معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home فرهنگی هنری مجله موسیقی ( شماره 1 )
مجله موسیقی ( شماره 1 ) فرستادن به ایمیل
فرهنگی هنری
جمعه, 25 مرداد 1392 ساعت 10:22

دوستان و همشهریان عزیز . از این به بعد قصد داریم مجموعه مطالبی تحت عنوان مجله موسیقی خدمت شما عزیزان ارائه دهیم ، هر شماره مجله شامل : مقاله ، آموزش ، سازشناسی و یک قطعه موسیقی خواهد بود

 

 

پیرو مشورت های مختلف با برخی دوستان و همچنین احساس نیاز در خصوص انتشار برخی مطالب هنری تخصصی در سایت ، قرار شد از این به بعد با همکاری دوستان صاحب نظر در این زمینه ، اقدام به انتشار مجله مجازی موسیقی در شماره های مختلف بکنیم

 

در حال حاضر و در بدو شروع ، مجله موسیقی شامل چهار آیتم خواهد بود : مقاله ، آموزش ، سازشناسی و یک قطعه موسیقی جهت آشنایی با ساز معرفی شد

 

مقاله :

معمولا چالش سلایق و رویکردها در مقابل موسیقی های مختلف همیشه و همیشه یکی از مسائل مهم در برخورد با این مقوله بوده و با گذشت زمان و گسترش سبکها و انواع موسیقی ،  این بحث متنوع تر و گسترده تر شده است .

 

 

چه موسیقی میل دارید (1)


بیش از دو هزار سال پیش فیثاغورث نظریه خود را درباره پیروی موسیقی از قوانین طبیعیِ هارمونی مطرح کرد. به طور دقیق تر او به این نتیجه رسید که در طبیعت همه چیز از ریتم ها و الگوهای موسیقی پیروی می کنند. از آن زمان تاکنون، موسیقی برای ایجاد تعادل بین ذهن و بدن و بازگشت ذهن به هارمونیش با طبیعت استفاده می شود.

 

اما با پیچیده تر شدن نیازهای انسان و شیوه زندگی او، موسیقی نیز دستخوش تغییرات گوناگونی شده و شاهد پیدایش ژانر های مختلفی بوده که هر کدام تأثیرات خاص خودشان، خوشایند یا نا خوشایند، را بر شنوندگان خود بر جای می گذارند که پی بردن به آن ها خالی از لطف نیست. از این رو، در اینجا سعی بر این است تا تأثیر این ژانر ها به طور خلاصه معرفی گردند. واضح است که گستردکی سبکهای موسیقی حتی در یک ژانر مشخص مثل موسیقی کلاسیک هم به شدت وسیع است و آمار هایی که در این مطلب داده میشود، مربوط به تاثیر کلی این ژانرها میباشد.

 

موسیقی کلاسیک: موسیقی کلاسیک ذهنیت و تصاویر گوناگونی را در ذهن افراد پدید می آورد. از نظر برخی، این نوع موسیقی کسل کننده است، در حالیکه گروهی دیگر عاشق پیچیدگی این نوع موسیقی هستند. بسیاری از انسان ها نمی دانند که موسیقی کلاسیک به طرز غیر قابل باوری قدرتمند است و از تأثیرات دگرگون کننده آن بر احساس و عواطف انسان بی خبرند.

 

معمولا موسیقی کلاسیک باعث آرامش جسمی و برانگیختن ذهن می شود. موسیقی کلاسیک همچنین استرس را کاهش می دهد (حتی در کسانی که به این نوع موسیقی علاقه خاصی ندارند) و انواع خاصی از توانایی های ذهنی مانند توانایی زبانی، استدلال مکانی و زمانی را بهبود می بخشد. این نوع موسیقی شنونده را باهوش تر نمی سازد اما فضایی ایده آل برای اندیشیدن فراهم می آورد.

 

در واقع گوش دادن به موسیقی کلاسیک فعالیت امواج ذهن را یکنواخت ساخته و کاهش می دهد که باعث احساس آرامش می شود. موسیقی کلاسیک همچنین میزان ترشح اندورفین را بالا می برد که باعث می شود احساس بهتری به شنونده دست بدهد، استرس او کاهش یابد و فرد کلا احساس خشنودی کند.

 

پژوهشگران ثابت کرده اند که گوش دادن به موسیقی کلاسیک در تنظیم هورمون های مربوط به استرس مؤثر است. این نوع موسیقی همچنین باعث آرام شدن تنفس می شود. وقتی که نفس کشیدن به آرامی صورت گیرد، ذهن انسان نیز به آرامش می رسد.

 

بر اساس تئوری «تأثیر موتسارت»، گوش دادن به موسیقی کلاسیک باعث می شود که فرد باهوش تر شود یا اینکه اگر کودکان در معرض موسیقی کلاسیک قرار بگیرند، بر رشد ذهنی آن ها تأثیر مثبت می گذارد. تأثیر موتسارت مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج این آزمایش ها نیز شگفت انگیز بوده اند. به عنوان مثال، دانش آموزانی که در حال امتحان دادن به موسیقی کلاسیک گوش می دادند، نمره های بهتری کسب کردند تا دانش آموزانی که در سکوت به پرسش ها پاسخ داده بودند.

 

موسیقی موتسارت برای کسانی که از بیماری صرع رنج می برند نیز مفید است. پژوهشی در این زمینه نشان داد که گوش دادن به آهنگ های موتسارت حتی زمانی که فرد بیهوش است فعالیت های مربوط به ایجاد صرع را در بسیاری از بیماران کاهش می دهد. مورد کاوی یک دختر مبتلا به صرع نشان داد که تعداد حمله های صرع در او، با ده دقیقه گوش دادن به موتسارت پس از بیدار شدن از خواب، به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

 

پژوهشی که در هنگ کنگ با شرکت ۶۰ دانش آموز پسر بین ۶ تا ۱۵ سال انجام شد، نشان داد که دانش آموزانی که نواختن ساز را در ارکستر زهی مدرسه آموختند در آزمون های مربوط به حافظه کلامی نمره های بهتری کسب کردند و می توانستند تعداد واژه های جدید بیشتری را نسبت به دانش آموزانی که آموزش موسیقی ندیده بودند یاد بگیرند.

 

به علاوه، گوش دادن به موسیقی کلاسیک ضربان قلب را آرام کرده و می تواند در بهبود بیماری های قلبی نیز مؤثر باشد.

 

منبع : وبسایت www.harmonytalk.com

ادامه مقالات "چه موسیقی میل دارید" در شماره های آتی مجله موسیقی خدمتتان تقدیم می گردد .

 

آموزش :

با عرض پوزش ، بخش آموزش برای شماره اول مجله آماده نشد و از شماره های بعد تقدیمتان خواهد شد

 

بخش اول : پیانو



پیانو یک ساز کلیددار سیمی محسوب می شود که در اثر فشرده‌شدن کلیدها (کلاویه‌ها) ، چکش هایش به حرکت در آمده و با برخورد آنها با سیم های پیانو صدا تولید می‌شود. سیم‌های پیانو به صفحه‌ای موسوم به «صفحه ی صدا» متصل شده‌اند که نقش تقویت‌کننده ی صدای آن‌ها را دارد.

 

پیانو به عنوان مادر سازها و کامل‌ترین ساز نیز شناخته می‌شود؛ علت نسبت دادن این لقب‌ها به این ساز آن است که پیانو قادر است محدوده ی بسیار گسترده‌ای از اصوات را تولید کند در حالی که سایر سازهای اصیل موسیقی تنها بخشی از این محدوده ی صدا را تولید می‌کنند. پیانو در شکل فعلی‌اش بیش از هفت اکتاو دارد و قادر به تولید فرکانس‌هایی از حدود ۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز می‌باشد.

 

۷ کلید سفید در هر اوکتاو ( هشت نت از دو تا دوی بعدی) پیانو برای ۷ نت دو ر می فا سل لا سی وجود دارد. علاوه بر این کلیدهای سفید کلیدهای سیاه‌رنگی هم بین بعضی از کلیدهای سفید وجود دارد. بین کلیدهای سفیدرنگ می و فا و نیز بین کلیدهای سفیدرنگ سی و دو کلید سیاه‌رنگ وجود ندارد.

 

هر کلید سیاه‌رنگ در پیانو در حکم نت دیز برای نت مربوط به کلید سفیدرنگ سمت چپ آن  و در حکم نت بمول برای نت مربوط به کلید سفیدرنگ سمت راست آن است.

 

نت نویسی پیانو در دو حامل انجام می‌شود. حامل بالا برای دست راست و حامل پایین برای دست چپ. معمولاً حامل بالایی را با کلید سل و حامل پایین را با کلید فای خط چهارم نشان می‌دهند. این دو حامل با نت دوی وسط از هم متمایز می‌گردند. یک نوازنده پیانو باید بتواند همزمان دو خط موسیقی را خوانده و با هر دو دست اجرا نماید.

 

قطعه موسیقی :

در پایان قطعه ای با عنوان "دوشونجه " اثر واقف مصطفی زاده ،موسیقی دان آذربایجانی که با پیانو نواخته شده و جهت آشنایی با صدای این ساز تقدیم می گردد .

 

 

 

دانلود فایل صوتی

 

گرد آوری و تنظیم : میلاد شیرعلی پور

منابع : www.harmonytalk.com , wikipedia

 


 

یادداشت  

 
#1 امیر حسین رنجبر 1392-05-25 12:55
واقعا عالیه که در باره ی موسیقی مطالبی را تهیه کردید و در سایت به اجرا گذاشتید می خواستم هم از آقا مسعود تشکر کنم هم از شما آقا میلاد بازم ممنون
 
 
#2 یحیی پورمحمد 1392-05-25 19:15
دو خبر جالب در رابطه با تاثیرات موسیقی


رابطه بین موسیقی و افزایش هوش، بهداشت روانی، و سیستم ایمنی بدن

در یک مجله جدیدی از وقایع سالیانه آکادمی علوم نیویورک ( New York Academy of Sciences ) در مورد شکل گیری موسیقی و عکس العمل ما در قبال آن بررسی هایی انجام شده است. نویسندگان مقالات این مجله معتقد هستند که حیوانات از قبیل پرندگان، دلفین ها ، ونهنگ ها صداهایی تولید ميكنند و میل به تقلید از يكديگر دارند که این صداها مانند و قابل قیاس با موسیقی میباشد . این توانایی برای یادگیری و تقلید صدا خصیصه لازم برای اکتساب زبان است و دانشمندان براین باورند که بسیاری از صداهایی که حیوانات تولید ميكنند شاید مقدمه ای بر موسیقی انسانها باشد.

در مجله دیگری در این آکادمی بر روی اين که چگونه یادگیری موسیقی میتواند باعث شود که افراد باهوش تر شوند تحقیقاتی صورت گرفته است. دانشمندان بافت خاکستری رنگ بیشتری در لایه شنیداری نیمکره راست مغز موسیقیدانان پیدا کرده اند. آنها بر این باورند که این تفاوتها احتمالا موروثی نیست بلکه ناشی از استفاده و تمرین میباشد.

گوش دادن به موسیقی کلاسیک علی الخصوص "موزارت" باعث میشود که در تست هوش عملکرد بهتری داشته باشیم. یافته های نویسندگان این مقاله نشان میدهد که گوش دادن به هر نوعی از موسیقی ای که شخصا لذت بخش است اثر مثبتی بر قوه ادراک افراد دارد. بعلاوه ، استفاده از موسیقی برای افزایش حافظه نیز بررسی شده است و نتیجه تحقیقات حاکی از آن است که تکرار دوباره موسیقی باعث افزایش رمزگذاری اطلاعات از طریق فعال کردن شبکه های عصبی به یک روش منسجم و مطلوب میباشد.

مطالعات دیگر به بررسی تاثیرات مثبت موسیقی در سلامتی و ایمنی بدن می پردازد و مسائلی از قبیل پردازش موسیقی در ذهن، رابطه متقابل بین زبان و موسیقی، و همچنین رابطه بین عواطف ما و موسیقی بررسی میشوند .

منبع : Science Daily. Com
ترجمه : یحیی پورمحمد

پاسخ مدیر : بینهایت ممنون از مطلب ارزشمندتون و تشکر فراوان بابت ترجمه و انعکاس این مطلب
 
 
#3 رایان 1392-05-25 22:45
از اینکه به مبحث موسیقی می پردازید بسیار ممنونم و کار بسیار زیبایی است
انجمن نی نوازان
 
 
#4 حسن صدیقی 1392-05-26 18:03
شناساندن موسیقی بصورت علمی بسیار لازم و مفید است .برایم بسیار جذاب و ماراقلی بود.خسته نباشید. منتظر شماره های دیگر مجله هستیم.
 
 
#5 هادی 1392-06-09 19:49
خیلی ممنون.مطالب مفیدی بود.بابت موسیقی که گذاشته بودین هم خیلی تشکر می کنم یاشاسین خلخال یاشاسین آذربایجان
 
 
#6 amir 1393-11-25 00:12
سلام و خسته نباشید. لطفا در مورد ساز گارمان و آموزش آن مطالبی بنویسید ممنون
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید