معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود

برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

• اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home کوه و طبیعت گزارش صعود به قله 3009 متری عجم (از یال جنوبی)
گزارش صعود به قله 3009 متری عجم (از یال جنوبی) فرستادن به ایمیل
کوه و طبیعت

گزارش صعود به قله 3009 متری عجم از مسیر یال جنوبی و روستای کالار و ییلاقات اکراد خلخال

گزارش صعود به قله 3009 متری عجم

نام برنامه : قله عجم (7/4/92)

نوع برنامه : کوهنوردی- جنگل نوردی

مسئولین برنامه :

- سرپرست : مهدی ممدوحی

- راهنما : امید عبدی

- مسئول فنی : محمد سید فضلی

نام اعضای گروه :

آقایان : مهدی ممدوحی- امید عبدی – محمد سید فضلی – آرش رحیمی – علی غنی زاده – حسین بختیارزاده.

عکاس گروه : آرش رحیمی - علی غنی زاده

مکان شروع برنامه : خلخال، خ کارگر شمالی، بالاتر از شهرداری

امکانات برنامه : راه شوسه مناسب تا محل شروع کوه پیمایی

چشمه ها و محل تهیه آب :

1-ییلاق مربوط به اکراد، 2- ییلاق سولتنه خونی، 3-ییلاق تگره خونی، 4-روستای ناو ، 5- روستای کلارود.

زمان بندی برنامه : یک روزه

مزایا : بررسی و آنالیز منطقه قبل از روز صعود(با استفاده از Google Earth )

شناخت نسبی اکثر اعضا شرکت کننده از منطقه

هم سطح بودن اعضا از نظر فیزیک بدنی و تجهیزات مورد استفاده.

معایب : تاخیر 20 دقیقه ای در شروع برنامه

( توجه : در چند برنامه اخیر دوست عزیزمان آقای سعید مدنی زحمت عکاسی و گزارش نویسی را بر عهده داشتند. با توجه به مسافرت ایشان بر آن شدیم نگذاریم این روند قطع شود و اقدام به گزارش نویسی و عکاسی کردیم، هرچند در حد و اندازه های کار ایشان نیست.)

انسان می خواهد که در طبیعت باشدچون جزئی از طبیعت است و از بودن در آن لذت می برد اما خود نابودگر طبیعت است!!!

در سال های اخیر میزان ساخت و ساز ویلا در ییلاقات منطقه خلخال و تالش، با توجه به سرد سیر بودن منطقه و هوای دلچسب در فصل تابستان، به صورت بی رویه ای افزایش یافته است. سبک زندگی افراد محلی هم تغییر کرده است و این تغییر سبک باعث تخریبات زیست محیطی شده است حال چه کسی مسئول هست و چه باید کرد مقوله ای است وسیع که نیاز به موشکافی دارد .

قله عجم در سمت شمال شرقی شهر خلخال با ارتفاع 3009 متر از سطح دریا (39 S 287796  4175477) واقع شده است که مسیر متداول کوهنوردی آن از دره معروف به  " اغوری دره سی" می باشد .

این بار تصمیم گرفتیم این قله را از نزدیکی روستای کالار (از روستاهای کرد زبان خلخال) صعود کنیم و مسیر فرود را روستای ناو (از روستاهای شهرستان تالش) در نظر گرفتیم.

ساعت 7 صبح عازم محل شده و 2 کیلومتری مانده به کالار کوهپیمایی خود را شروع کردیم.

قبل از صرف صبحانه یک ساعتی راه رفتیم تا به ییلاق روستای کالار برسیم، مثل این که سیل های سال های اخیر مربوط به کوه عجم که این منطقه رو هم در بر می گیرد، باعث ترک افراد محلی از آن شده بود و تنها آثاری از ییلاق آنها باقی بود و چشمه (39 S 286186   4174864)

ساعت 9 به سمت قله حرکت کردیم و بعد از 1 ساعت شهر خلخال در سمت جنوب غربی نمایان شد؛ ولی مهم تر از آن راه خاکی جدید که اخیرا برای یکی از ییلاقات واقع  در دامنه های عجم احداث شده خود نمایی می کرد. ییلاقی که تعداد خانوار آن کم تر از انگشتان دست بوده و ساکنان آن 3 ماه از سال در آن سکونت دارند!!

حدود ساعت 11 موفق به صعود قله شدیم، باد سردی از جانب دریای خزر می وزید که کمی آزار دهنده بود. آقای ممدوحی (از قدیمی های کوهنوردی خلخال) با درخواست بچه ها به توضیح در باره منطه پرداختند که بسیار سود مند بود.

بعد از گرفتن چند عکس یادگاری شروع به کم کردن ارتفاع به سمت ییلاق سولتنه خونی (ضلع شرقی قله) کردیم.

سولتنه خونی (39 S 289071   4175073 2757 m)حد مرز بین اکراد و تالش می باشد،

وجود دو دستگاه نیسان حاکی از وجود راه خاکی در منطقه بود!!

مسیر خود را در خط الراس به سمت ییلاق تگره خونی ادامه دادیم، ییلاقات کلارود و بیلی را از زاویه جدید (در سمت راستمان) می دیدیم که بسیار زیبا و دلچسب بود و ییلاق شاه رسول را در سمت چپ خود.

بنا به گفته آقا مهدی در سال های نه چندان دور این جنگل ها به مراتب پر پشت تر از وضعیت فعیشان بوده اند!!

حدود ساعت 3 بعد از ظهر، قبل از رسدن به تگره خونی یک ساعتی جهت صرف نهار و استراحت اتراق کردیم. منطقه مشرف به مناظر زیبا.

مسیر را به سمت ناو ادامه دادیم،

کم کم وارد مسیر جنگلی شدیم. با توجه به اطلاعات قبلی از ارتفاع روستای ناو (1000 متر بالاتر از سطح دریا) و ارتفاع فعلی (2000 متر بالا تر از سطح دربا) انتظار شیب تندی را داشتیم که کمی اذیتمان کرد.

ساعت 6 بعد از ظهر خود را به روستای ناو رسانده و در قهوه خانه آقا شیر الله چای خوردیم.

بعد از یک ربع استراحت سوار نیسان شده و به سمت روستای کلارود رفتیم  و از مسیر معروف گیوره خودمان را به کمپ کوهنوردان، واقع در میر عدیل بلاغی، رساندیم جایی که دوستان عزیزمان آقای جعفر بزرگی و آقای افشین اسماعیل زاده با ماشین به پیشوازمان آمده بودند.

اطلاعات فنی جهت صعود:

از کالار (39 S 283697 4173635  2100m) تا قله (39 S 287796 4175477  3009 m) 3) ساعت با شیب متوسط

از قله تا تگره خونی (39 S 292911 4172371   2065 m) 4 ساعت با شیب ملایم

از تگره خونی تا ناو (S 296006 4169570  39 1039m) 3 ساعت با شیب تند.

کل مسیر پیموده شده : تقریبا 30 کیلو متر

توجه : خروجی های  دستگاه GPS  با  فرمت UTM  می باشد.

این برنامه با همکاری اعضای هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان خلخال و انجمن کوهنوردان خلخال برگزار گردید.

گزارش : حسین بختیارزاده

از آقایان بزرگی و اسماعیل زاده که به پیشوازمان آمدند تشکر می کنم
سربلند باشید.

#3 محمد پ 1392-04-11 12:50
با سلام، ياشاسين داغچيلاري و سپاس از كليه كساني كه در آماده سازي و انعكاس اين گونه گزارش ها تلاش مي كنند ...

#4 علی غنی زاده 1392-04-11 17:18
مرسی حسین جان.گزارشت عالی بود.

#5 سعید اسماعیل زاده 1392-04-11 22:39
دردوآفرین بر همت والای همنوردان شهرمان دیگه کوهنوردی خلخال به جایی رسیده که باید صعود به قلل خارجی رو تجربه کنند... امید است که مسئولین، این ورزش را که تأثیر گزار بر سیستم توریسم و تفریحات سالم و سازماندهی شده هست رو جدی بگیرند...به امید دیدار در ارتفاعات هیمالیا که دور از دسترس نیست.

#6 محمد گائینی 1392-04-12 08:44

بونا دمیشم دوزگون برنامه دا،
یاشاسون

#10 احمد سبحاني مجد 1392-11-13 22:05
سلام از ارائه گزارش كامل و مفيدتان كمال تشكر را دارم انشالله در فصل بهار سال بعد بتونيم بكمك شما عزيزان اين برنامه را اجراء كنيم
از طرف گروه كوه پيمايي و كوهنوردي ويلكيج اردبيل به تمام عزيزانيكه در ارائه مطالب ارزنده سايت خلخاليم زحمت مي كشند دست مريزاد و خسته نباشيد عرض مي كنم .