معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود

برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

• اخبار پایین صفحه

Home کوه و طبیعت گزارش صعود به قله 3309 متری آغ داغ + عکس
گزارش صعود به قله 3309 متری آغ داغ + عکس فرستادن به ایمیل
کوه و طبیعت

برنامه صعود به قله 3309 متری آغ داغ با همکاری هیئت کوهنوردی خلخال و انجمن کوهنوردان خلخال در مورخ 23 خرداد ماه 1392 + از سری گزارشهای زیبای سعید مدنی به همراه تصاویر مرتبط و زیبا

گزارش : سعید مدنی

گزارش برنامه صعود به قله 3309 متری آغ داغ

نام برنامه و تاریخ اجرا : قله آغ داغ ، 23 / 3 / 1392

نوع برنامه : کوهپیمایی ترکیبی

نام مسئولین برنامه:

- سرپرست : فرید مینافر

- راهنمای گروه : مهدی ممدوحی

- مسئول فنی : حسین بختیارزاده

نام اعضای گروه : مهدی ممدوحی - فرید مینافر - امید عبدی - محمد سیدفضلی - حسین بختیارزاده - آرش رحیمی - علی غنی زاده - سعید مدنی

مکان شروع : خلخال، میدان معلم

امکانات منطقه : شروع حرکت از روستا

طول و عرض جغرافیایی : 483303 372252

چشمه­ ها و محل­های تهیه­ ی آب: چشمه روستای کرنق - چشمه تکه بولاغی

زمانبندی برنامه : دو روزه

مزایا :مطالعه و بررسی نقشه های مسیر صعود قبل از شروع برنامه – هم سطح بودن آمادگی فیزیکی و تجهیزات اعضای گروه - زمانبندی مناسب در شروع حرکت - اسکان مناسب اعضا.

معایب : عدم آگاهی از جزئیات مسیر صعود

وقتی صحبت از تنوع زیستی و اقلیمی در یک منطقه می شود از شهرستان خلخال می توان به عنوان یک نمونه ی منحصر به فرد نام برد. وجود پرندگان و حیوانات وحشی گوناگون در مناطق کوهستانی و جنگلی بکر ، که همچون پناهگاهی طبیعی به دور از کانون های تجمعات انسانی هستند ، از یک سو و نیز وجود شرایط آب و هوایی مختلف و به طبع آن گونه های بیشمار گیاهی از سوی دیگر سبب شده طبیعت خلخال جز منابع غنی زیستی محسوب شده و مورد توجه طبیعت دوستان قرار گیرد.

در میان مناطق مختلف خلخال به جرات می توان گفت که محدوده ی آغ داغ از منظر تنوع زیستی جز بهترین و منحصر به فردترین مناطق بوده و به همین علت اين محدوده در سال 1378 با عنوان منطقه شكار ممنوع آغ داغ به تصويب رسيد و در سال 1379 محدوده اي با مساحت 4322 هكتار در جنوب منطقه شكار ممنوع مذكور با عنوان منطقه حفاظت شده جنگلي تحت مديريت اداره كل حفاظت محيط زيست قرار گرفت. (منبع : کویرها و بیابان های ایران irandeserts.com)  از گونه هاي مهم حيات وحش اين منطقه می توان پلنگ ، كل و بز ، انواع سمور ، سياه گوش ، جوجه تيغي ، گرگ ، روباه ، گراز ، شغال ، گربه جنگلي ، خرگوش ، عقاب ، قرقي ، كركس ، جغد ، بلدرچين ، كبك ، مارها  سوسمارها و مارمولك ها و لاك پشت ها و . . . اشاره نمود.

علاوه بر طبیعت زیبای آغ داغ ، این منطقه از جنبه ی جغرافیایی و تاریخی نیز قابل توجه است. خط الراس اصلی قله آغ داغ که از روستای کرنق واقع در جنوب شروع شده و با طول بیش از 30 کیلومتر تا روستای سوساوا (سوسهاب) به سمت شمال شرقی ادامه پیدا می کند. در شرق این خط الراس منطقه ی شاهرود و شهر کلور و در سمت غربی آن شهر هشتجین و روستاهای برندق و میرجین واقع شده است. شاید بتوان گفت کوه آغ داغ همچون مرزی بین مناطق شاهرود و هشتجین  بوده از سال های دور مسیر های تجاری کاروان ها در همه جای این منطقه وجود داشته که بقایای آن همچون کاروانسراها را می توان هم اکنون در نزدیکی های فاطما بولاغی (مسیر روستای واراواد) در دامنه ی شرقی کوه آغ داغ مشاهده کرد.

مسیر های صعود به قله ی آغ داغ شامل سه مسیر روستای واراوارد (بفراجرد) ، روستای سوساوا (سوسهاب) و روستای میرجین (تکه بولاغی) می باشد. مسیر واراوارد به علت امکان کمپینگ در دامنه ی شرقی قله برای صعود های دو روزه مناسب بوده و برای صعودهای زمستانی و استقامتی مسیر سوساوا ، با توجه با حرکت از خط الراس و بهمن گیر نبودن ، در نظر گرفته می شود. برای صعودهای سراسری و عمومی به دلیل تغییرات کم ارتفاع ، مسیر روستای میرجین انتخاب می شود.

در این برنامه تصمیم بر آن شد از یک مسیر کمتر پیموده شده و طولانی تر به این قله صعود کنیم تا از طرفی استقامت اعضا را بسنجیم و هم توانایی خودمان را در پیمودن مسیرهای جدید به چالش بکشیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم کل خط الراس آغ داغ را بپیماییم.

بعد از بررسی مسیر با توجه به تصاویر ماهواره ای روستای کرنق را برای شروع مسیر انتخاب کردیم. این روستا که میان روستاهای برندق و تیل واقع شده است دارای دو جاده ی خاکی از سمت هر دو روستا می باشد . با پرس و جو جاده ای که از سمت شهر کلور و بالاخره روستای تیل به کرنق منتهی می شد انتخاب کردیم.

ظهر روز پنجشنبه 23/3/92 ساعت 3:30 هشت نفر از همنوردان با دو ماشین سواری به سوی کلور حرکت کردیم.

پس از گذشتن از روستاهای شال و تیل کم کم درختان جنگلی اُرس (آردوش) ظاهر شدند. این درختان سوزنی برگ که سازگار با اقلیم هستند یکی از شاخص ترین مشخصه های طبیعت آغ داغ است.

پس از پیمودن حدود چند کیلومتر به ارتفاعات بالا دست روستا کرنق رسیدم. روستا در میان دره ای با کوه هایی با شیب تند در اطراف آن و قله ی آغ داغ در سمت شمال خودنمایی می کرد.

خلاصه پس از دو و نیم ساعت  و یک سراشیبی تند به کرنق رسیدیم. این روستا روستایی با طبیعت زیبا و مردمانی مهمان نواز در ارتفاع 1450 متری واقع شده که در شرق روستای برندق با یک راه ارتباطی ناهموار قرار گرفته است. بافت و معماری این روستا بخشی مدرن و بخشی هنوز به صورت سنتی باقی مانده است.خانه های سنتی این روستا را با مصالح بومی ساخته شده و به شکل زیبایی به صورت دو رنگ تزئین می کنند. جالب است که تزئین خانه ها توسط خانم های روستا و با آوردن خاک های رنگی از طبیعت انجام می شود . خاک سفید به نام "سیبیه گل" و خاک قهوه ای به نام "لی لی جوهر" در زبان محلی تاتی گفته می شود.

کنده درختی که مردان و زنان روستا روی آن دور هم نشسته و گرم صحبت می شدند نیز از جنس تنه ی درخت آردوش بود.

یک روز قبل تر با هماهنگی های همنورد عزیزمان آقای امید عبدی با یکی از اعضای شورای روستا ، آقای نظری ، در منزل شخصیشان شب را مهمان بودیم. پس از رفع خستگی برای بررسی شروع مسیر به خارج از روستا رفته و با آقای نظری مشورت کردیم تا فردا در تاریکی ، قبل از روشن شدن هوا ، در شروع مسیر  دچار مشکل نشویم.

برخلاف باغ های روستاهای منطقه شاهرود که همگی براثر برف بهاری سرمازده بودند و میوه ای نداشتند ، خوشبختانه باغ های این منطقه به علت گرمتر بودن هوا پربار بودند.

برای داشتن انرژی کافی برای فردا و بارگیری هیدرات کربن همگی برای شام همراه خودمان ماکارونی آورده بودیم. پس از خوردن شام برای دیدن ستاره ها و گشتی در شب به بیرون رفتیم. دختران روستا دور آتش جمع شده بودند و مشغول صحبت بودند.

فردا ساعت 4:40 بعد از خوردن صبحانه به راه افتادیم. مسیر را به سمت شمال شرق و از میان باغ های روستا آغاز کردیم و کم کم به سمت خط الراس ارتفاع گرفتیم. منطقه پربود از حشرات جالبی مثل ملخ های 10 سانتی و عنکبوت هایی با تارهای قیفی شکل و نیز ردپای حیواناتی مثل خرس.

پس از مسافتی چشمه ای که روز قبل آقای نظری به ما گفته بود را پیدا کردیم.

با افزایش ارتفاع و گذشتن از میان جنگلهای آردوش و گل های رنگارنگ به خط الراس نزدیک می شدیم که عقابی بر فراز آسمان دیدیم. حضور نگهبان آسمان در این ارتفاع خبر از صخره ای بودن منطقه را می داد!

رفته رفته خط الراس صخره ای شروع شده و گروه نیز در امتداد صخره ها حرکت می کردند.

با رسیدن به خط الراس چشم اندازی از جبهه ی شمالی در برابرمان نمایان شد. چشم اندازی سرسبزتر و با پوشش گیاهی متفاوت. به دلیل رطوبت بیشتر در دامنه های شمالی درختان پهن برگ متراکم به جای درختان سوزنی برگ پراکنده روییده بودند.

با نگاهی به چشم انداز روستا و مسیری که تا کنون پیموده بودیم ، حرکت به سوی قله را ادامه دادیم.

آنچه طبق نقشه ها بررسی کرده بودیم و از اهالی روستای کرنق پرس و جو کردیم مسیری طولانی در حدود 20 کیلومتر در پیش داشتیم. اما رفته رفته مسیر صخره ای تر شده و ما به دلیل شیب زیاد دامنه در هر دو طرف مجبور می شدیم از خط الراس حرکت کرده و در دره ها و قله های پی در پی ارتفاع را کم و زیاد کنیم. در مسیر هایی با شیب بالا باتوم ها رابسته و دست به سنگ می شدیم. همه ی این عوامل سبب شد سرعت صعود کمتر از پیش بینی و زمانبندیمان شود.

خط الراس صخره ای همچنان ادامه داشت و صدای پرندگان همه جا را پر کرده بود. پرنده هایی مثل کبک و بلدرچین در طول مسیر ما به این سو و آن سو پرواز می کردند که به یک لانه ی بلدرچین برخوردیم.

در میان آفتاب سوزان ظهر در میان شکاف صخره ها سایه ای پیدا کردیم و نهار خوردیم. در این حال عقابی در بالای سر ما در حال پرواز بود.

چون این منطقه به علت صخره ای بودن مامنی برای بزهای کوهی می باشد ، که از فضولات به جا مانده از آنها می توان تشخیص داد ، متاسفانه در میان صخره ها تعداد زیادی از بقایای حضور شکارچیان ، مثل پوکه ی فشنگ و . . . ، را که در آنجا کمین کرده بودند را مشاهده کردیم. به هر حال مسیرمان را به سوی قله ادامه داده تا اینکه صخره ها تمام شده و به یخچال های آغ داغ رسیدیم.

ساعت حدود نزدیک به 5 بود که بعد از بیش از 12 ساعت راهپمایی به قله رسیدیم.

به علت عقب افتادن از زمان بندی به جای فرود از خط الراس سوساوا تصمیم گرفتیم به سمت تکه بولاغی (2600 متر)واقع در دامنه ی غربی برویم. شیب فرود از دامنه ی غربی زیاد و در حدود 35 درجه بوده ولی به علت سنگلاخی بودن (شن اسکی) سرعت فرود گروه را زیادتر می کرد.

پس از رسیدن به نزدیکی چشمه همراه با غروب آفتاب با ماشین به سمت روستای سوساوا حرکت کردیم. در راه خلخال در میانه راه خرگوشی راپیدا کردیم که احتمالا در اثر ضربه یا ترس در وسط جاده ایستاده بود. خرگوش رابه داخل ماشین برده و چند صد متر جلوتر در دره آزاد کردیم.

این برنامه با حضور دو تن از پیشکسوتان کوهنوردی شهرمان آقایان مینافر و ممدوحی و همکاری اعضای هیئت کوهنوردی شهرستان خلخال و انجمن کوهنوردان خلخال برگزار گردید. از آقایان عبدی و نظری به جهت هماهنگی و اسکان اعضای گروه در روستای کرنق و نیز آقای اسحق زاده و همکارشان برای جابجایی گروه در جاده های خاکی و صعب العبور و نیز آقای بختیارزاده که با ثبت مسیر توسط جی.پی.اس دستی نقشه های ماهواره ای را تهیه کرده اند را نهایت تشکر را داریم.

گزارش : سعید مدنی

یادداشت

+1 #1 Zeskand 1392-03-29 12:32
بسیار زیبا و خواندنی... ممنون از به اشتراک گذاشتن این گزارش و تصویر های دل انگیز

+1 #2 محمد گائینی 1392-03-29 12:52
درووود بر شما
گزارش بسیار خوبی بود و عکس های زیبا
این احترامی که به طبیعت و موجوداتش می گذارید قابل ستایش هست
امیدوارم که همیشه حافظ طبیعت باشید

+1 #3 علی غنی زاده 1392-03-29 16:52
واقعا روز خاطره انگیز و به یاد ماندنی بود.مرسی آقا سعید عزیز، به خاطر گزارش عالی .من که از نزدیک دیدم واسه تهیه این گزارش خیلی زحمت کشیدن.برنامه سنگین و جذابی بود.از آقایان مهدی ممدوحی و مهندس مینافر هم نکات جالبی یاد گرفتیم.با تشکر از همه بچه ها...

+1 #4 علی م 1392-03-29 17:26
دست مریزاد

+1 #5 يحيي 1392-03-29 22:06
عشق به طبیعت از دیرباز با جسم و روح ایرانیان عجین بوده است . به امید اینکه این گونه گزارش ها اخلاق زیست محیطیمان را تقویت کند. و به قول حافظ:

به عزم مرحله عشق پیش نه قدمی
که سودها کنی ار این سفر توانی کرد
تو کز سرای طبیعت نمی‌روی بیرون
کجا به کوی طریقت گذر توانی کرد
جمال یار ندارد نقاب و پرده ولی
غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد

+1 #6 سید محمد باقر رشیدی 1392-03-30 08:01
با آرزوی موفقیت و سربلندی برای همه بچه های کوهنوردی،در ضمن این صعود با بیشتر بچه های کوهنوردی خلخال هماهنگ و اطلاع رسانی نشده بود دلیلشو نمیدونم!

+1 #7 راحمی 1392-03-30 08:37
عالی بود
خسته نباشید

+1 #8 فريد مينافر 1392-03-30 10:58
همنورد عزيزگزارش برنامه ها يتان آنقدر عالي و زيباست (مخصوصا گزارش نِئور) كه هر خواننده اي را با خود به اوج چكادها ودامن طبيعت مي برد موفق باشيد و هميشه بر فراز

+1 #9 حسین بختیارزاده 1392-03-30 12:21
با سلام، آقای رشدیدی عزیر، با توجه به ناشناخته بودن مسیر و عدم آگاهی از آن ترجیح داده شد تا این صعود با نفرات کم تری برگزار بشه.
در ضمن چقدر خوب می شه اگه کوه نوردان خلخال خودشون گروه های مختلف تشکیل بدن؛ این گروه ها رو به ثبت برسونند و هر جمعه شاهد اجرای برنامه های مختلفی با تنوع بالا(کوهنوردی، کوهپیمایی، صخره نوردی، جنگل نوردی و ...)باشیم و همه منتظر این نمونند که کسی واسشون برنامه کوه نوردی بزاره.

+1 #10 Arian from Tehran 1392-03-30 12:23
متن بسیار زیبا و خواندنی بود واقعا دست مریزاد بهتون
برادر عزیزم آرش جان و دوست خوبم علی عزیز بزاتون آرزوی موفقیت میکنم

+1 #11 میلاد شیرعلی پور 1392-03-30 14:16
گزارش جامع و زیبایی بود و کلی افسوس بخاطر همراه نبودنم با گروه ...
کاش می تونستم بیام

+1 #12 رادبه پرنده 1392-03-30 18:02
با سپاس از اهمیتی که به صعودتان می دهید.مطمئناً تهیه این گزارش وقت زیاد و انرژی بسیاری را از شما گرفته است ولی بنده مطمئنم انرژی و تلاشی که صرف عشق و علایق می شود ، نه تنها خسته کننده نیست بلکه بسیار شیرین و دلنشین است.مطمئناً شما به این مسئله پی برده اید که چرا مسعود شیرعلیپور و یا بنده ،وقتمان را صرف این سایتها می کنیم و امید ما اینست که تک تک جوانان و شهروندان در قبال کار خود مسئول و با تعصب باشند و بتوانند آن را به صورت علمی ارائه کنند.مطمئناً این کار شما در آینده ای نزدیک منجر به چاپ کتاب کوههای خلخال با زیر عنوان راهنمای کوهنوردان خواهد شد.همانطور که در سایت خلخالیم این کار به صورت مجازی در حال انجام است.ولی خواهش بنده ایسنت که این کار را ادامه داده و در تهیه گزارشهای خوبتون از شیوه زندگی و معیشتی مردم روستاها و امکانات روستایی نیز نکته برداری کنید تا انشالله مجموعه شما کمی میل به مردم شناسی داشته و بتواند مرجع مناسبی برای پژوهشگران باشد.نکته آخر این که من عادت دارم دوستان را به امید دعوت کنم و هدفهایی که دست یافتن به آنها امکان پذیر است ،پس به امید روزی که از طرف شما شاهد چاپ کتاب فوق باشیم.زنده باشین و سربلند

+1 #13 پیشدادی کهل 1392-03-31 09:15
باسلام،گزارش جالب وزیبایی بود.ممنون ازاینکه به اشتراک گذاشتین.خسته نباشید.

+1 #14 محمد پ 1392-03-31 12:02
با سلام، بسيار عالي بود، لذت فراوان بردم.

+1 #15 نوه عکاسی طیاری - حامد 1392-03-31 13:50
با سلام ، عکس های خیلی جالبی بود ، با تشکر ،،،

+1 #16 milad 1392-03-31 14:06
در ادامه نظرات آقا رادبه عزیز من پیشنهاد میدم از همین امروز سعید عزیز شروع به آرشیو کردن موضوعی مطالب و عکسهایی که گرفته بکنه تا بعد گذشت یکی دو سال برای انجام این کار به مشکلی بر نخوره .

+1 #17 ر.سلطانشاهی 1392-03-31 19:56
ممنون از همه دوستان که ما را درخیالمان به کوه می برند. رادبه عزیز مطالب خوبی اشاره کردند. انشااله من بعد گزارشاتتون را طوری تهیه کنید که در آینده بتوان به عنوان مرجع و منبعی برای دیگران باشد حتی در سطح کشوری و جهانی. البته این مطلب نیازمند آن است که از افرادی که در تهیه مستندها تبحر دارند مشورت مفید بگیرید. به امید اینکه بیش از پیش شاد و سرزنده باشید.

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما . این مطالب و گزارشات در منوی گردشگری سمت راست و قسمت کوه و طبیعت جمع آوری میشود و همواره از این مسیر قابل دسترسی است

+1 #18 ر.سلطانشاهی 1392-03-31 20:10
مطلب دیگر اینکه هیات کوهنوردی خلخال بیش از این می تواند بزرگ تر و توانمندتر ومفیدتر شود. بهتر است از علاقمندان دعوت شود که طی جلسه ای دوستانه به بیان دیدگاههای خود بپردازند.

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما . تا جایی که بنده در جریان هستم ، این اتفاق دقیقا چند روز قبل از عید و با دعوت از پیشکسوتان و علاقمندان صورت پذیرفت و قرار است در آینده هم تداوم داشته باشد .

+1 #19 معبود 1392-03-31 22:37
با تشکر از این گزارش های کامل
بنده البته نمی دونم سایتی با عنوان هیات کوه نوردی خلخال وجود دارد یا نه ، فقط وبلاگی در این رابطه مشاهده کردم به نظر بنده اگر سایت جامعی برای هیات کوهنوری خلخال راه اندازی شود و تمام این گزارش ها و برنامه ها و آموزش ها در سایت آورده شود بسیار مفید خواهد بود در صورت لزوم بنده به عنوان طراح سایت آماده همکاری در این باره هستم.

#20 سید سعید مدنی 1392-04-01 01:38
از همه دوستان بخصوص آقای پرنده که نسبت به بنده نظر لطف دارند صمیمانه ممنونم. ذکر چند نکته را در اینحا لازم می دانم :
اول اینکه ایرادات بسیاری بر این گزارش ها وارد هست که از دو دیدگاه قابل بررسی است. یکی از نظر همنوردان که با من در برنامه بوده اند و یا با منطقه به هر نحوی آشنایی دارند و دیگری از نظر خوانندگان که به ابهامات و ایراداتی در گزارش برمی خورند.
دومین مشکل مبحث عکس ها هست. چون در اکثر موارد مجبور هستم در طول صعود از مناظری با زاویه ای خاص به جهت معرفی مسیر عکس برداری کنم ، اکثر تصاویر مشکل اور شدن نور و ... را دارند ، که امیدوارم بتوانم با تجهیزات بیشتر بر طرف کنم.
سوم تک بعدی بودن گزارش هاست. یک گزارش خوب صرف یک روایت ساده نباید باشد. موارد علمی(ورزشی) ، جغرافیایی ، زیست شناسی ، روانشناسی و مدیریتی ، تاریخی و مردم شناسی ، تجربیات و مشاهدات شخصی و گروهی ، هنری و فرهنگ بومی و فولکور ، فلسفی و ... را باید در بر گیرد که مسلما از محدوده ی سواد و دانش من خارج است. اما همواره سعی میکنم در هر گزارش یکی از موارد فوق را هایلایت کنم.
چهارم اصل جذاب و کوتاه بودن است. در عصر انباشت اطلاعات ، مفاهیمی که در شکل مینیمال به مخاطب عرضه می شود بسیار مهم است.
پنجم ...
به هر حال در هر صورت نیازمند انتقادات شما در کنار دلگرمی هایتان هستم.

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما جناب سعید عزیز . با تمامی مواردی که شمردید ، تا کنون گزارشی به جامعی و کاملی گزارشات شما حداقل در سطح شهرستان ندیده ام و تلفیق گزارش با تصاویر زیبای مرتبط و اشاره به اکوسیستم منطقه و برخی مواقع برخی حاشیه های جالب در طی صعود بعنوان چاشنی گزارش از دید شخص بنده بسیار جالب و در خور توجه است و بنده مطمئن هستم که خود همین آماده سازی متن و تصاویر زمان زیادی از شما گرفته است که فقط عشق و علاقه میتواند چنین گزارش زیبایی را سبب شود . باز هم ممنونم از شما

+1 #21 سید محمد باقر رشیدی 1392-04-01 07:48
با سلام و خسته نباشید خدمت آقای حسین بختیارزاده عزیز و محترم
منظورم بنده از اطلاع رسانی در جهت جذب علاقه مندان به رشته کوهنوردی بود که بیشتر به دلیل اطلاعات ناکافی از مسیر ها و یا خطرات ناشی از محیط های ناشناخته نمی تونن اینگونه صعود هارو انجام بدهند.قسمت بعدی حرفهای اینجانب نیز به صعود های مشترک بین انجمن کوهنوردی خلخال و هئیت کوهنوردی خلخال مربوط میشه که به دلیل مشترک بودن نفرات دو تیم بهتره که هماهنگی های لازم انجام بشه چون هفته قبل شاهد صعود تیم هئیت کوهنوردی به قله 3309 متری آغ داغ بودیم و این هفته هم شاهد صعود تیم انجمن کوهنوردی!
آرزوی موفقیت برای تمامی زحمتکشان کوهنوردی شهرستان خلخال و همدلی بیشتر تیم های کوهنوردی

+1 #22 آرش رحیمی 1392-04-01 10:04
از آقای مدنی بخاطر گزارش زیبا و پر محتوا تشکر می کنم و خدمت دوست خوبم آقای رشیدی عزیز عرض کنم به نظرم درست نبود این برنامه با یک تیم 20 یا 30 نفره برگزار بشه چون مسیر تا حدودی ناشناخته بود(دلیل خاصی نداشت).
از برادرم آرین تشکر می کنم که همیشه مشوق من بوده.

+1 #23 امیر اسلامی 1392-04-01 10:04
با سلام ، سعید جان دست گلت درد نکنه واقعا گزارش جامع و مفیدی بود.همیشه موفق و سربلند باشی.

+1 #24 ناشر رضایی 1392-04-01 12:18
من هم جا دارد به خاطر این گزارش خوب و با تصاویر زیبای طبیعت از اقایان حسین بختیارزاده وهمکارانشان علی الخصوص رئیس هیئت کوهنوردی آقای اسماعیل زاده تقدیر و تشکر کنم

+1 #25 سعید اسماعیل زاده 1392-04-01 12:33
روزی بود که در سطح شهرستان خلخال دو سه نفری جمع میشدیم و به کوه و جنگل می رفتیم و بدون آگاهی از مسایل علمی و فنی من باب ورزش کوهنوردی...........
سالها گذشت، انرژی زیادی صرف کارها و مسایل کوهنوردی شد از کلاسهای آموزشی گرفته تا شرکت در همایش های ملی و منطقه ای و اکنون مشاهده می کنیم که شناسایی مسیرهای کوهنوردی کاملآً بصورت علمی و با استفاده از نقشه ها و تصاویر ماهواره ای و اینترنتی صورت می گیرد.
بنده با جرأت می توانم بیان کنم که گزارش نویسی آقایان مدنی و بختیارزاده بصورت علمی و بادر نظر گرفتن بهترین و بروزترین فرمت های گزارش نویسی در رشته های اوپن(کوهنوردی و.....) حداقل در منطقه آزربایجان می باشد.که این مسئله در بازخورد این رشته های ورزشی منجر به توسعه و گسترش توریسم ورزشی خواهد شد.
در پایان پیشنهادی به مسئولین و دست اندرکاران ورزش، فرهنگ و توریسم در شهرستان خلخال دارم که این جوانان را باور کرده و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری کمک به جوانان و حمایت از افراد با هوش و کاری شهرمون رو به هیچ وجه فراموش نکنند چون حمایت و حرف شنوی از این افراد باعث بهتر شدن وضعیت مدیریت فردی وجمعی مسئولین در راستای آبادانی شهر و منطقه خواهد شد....بنده حاضرم در جلسه مشترکی با مسئولین با محوریت توسعه ورزش و توریسم در شهرستان خلخال متدهای علمی و رایگان فقط به خاطر آبادانی شهر و دیارم بگزارم.
ما جوانان این شهر، خلخال را دوست داریم ویا علی گویان هرچه از دستمان برای آبادانی، رشد روحیه، سلامت روانی، آمادگی جسمانی و در نهایت سالم سازی جو عمومی شهرستان خلخال بیاید انجام خواهیم داد.
مسئول هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان خلخال

+1 #26 میلاد شیرعلی پور 1392-04-01 13:36
خدمت دوست عزیز آقای محمد باقر رشیدی عرض کنم به نظر بنده مشکلی در اجرای برنامه های جدا و مشترک بین هیئت و انجمن وجود نداره و بهترهم اینه که برنامه های فنی و عمومی رو از هم جدا کنیم . این کار به نفع همه خواهد بود . و در آخر امیدواریم روزی برسه که تیم های موجود به تعداد انگشتان یک دست حد اقل برسه و هر هفته شاهد اجرای برنامه های متفاوت از طرف تیم ها باشیم . البته این امر مستلزم آموزش های فنی و کسب تجربیات و هم اندیشی و دوستی در بین گروهها و کوهنوردان شهر می باشد .

+1 #27 سید محمد باقر رشیدی 1392-04-02 07:46
سعید جان گزارش زیبایی بود چون اکثریت بچه ها این نوع گزارش رو تائید می کنند.در جواب دوست خوبم آقای آرش رحیمی هم بگم در جایی که اساتیدی چون آقایان مهندس مینافر و ممدوحی وجود دارند مسیری ناشناخته باقی مانده باشه. میلاد جان دوست خوبم کاملا درسته که باید برنامه های فنی و عمومی رو از هم جدا کرد ولی منظورم این بود با نظر به اینکه در عرض یک هفته دو صعود از طرف تیم هئیت کوهنوردی و تیم انجمن کوهنوردی به قله آق داغ صورت گرفت با هماهنگی های بیشتر بین مسئولین گروه میشه صعود های مشترک با بار فنی بهتری رو انجام داد.مرسی

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما . اگه به متن گزارش هم توجه فرمائید این صعود با همکاری دو گروه صورت گرفته .
و در ضمن اصولا هیئت کوهنوردی یک شهرستان نباید مسئول برگزاری یک صعود باشد . هیئت میتواند در خصوص آموزشهای مربوط به کوهنوردی و هماهنگی بین گروهها و در صورت داشتن بودجه بیشتر ، با تامین امانی امکانات کوهنوردی و انجام بیمه ورزشی و ... حامی گروههای مختلف کوهنوردی شهرستان باشد و دوستان و عزیزان کوهنورد هم میتوانند هر کدام برای خودشان گروههایی به ثبت برسانند و زیر نظر هیئت کوهنوردی شهرستان خلخال به فعالیت خود ادامه دهند و مسئول برگزاری صعودهای خودشان باشند . اتفاقی که در سایر شهرها صورت می پذیرد و هنوز در شهر ما جا نیافتاده است .

#28 میلاد شیرعلی پور 1392-04-02 18:08
محمد عزیز اساس تلاش ما بر اینه که برنامه ها رو از هم دیکه تفکیک کنیم . گروه های متعدد تشکیل بشه و هر گروه طبق برنامه خودش عمل کنه . اجرای برنامه های مشترک همونی میشه که سالهای سال بوده و همگی در قالب هیئت به کوه رفتیم و در این صورت تشکیل انجمن و یا گروه دیگه ای بی مفهوم خواهد بود .

+1 #29 ق میرمرسلی 1392-04-03 01:01
آقا سعید هر ایرادی که از گزارشت گرفتی خود دانی ...
ولی از نظر من عوام بسیار عالی بود و کویا و با زبان ساده و مختصر و گویا و بدون پیرایه کلام...
با کلامت همراهت شدیم و با عکسهایت... ماهم به آق داغ صعود کردیم...
بی زحمت می مست شدیم...

+1 #30 سعيد مددي 1392-04-04 13:24
با سلام خدمت دوستان عزيزم.از آقا سعيد بخاطر گزارش بسيار جامع و عالي كه داشتند تشكر مي كنم.از مسئولين كوهنوردي شهر هم بخاطر برنامه هاي هفتگي،بسيار ممنون و متشكرم.اي كاش من هم تو خلخال بودم و مي تونستم از طبيعت بكر خلخال استفاده بكنم.خسته نباشيد به آقا مسعود خستگي ناپذير

پاسخ مدیر : با سلام و ممنون از محبتتون

+1 #31 behnam 1392-04-04 13:52
باسلام
چقدر زیبا و خواندنی گزارش مینویسه این سعید مدنی ، من که این گزارش و گزارشهای قبلی را خواندم خیلی لذّت بردم.
ساغ اولاسان سعید قارداش.

+1 #32 آلماس 1392-04-07 20:12
سلام
آق داغین باشی توفانلی چاغیندا
یام-یاشیل لیک قیزیل اؤیزن قیراغیندا
گزارش خوبی است واسمهای اصلی مکانها وغیره که درگزارش نوشته شده نظرم راجلب کردخیلی خوب بود. مثلا:سوساوا(سوس هاب).یاشایین

+1 #33 فریبا رحیمی 1392-04-11 20:31
با تشکر از تیم کوهنوردی که این گزارش و به اشتراک گذاشتید خیلی جالب بود

+1 #34 تبریز - محمد رضا عظیمی هشجین 1392-04-15 15:00
با سلام و عرض ادب :
ممونون از این گزارش کامل و زیبای آن عزیز در پشت آق داغ و درست در قسمت پایین مناطقی که از کرنق شروع کردید چشمه و آبشار زیبا و سحر انگیزآق بولاغ با 600 لیترآب در ثانیه خود نمایی می کند . این منطقه یکی از مناطق بسیار بکر و دیدنی ایران است . برای دسترسی آسان به کرنق می توان از راه جدید الاحداث از روستای برندق استفاده نمود.
شاد یاشید و سلامت

#35 صابر سلیمی 1392-11-17 12:19
خیلی جالب بود خسته نباشید گروه کوهنورد17/11/92

#36 تقی حسینی 1393-02-01 14:44
سلام .مطالبتون فوق العاده بودن .ان شاالله دفه بعد که خاستین برین برنامتونو طوری تنظیم کنید که تصاویر ریواس هم باشه تا به طبیعت بکر خلخال نگاهی کرده باشیم..تشکر تقی حسینی

#37 محمد رضا اصغرنژاد 1393-04-01 09:53
بسیار جالب و جامع بود ممنونم از بابت زحمات کوهنوردان عزیز خلخال .گزارش صعودهای زیادی خوانده بودم گزارش شما عالی و قشنگ بود امید که گزارش تمام مسیرهای این قله را اینگونه قشنگ از دوستان عزیز بخوانم. اضغرنژاد .راهنمای کوهستان هیات کوهنوردی فومن