه های محلی شهرستان، بهره برداری نامطلوب از منابع آب سطحی و زیر زمینی،عدم ایجاد امکانات زیر بنائی لازم جهت توسعه صنایع تبدیلی تکمیلی کشاورزی ازجمله مواردي است كه بايددرتوسعه شهرستان خلخال بعنوان موانع مدنظرقرارگيرد.

 

*دبيرآموزش وپرورش ومدرس دانشگاههاي خلخال

 

یادداشت  

 
#1 رضایی 1393-05-04 12:44
مقاله مفیدی است کاش این یادداشت مورد توجه برنامه ریزان قرارگیرد.استاد محمودپور نویسنده بودن خودش را نگفته بود.
 
 
#2 محمدی 1393-05-04 14:58
با تشکر از سایت وزین خلخالیم و سپاس از جناب اقای محمودپور
به نکات بسیار مهمی اشاره شده است که امیدواریم مورد توجه مسئولین و مدیران قرارگیرد
 
 
#3 بيرامي 1393-05-04 18:38
درزمينه توسعه خلخال واقعابايددلسوزا ن به عرصه بيايند.اين يادداشت زمينه مناسبي براي برگزاري همايش توسعه خلخال رافراهم كرده است.دانشگاههامي تواننددراين زمينه پيشقدم شوند.مطالب آقاي محمودپور نيز حرف دل اهالي است.بخصوص درزمينه جاذبه های اکوتوریسمی و طبیعی شهرستان ونقش آن درتوسعه
 
 
#4 صفوی 1393-05-05 09:33
با تشکر از آقای محمودپور
 
 
#5 سنداني 1393-05-05 13:17
قابل توجه مسئولين
وجوداتاق فكردراين شهرستان خالي است.مي توان باتشكيل اتاق فكرازاين كارشناسان براي تبادل افكاروتوسعه شهرستانمان بهره برد.
 
 
#6 سعيدي 1393-05-05 14:29
مطلب جامعي درموردمشكلات كنوني شهرستان خلخال است.آقاي محمودپوراستاد رايانه هستندوخوشحاليم كه دراين خصوص نيزصاحب نظروانديشه هستند.
 
 
#7 ازهمكاران 1393-05-05 14:45
ازنقش رسانه ها همين بس كه افرادجامعه رانسبت به شهرستان حساس مي كند.آقاي محمودپور بابي رابراي ارائه نظردرموردآينده شهرستان گشودند.ازايشان ونيزسايت پرمخاطب خلخاليم بسيارممنونيم
 
 
#8 همشهری 1393-05-05 20:45
مقاله بسیار جالبی بود کاش مورد توجه مسئولان واقع شود . واقعا که محرومیت در شهرمان بیداد می کند
 
 
#9 مرادي 1393-05-06 09:49
مسئولين استاني درحالحاضربه فكرتاسيس كانون توسعه شهرستان هستنداميداست سايرديدگاههاي نويسنده اين مقاله كه نظرات خوبي نيزهست مورداستقبال قرارگيرد
 
 
#10 طاهري 1393-05-06 12:36
توجه و وابستگي بدون دليل به سنت بعنوان يكي ازدلايل عدم توسعه راتاكنون نديده بودم.ولي باكمي تفكر در اين زمينه مي توان به درستي اين نظرپي برد.آقاي محمودپورمي تواننداين نظر رانيز بعنوان يك مقاله مستقل بصورت مشروح بعنوان نظري بديع منتشر كنند.
 
 
#11 بسترخاکی 1393-05-06 16:51
مقاله کلی بود و چیزی که از زبان اکثر دوستان
هم مطرح میشه ولی تا الان ...

ولی مساله ای که هست اینه که تا این طرح ها
به صورت علمی با عدد و رقم منتشر نشه فقط در حده منولوگ هست!
مثلا در زمینه دامداری صنعتی و گردشگری و کشاورزی با چه الگویی میتوان از نطقه غیر بهینه الان به نقطه بهینه رشد رسید(اول باید چندین نفر ساعت طی مقاله ای این موارد رو بررسی کنن تا بعد به صورت معقول عمل بشه وگرنه نتیجش همین دور باطل آمار بالای مهاجرت و ... هست)

تازه ضرورت تقویت ngoها هم احساس میشه برای افزایش انسجام اجتماعی ...
 
 
#12 علی 1393-05-07 13:18
باسلام , پاراگراف هشتم مقاله (راه مواصلاتی )ازمهترین مشکلات شهرخلخال می باشدکه دراین خصوص نماینده سابق درمجلس شورای اسلامی جناب آقای دکترخالقی اقدامات ارزنده ای راانجام نمودند که تحقق نهائی آن مستلزم پیگیری وتلاش ازمبادی ذیربط می باشد.
 
 
#13 ازاهالي خلخال ساكن تهران 1393-05-08 10:05
واقعابااين جاده ارتباطي خلخال به گيوي آياميتوان انتظارتوسعه داشت؟آقاي محمودپوربه نكات جالبي دراين مقاله اشاره كرده است.آياباجناح بندي ودسته بنديهاي موجوددرخلخال مي توان به توسعه فكركرد؟آيابابرخ ي تفكرهاي سنتي ميتوان اميدي به توسعه داشت؟وآيا....... اززنگ خطرآقاي محمودپوربراي دلسوزان خلخال متشكريم.
 
 
#14 محمدنقی مسروری 1393-05-11 14:22
با تشکراز دوست وهمکلاسی دوران تحصیل خودم که به نکات ارزشمندی اشاره کردند ولی باید بقول وتایید نظر آقای بستر خاکی تا املانوشته نشه غلط هاش نمود پیدا نمیکنه که آرزوی اون روز و انعکاس خروجی ها ورصد آنها تا حصول به نتیجه =-یاحق
 
 
#15 محمدنقی مسروری 1393-05-11 18:41
 
 
#16 برسان 1393-05-11 21:37
درسايتها خبرمصاحبه فرماندارخلخال درارتباط باتوسعه اين شهرستان راديدم .همين كه رسانه ها وبطورمشخص اين سايت ومقاله آقاي محمود پور موجب عكس العمل فرماندار و توجه ويژه ايشان شده مهم و قابل توجه است.مطالب فرماندار محترم نيز دقيقا مطابق با مقاله آقاي محمودپوراست.نقش سايت وزين خلخاليم نيز در اين ايجاد حساسيت بسيار قابل تقدير است.
 
 
#17 خلخالی 110 1393-05-19 11:26
با سلام
مشکلات و راه کارهای نوشته شده توسط دوست عزیزم بسیار با ارزش و قابل تامل می باشند
باری اگه به چند سال قبل و به نوشته های دوستان توجه کنیم هر کسی در سطح و میزان نگرش خودش به این مشکلات اشاره نموده است...این متن یا همان مقاله جمعبندی همه مطالب ارائه شده قبل می باشد...
ولی اینها مشکلات خلخال را حل نحواهد کرد...دوستان نگرش جوانان با چند سال قبل فرق کرده...خودمان را گول نزنیم کسی که تحصیل میکنه دنبال درآمد و رفاه خودش هست نه توسعه شهر و منطقه خودش...اگه بفکر خلخال و خلخالی بودیم این وضعیت الان حاکم نبود..
چند درصد از بچه های خلخال حاضرن برگردن به سرزمین خودشون؟؟؟حتی اگه کار هم داشته باشن همه انتقالی میگیرن و از این شهر میرن...
 
 
#18 مهدی 1394-01-18 19:18
خلخال یعنی:
1. بیشترین رشد منفی جمعیت در کشور در سی سال اخیر
2. بیشترین مهاجرت از روستا به شهر و از شهرستان به سایر شهرها
3. کمترین سرانه فضایی سبز کشور
4. کمترین سرانه تخت بیمارستان کشور
5. کمترین سرانه بودجه عمرانی کشور
6. کمترین سرانه بودجه عمومی آموزشی . ... کشور
7. ... خلخال یعنی فقر بی عدالتی محرومیت ...
 
 
#19 علی 1394-06-13 12:50
باسلام
مقاله منتشره به مشکلات خلخال بانگاه عامیانه پرداخته وبرای آغاز خوب بود منتها ازعمق علمی وبارویکردهای پژوهشی تدوین نشده بودوجامعیت علمی واستنادات لازم رانداشت چراکه از هرکسی درخلخال ازتنگناهای خلخال وراهکارهای آن سؤال کنید همین موارد رافهرست می کند . ماخلخال رابافرهنگش وچهره های ماندگارش وتاریخ گوهربارش می شناسیم.پس مقالات ماهم بایدوزین ، علمی ومستدل باشندتااصحاب برنامه ریزومتولیان امرتوسعه متوجه عمق مسائل این خطه ی بافرهنگ باشند. کافی است دوستان کتب نوشته شده درزمینه توسعه وتوسعه نیافتگی مناطق مختلف کشور راباعلم به آمایش سرزمین مطالعه وبعد نوشته های خودرامنتشرکنند درواقع باعلم به موانع توسعه ومدلهای برون رفت ازآن موانع راهکارارائه دهند ودرآینده نزدیک مقاله ای رادراختیارنشریا ت استانی بویژه آورای اردبیل وسایت شما قرارمی دهیم تاخلخال بافرهنگ بارویکردهای علمی والبته عملی مطالبات خودرابیان کندوسهم خودازتوسعه استان اردبیل رامطرح کند. راستی برای تعالی فرهنگ حلخال یانوین سازی ومهندسی فرهنگی خلخال متولیان بومی واستانی چه کرده اند؟ برای رونق اقتصادی کدامین مدلهای توسعه رادرخلخال عزیز بامطالبه ازمسئولان کشوری واستانی پیاده کرده اند؟ یابرای رفاه اجتماعی مردم خلخال مسئولان استانی ومنطقه ای چه کارکردی داشته اند؟ یابرای توسعه سیاسی چه کرده اند ؟راستی چه نشریاتی باچه تیراژی منتشرکرده اند؟کدامین انجمن های مردم نهاد رابوجودآورده اند؟ راستی برای نهادینه شدن فرهنگ اداری وتکریم ارباب رجوع چه کرده اند؟روزگاری مادردوران دفاع مقدس ،مادرگردانهای لشگرخوبان لشگرمردان مردیعنی لشگرپیروز 31عاشوراخلخالی های رامی دیدیم که مردانه وعالمانه می جنگیدند وزبانزد خاص وعام بودند حال چراسهم خودرادرتوسعه بازنیافته ایم آیاخلخال دیروزباخلخال امروز متفاوت است چراازشهرهای دیگراستان یادمی شودبه خلخال که می رسد اعتبارات کم می شود؟ واقعاً مشکل کجاست؟ ماازاینکه خلخالی هستیم وحال ازخلخال دورافتاده ایم به وطن نازنین خودافتخارمی کنیم ودیریازودباحضور درعرصه های برنامه ریزی وتصمیم گیری خرد وکلان پرچم خلخال توسعه یافته رابالامی بریم به شرطی که هدفمند، باورمند وعملگرا باشیم. باتشکر
 
 
#20 ماشاالله ابراهیمی 1395-05-13 17:15
بسمه تعالی
برای توسعه خلخال باید عوامل زیر فراهم شود
1- مدیران اجرایی خلخال از خود اهالی بومی باشند
2- مدیران مقبول مردم و افراد موجه بوده باشند . شایسته سالاری در انتخاب مدیران محلی رعایت شود
3- کارخانه های تولید ی که مواد اولیه اش در خلخال تولید میشود ایجاد گرد مانند کارخانه تولید رب گوجه فرنگی - کشک - کمپوت - خورشت و غذای اماده -گیاهان دارویی -سبزی جات خشک - تولید -میوه جات خشک -
 
 
#21 سید صداقت خلخالی 1395-05-16 10:20
ضمن تشکر از نویسنده مقاله جناب آقای محمود پور که در باره توسعه شهر خلخال از دید آسیب شناسی مطالب خوبی بیان و به علت ها پرداختند و همچنین تشکر از کسانیکه ایشان را نقد کرده و به بیان پدیده های اجتماعی ناگوار در شهر خلخال پرداختند. لازم است که اشاره کنم که فرهنگ و برداشت یکسان و یا مشابه از پدیده های اجتماعی و زیست محیطی ، نخستین نقطه حرکت بسوی توسعه پایدار است و مادامیکه یک فرد یا گروه و یا حزب و یا جامعه یک امری را نخواهد و ابزار تحقق آن امر را فراهم نکند هیچ اتفاقی نمی افتد. دو صد گفته چون نیم کردار نیست . شناخت اسباب و علتها و معلولها ، هر چند که لازم و ضروری است اما کافی نیست .به نظر بنده بر ای توسعه شهر خلخال تحقق امورات ذیل لازم و ضروری به نظر می رسد . بیان دردها و ضعف ها نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه مشکلات را دو چندان می کند
1- توجه به اصل شایسته سالاری و تخصص گرایی که در قوانین و مقررات موضوعه نیز انعکاس گردیده است.
2- توجه به اصل تعهد یعنی مدیریت سالم و کوشا و توانا که به امر مدیریت مبتنی بر خرد جمعی بها می دهد .
3- توجه به تاسیس کانون های مردم نهاد - کانون نخبگان - کانون توسعه شهری - تاسیس و راه اندازی شرکتهای تجاری و پیمانکاری در جهت ایفاء نقش در طرح های عمرانی و ملی استان و دیگر استانها.
4- توجه به امر ورزش همگانی و حرفه ای و تاسیس و راه اندازی فدراسیونهای ورزشی
5- تاسیس و راه اندازی شرکتهای تعاونی ترویج و توسعه کشاورزی و دامداری و زنبور داری و غیره « توسعه روستایی»
6- حمایت از تولیدات و تولید کنندگان داخلی شهرستان و تبلیغ و ترویج آن به عنوان فرهنگ عمومی .
7- جذب سرمایه از بخش خصوصی در کنار جذب اعتبارات دولتی
8-گسترش حجم فعالیت ها به خارج از شهر خلخال در کلیه امور در جهت توسعه و ترویج قابلیت های شهر
 
 
#22 مهدی حیدرزاد 1395-10-13 07:59
:lol: حسین عزیز موفقیت تو ارزوی من است .یاد دوستان همیشه گرامی است .
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید