معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اجتماعی دفع زباله ها در حاشیه جاده های منتهی به شهر
دفع زباله ها در حاشیه جاده های منتهی به شهر فرستادن به ایمیل
اجتماعی

در این چند سال اخیر دفع نخاله های ساختمانی و زباله ها در حاشیه جاده های منتهی به شهر به یک امر عادی بدل شده . چند قطعه عکس و یادداشتی در این رابطه

 

 

 

 

 

 

دیروز عکسی به دستم رسید که توسط دوست عزیزم آقای مهدی بابایی تهیه شده بود . منظره ای ناخوشیند از ریختن زباله در حاشیه جاده توریستی خلخال اسالم در حوالی روستای مجره شهرستان خلخال . دیدن این منظره در اون موقعیت و اون محل واقعن جای تاسف داره  و البته دفع زباله های ساختمانی و روستایی به این شکل کللن جای بحث .

 

 

معمولن طبق عادت اولین حرفی که به زبان آورده می شه عدم مدیریت یا نظارت بر شهر هست  که این عادت در کشور ما و شهر ما بیشتر از هر نقطه ای که فکرش رو بکنیم نمود داره . اولین مسئول هم یقینن مسئول مستقیم و رده های بالاتر مدیریت شهری هستن . مثل ریاست اداره محیط زیست و فرماندار و ...  . پس در نهایت به پیروی از این قضاوت های عجولانه ی ما ، اقدامی عجولانه از سوی مسئول مربوطه به جهت جلب رضایت مردم صورت می گیره و معمولن همین اقدام عجولانه دارای تبعاتی می شه و ادامه همین روند تا به ناکجا .

 

امروز بعد از دیدن این عکس و درخواستی که از رئیس اداره محیط زیست و شواراهای شهر توسط شهروندان نوشته شده بود ، این سوال برام مطرح شد که اداره ای با پنج یا شش نفر کارمند زحمت کش و بودجه ی اندکی که داره تا چه حد می تونه در این زمینه تاثیر گذار باشه ؟!  یا اینکه آیا فقط این اتفاق برای این منطقه و این روستا می افته ؟ صد در صد نه چون من قبلن نمونه این ها رو در آبشار شرشر ، روستای  قزل دره ، حمام تاریخی بازار حامامی ، حمام تاریخی درو ، ورودی شهر هشجین ، جاده دسترسی سد بفراجرد و ورودی های خود شهر از سمت اردبیل و هشجین هم دیده بودم .

 

بعد از محیط زیست نظرم به سمت اداره میراث فرهنگی و گردشگری منحرف شد که چرا هیچ نگهداری از منابع گردشگری و فرهنگی و طبیعی انجام نمی دن و باز یاد چهار نفر کارمند زحمت کش و اداره بی بودجه میراث فرهنگی و گردشگری افتادم و ...  .

 

مقصد نهایی این اتهامات به سوی فرماندار و شهردار (و یا معمولن سرپرست شهرداری) بود . که اونها هم نهایت کاری که می تونستن بکنن ، ابلاغ به ادارات مربوطه جهت رسیدگی و یا دستور به دهداری و ... بود که نتیجه کار معلومه .

 

بعدِ این فکر ها خودم رو گذاشتم جای تک تک مسئولانی که بهشون فکر می کردم . من اگه رئیس محیط زیست بودم آیا می تونستم با این شرایط کاری بکنم ؟! الویتم برای حفاظت ، با این امکانات و نیروی انسانی اندک ، گونه های حفاظت شده بود؟ یا آلاینده ها؟ یا زباله ها؟ یا محل های دفع زیاله؟ یا معدن ها؟ و یا اسکلت کارخانه هایی که قراره خط تولیدشون راه بیافته؟ یا ...؟! یا... !!

 

من اگر رئیس میراث فرهنگی بودم آیا با این وضعیتی که هنوز اداره من شعبه ای از اداره میراث فرهنگی اردبیل محسوب میشه ، میتونستم کاری انجام بدم . الویتم با چهارنفر کارمند و این وضعیت بودجه ، مقابله با خروج داشته های فرهنگی از شهر بود؟ یا میراث در حال تخریب؟ یا صنایع دستی در حال نابودی و فراموشی؟ و یا گردشگری بدون امکانات؟ و یا کدام درد ؟؟!

 

اما آخر نیروی بیشتر از این هم برای این ادارات نیاز نیست و اگه به نیرو باشه که برای حل این همه مشکل باید نصف شهر رو تو ادارات مشغول به کار کرد و باز هم نتیجه کار معلوم نیست !

 

مساله برام کمی متفاوت تر جلوه کرد . کم کم احساس کردم مشکل از جاهای دیگه ست . داشتم فکر می کردم راستی راستی تا حالا چند نفر موقع آشغال ریختن تو خیابون و جاده به من تذکر داده و من تا حالا به چند نفر تذکر دادم ؟ تا حالا شده خود من قدمی برای محیط زیست و زیبایی شهرم برداشته باشم ؟ آیا تا به حال آموزشی در این باره دیدیم ؟

 

به خودم قبولوندم که درسته مسئولان در این قبال مسئولند و قانونن باید پاسخگو باشند اما تا زمانی که ما نخواهیم و ما حرکت رو آغاز نکنیم ، تا زمانی که دست مسئولان رو نگیریم و همکاری نکنیم ، هیچ مسئولی قادر به انجام هیچ کاری و تغییری نخواهد بود  . واضحه که این امر مستلزم آموزش و فرهنگسازی هستش و کاریست زمانبر که همین امروز هم برای آغازش دیره .

 

 

 

با این حال و با تمامی این تفاسیر ، مردم یک روستا و شهر نه می تونن زباله هاشونو درِ خونه هاشون جمع کنن و نه وسط شهر ، نه میتونن به فضا بفرستن و نه به هسته زمین ، باید جایی باشه برای دفع و جمع آوری زباله (البته بگذریم از تخیلات بازیافت و ... ) و به نظر من بهترین جا برای به فکر انداختن مسئولان شاید همین کنار جاده ها باشه که هم دیده بشن و هم مجبور نباشیم تخریب های دیگه ای رو برای دور شدن خودرو های حمل زباله از جاده ها انجام بدیم  !!!

 

 

 

 

عکاس : مهدی بابایی

یادداشت : میلاد شیرعلی پور

 

یادداشت  

 
#1 محمد رحیمی 1392-09-01 02:06
متأسفانه ما فرهنگ رفتار با محیط زیست را یاد نگرفته ایم و این امر چند دلیل اساسی دارد:

1: در شهر و جاده هایمان نمود نمادهای فرهنگی بسیار کم می باشد. زمانی که شهروندان یک شهر دائماً با پیام های زیست محیطی مواجه شوند رفتارشان با محیط زیست تغییر خواهد کرد. در این راستا مسئولین مدیریت شهری باید اقدامات مناسبی انجام دهند و با نصب بنرهای حاوی پیام های تصویری و جملاتی تأمل برانگیز زیست محیطی روی نگرش های شهروندان کار کنند.

2: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرمان دچار اختلال کارکردی است و کارکرد خود را درست انجام نمی دهد. فرهنگ تبدیل به واژه غریبی در شهر زیبایمان شده است و باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت گیرد. مسئولین محترم اداره فرهنگ و ارشاد می بایستی با برگزاری همایش ها و سمینارهایی به مسائل مربوط به توسعه پایدار و محیط زیست بپردازند.

3: برای تغییر نگرش نسبت به محیط زیست هنجارسازی لازم است و این کار مستلزم صنعت فرهنگی (رسانه های جمعی، روزنامه، ماهنامه ها، هفته نامه ها و ...) است. در شهری که با واژه فرهنگ در همه جای کشور مشهور می باشد فاقد نشریات ادواری است. یک ماهنامه به نام پیام خلخال داریم آن هم یک ماه می آید و 6 ماه بایکوت می شود. نشریات می توانند در فرهنگ پذیری شهروندان بسیار مؤثر باشند و باید از این نهاد برای ترویج و نهادینه کردن هنجارهای رفتار صحیح زیست محیطی استفاده کرد.

4: نهادهای اجتماعی مسئول فرآیند جامعه پذیری (خانواده ها، آموزش و پرورش، دانشگاه، رسانه های گروهی، نهادهای دینی و ...) بایستی در انتقال ارزشهای اجتماعی بالاخص اهمیت رفتار صحیح با محیط زیست اقدامات اساسی انجام دهند.
اقدامات فوق سبب نهادینه شدن رفتار صحیح با محیط زیست و تغییر رفتارهای نامناسب خواهد شد.
 
 
#2 محمد پورعزيزي 1392-09-01 11:06
با سلام، ضمن سپاس از آقاي بابايي و آقا ميلاد، چند ماه پيش دقيقا در همين محدوده شاهد تخليه نخاله ساختماني آن هم با دو دستگاه كاميون 18 چرخ !! بودم كه دقيقا اين موضوع را با آقا مسعود در ميان گذاشتم، تعجبم از اين بود كه تابحال كاميون تخليه نخاله 18 چرخ در خلخال نديده ام و اطلاع ندارم به كدام ارگان تعلق دارند، به هر حال عكس ها خود گوياست و طبق معمول اظهار اميدواري مي كنيم شاهد اين گونه صحنه ها نباشيم ...
 
 
#3 مهدی 1392-09-01 12:39
متاسفانه اینها نتیجه فرهنگ ضعیف در برخورد با طبیعته. باید برای طبیعت احترام قائل بود تا چنین صحنه هایی را شاهد نباشیم نه اینکه برای ساعتی تفریح و لذت بردن از این موهبت ، سیمای آن را به این شکل تاسف برانگیز تبدیل تمود.
 
 
#4 امین م 1392-09-01 16:57
نمود کامل از "جهان سوم"
 
 
#5 سعید 1392-09-01 17:32
سلام کلمه ی معمولا در بالا به شکل معمولن نوشته شده است
.....................
پاسخ نویسنده : دوست عزیز حق با شماست . معمولن اینشکلی نوشته شده تا لحن گفتاری نوشتار به شکل کامل در نوشتار اجرا بشه . اما شاید بهتر می بود به جای معمولن در حالت معمول ، حققیقتن ، در حقیقت و ... استفاده می شد .
 
 
#6 آرش 1392-09-01 21:55
باسلام متاسفانه صحنه ای بسیار زشتی از طبیعت به جا گذاشتن،که متاسفانه مردم خود روستای مجره در قبال این وضعیت خیلی بد به نظر بنده مسئول هستن چون خودشون تواون منطقه زندگی میکنن و بدون در نظر گرفتن تخریب طبعیت باعث شیوع بیماری های مختلف در محل زندگیشون میشه، ودر کنار اینها مسئولین شهرداری ومحیط زیست باید تذکرات جدیدی تری میدادن!!!!
 
 
#7 جواد نعمتی 1392-09-02 09:51
طلای کثیف
باتوجه به گسترش جمعیت شهرنشینی ومصرف گرائی وتولید پسماند براثر فعالیت روزانه انسانها متاسفانه علیرغم داشتن قانون مدیریت پسماند مصوب سال 1383 علیرغم گذشت ده سال ازتصویب قانون در آخرین زمان مهلت تعیین شده قانونی ( شهرداریها مکلفند حداکثر تا پایان سال 1392کلیه پسماندها راتفکیک شده جمع آوری نمایند)
مدفون كردن و سوزاندن زباله‌‌ها از راهكار‌هایی است كه بسیاری از كشور‌ها از جمله ‌ایران به آن دست می‌ زنند، اما بهترین راه مقابله با زباله‌‌ها، جداسازی و بازیافت آنهاست تا دوباره به روند تولید بازگردند.
بهره‌گیری مجدد زباله و بازیافت آن كار ساده‌ای نیست و نیاز به زیرساخت‌‌های علمی‌ و فنی و فرهنگی دارد. وشهرداری خلخال نیز مطالعات لازم را درسال 1388 به انجام رسانده وزمین مورد نظر برای خلخال .کوثر و هشجین مورد موافقت مراجع واقع گردیده وحتی ایجاد کارخانه کمپوست وبازیافت در محل مورد نظر دیده شده ولی متاسفانه مسئولین رده بالا درخصوص تخصیص اعتبار لازم کوتاهی نموده اندو فقط بایستی مسئولین همت کنند والا بستر آماده است.
وهر تن زباله، حدود 400 متر مكعب گاز گلخانه‌ای دی اكسید كربن متصاعد می‌ كند و از هر تن زباله 400 تا 600 لیتر شیرابه خارج می ‌شود كه می‌ تواند آثار زیست محیطی نامطلوبی بر آب و خاك داشته باشد و محل‌‌های دفن زباله هر روز گسترش بیشتری پیدا ‌كنند. بازگشت مواد موجود در زباله به دامن طبیعت، در بسیاری از موارد خیلی به طول می ‌انجامد و ‌این مواد سال‌ها باعث آلودگی و آسیب به محیط زیست می‌ شوند. شیشه و قوطی‌‌های فلزی و به ‌ویژه آلومینیومی ، ‌صد‌ها سال روی زمین باقی می ‌مانند. كیسه‌‌ها و ظروف پلاستیكی كه یك روز به دلیل سبكی و دوام آنها ساخته شدند، امروزه عامل بزرگ ترین مشكلات زیست محیطی هستند. پلاستیك غیر قابل تجزیه است و كیسه‌‌های نایلونی به طور متوسط 500 سال در محیط باقی می ‌مانند. كیسه‌‌های پلاستیكی همراه باد، همه جا پخش می ‌شوند و بیشتر آنها سر از دریا در آورده یا به وسیله جانداران بلعیده شده و سبب مرگ آنها می ‌شوند. چنانچه پلاستیك و نایلون موجود در زباله سوزانده شود، اسید كلریدریك‌ ایجاد می‌ كند كه باعث آلودگی هوا و آسیب رساندن به انسان و دیگر موجودات می ‌شود
 
 
#8 سلام اردبیل 1392-09-02 19:37
با سلام و خسته نباشید

با ذکر منبع و رعایت حق کپی رایت در وب سایت سلام اردبیل منتشر شد .

به امید استانی با شهرستان های آباد و سالم


پاسخ مدیر : با سلام و بینهایت ممنون از شما عزیزان
 
 
#9 فرحناز صدیقی 1392-09-02 21:59
سلام، موضوع زباله و نخا له های ساختمانی نیاز به آموزش همگانی دارد وهمه مردم باید در این امر مهم شرکت فعال داشته باشند
ومربوط به یک ارگان خاص نیست چنانکه در کشورهای غربی اگر کسی تخلفی انجام دهد از بسیاری امکانات شهری محروم میشود و این امر سبب میشود همه قانونهای شهری را رعایت کنند و به نظر ما غربیها بسیار منظم ومرتب به نظر برسند .از چند سال قبل شهردارهای خلخال رودخانه را چندین بار تمیز کردند ولی بعد از چند ی دوباره به حالت اول برگشت .جالب اینکه همان کسانی که نزدیک رودخانه هستند بیشتر زباله میریزند .یک راه حل اینکه خود این افراد را باید مامور حفظ تمیزی این مکان قرار داد واگر تخلفی رخ دهد همسایگان رودخانه را جریمه کرد تا بعد از این نه خود اقدام به این کار کنند ونه اجازه دهند کسی این عمل زشت را تکرار کند.در مورد حمام روستای دروهم شاهد ان بودیم.همین حمام اگر جای دیگر بود چه استفاده ها که نمیکردند ولی وضع اسفبار این مکان بیانگر عدم توجه مردم ومسولان این روستا را نشان میدهد .حداقل کاری که میتوانند بکنند این است که دار بستی بزنند و دور آن حصار بکشند تا از باران وبرف وفشاری که از راه رفتن روی آن وارد می شود بکاهند . ودر ضمن اینکه کارمندی چون حقوقش کم است و اداره کارمندش کم است دلیل کم کاری آن اداره و کارمند نمیشود . در مورد نخاله های ساختمانی عملا بعضی مواقع کم کاری از طرف اداره ذیربط نیز صورت گرفته است
 
 
#10 راد 1392-09-04 11:02
اگر قرار است این شهر توریستی باشد و ما از راه توریسم که تنها راه امید مردم خلخال است امرار معاش کنیم این کارها چیست؟! و اگر قرار نیست به این گونه باشد زباله که سهل است ، کوهمان آتش می گیرد ، جنگلمان می سوزد ، پونلمان تکمیل نمی گردد و 10 کیلومترش زیر آّ می رود ، آسالممان جاده خاکی می شود ، درام پیر می گردد و 20 کیلومتر فیروز آبادمان نا آباد باقی می ماند و این قصه سر دراز دارد...
 
 
#11 حسین بختیارزاده 1392-09-04 21:31
با سلام
نیاز به تاسیس سازمان های مردمی(NGO) در رابطه با مسائل زیست محیطی در شهرمون به شدت احساس می شه، همان طور که از متن پیداست، ارگان های دلتی با تعداد کم نیرو های انسانی و سیستم تعریف شده ای که دارند به هیچ وجه توان مقابله با چنین تخریب های زیست محیطی را نخواهند داشت.
 
 
#12 همشهری 1392-09-22 20:57
با سلام خدمت تمامی همشهریان عزیز
چرا شهرداری وشورای شهر جمع اوری زباله را به بخش خصوصی واگذار نمیکند ؟ هم درامدی برای شهرداری میشود(جلوگیری از هزینه کردن یک نوع درامد محسوب میشود حساب کنید شهرداری حقوق چند نفر از کارگران عزیز در بخش نظافت شهر را پرداخت میکند) ، هم کنترل بخش خصوصی راحتر است و هم بخش خصوصی مثل شهرهای بزرگ زباله ها را تفکیک میکند و کاغذ، پلاستیک،شیشه....وزباله های تر را جدا، پس بنظر من بخش خصوصی بهتر است.
یک چیزی هم در عکس بالا نظر منو جلب کرد تابلوی راهنمایی ورانندگی بود مسئولان پلیس راه و راه و ترابری شهرستان، بنظر شما این تابلو وهزاران تابلوی افتاده موجود در جاده ها چه مقدار هزینه برداشته است(همین تابلوی سرعت گیر را داخل خوجین و ورودی شهر نصب کنید)، جاده را که درست حسابی درست نمیکنید میگویید بودجه نیست تابلو جمع کردن که هزینه نمیخواهد!!؟ یک کارگر و یک نیسان!!
به امید شهری تر و تمیز و پاکیزه و راه ایمن و در نهایت شهری توریستی
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید