معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود

برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

• اخبار پایین صفحه

Home کوه و طبیعت گزارش کامل و جامع صعود به کوه شاه معلم + عکس
گزارش کامل و جامع صعود به کوه شاه معلم + عکس فرستادن به ایمیل
کوه و طبیعت

گزارش صعود به کوه شاه معلم و فرود به روستای تاریخی ماسوله با همکاری هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خلخال + عکس  - ( نویسنده : سعید مدنی )

گزارش برنامه صعود به قله 3050 متری شاه معلم

طول و عرض جغرافیایی : -

چشمه­ ها و محل­های تهیه­ ی آب:

زمانبندی برنامه : 6 صبح تا 8 بعدازظهر- یک روزه

مزایا :مطالعه و بررسی نقشه های مسیر صعود قبل از شروع برنامه – هم سطح بودن آمادگی فیزیکی و تجهیزات اعضای گروه.

معایب : عدم آگاهی از جزئیات مسیر صعود، از قبیل : محل چشمه ها، ییلاقات و ... .

یک هفته قبل تر !

وقتی به قله ی کوه "پلنگا" ی روستای شال در ارتفاع 2600 متری رسیدیم با چشم اندازی زیبا در اطرافمان روبه رو شدیم . کوهی واقع در میان سه منطقه : اردبیل ، زنجان و گیلان .

در سمت غرب ، کوه های "آغ داغ" و "ساوالان" و کمی شمالی تر کوه "شاه عجم" و درست در سمت مخالف ، در سمت شرقی کوه "شاه معلم" با زیبایی تمام سر بر افراشته بودند . در راه برگشت با بچه ها تصمیم گفتیم در اولین فرصت راهی فتح کوه "شاه معلم" شویم .

یک روز قبل !

گاهی سفر های پرماجرا و صعودهای اکتشافی حس ماجراجویی آدمی را بهتر و بیشتر ارضا می کند . این بار تصمیم بر آن شد برای رفتن به این کوه در یک گروه کوچک حداکثر پنج نفری و بدون راهنما عازم شویم . البته قبل از حرکت شروع به جمع آوری اطلاعات در مورد منطقه کردیم . با سه نفر از اعضای پیشکسوت کوهنوردی خلخال آقایان ممدوحی ، شیرعلی پور و مینافر ، که به این قله صعود کرده بودند در مورد مسیر صعود مشورت کردیم . همگی از مسیر کناری قهوه خانه ی بین راهی "سیبله" ، واقع در سه راهی ماسوله –گندم آباد ، به قله رفته بودند . برای درک بهتر سه بعدی منطقه نقشه های ماهواره ای را از شبکه اینترنت گرفته و بررسی کردیم و چند مسیر صعود فرضی برروی آن مشخص کردیم .

روز صعود

صبح روز جمعه 13/2/92 ساعت 6 بامداد در یک گروه چهار نفری با ماشین به سمت منطقه ی شاهرود حرکت کردیم . بعد از گذشتن از شهر کلور و روستای شال به دو راهی روستای گیلوان رسیدیم . دو راهی را به سمت راست و روستای ماجولان ادامه دادیم . بعد از حدود نیم ساعت جاده ی خاکی نسبتا هموار شروع شد . بعد از گذشتن از روستای ماجولان و نرسیده به روستای جلال آباد ساعت 7:30 به قهوه خانه بین راهی سیبله رسیدیم ، که البته بسته بود !

قهوه خانه در یک سه راهی واقع شده بود . یک سو به سمت شرقی ، روستای ماسوله و دیگری به سمت جنوب ، روستای گندم آباد ( به سمت استان زنجان ) ادامه می یافت .

بعد از بررسی کلی منطقه و تطابق با نقشه ها تصمیم به صعود از یال روبه رویی گرفتیم . ارتفاع در پای کوه 2150 متر بود که ما حدودا 900 متر ارتفاع برای صعود داشتیم . بعد از گرفتن 100 متر ارتفاع تصمیم به خوردن صبحانه گرفتیم .

به علت وجود دره ای بدون پوشش گیاهی در دست راست ، که صعود را مشکل می کرد ، ارتفاع را به صورت مستقیم زیاد کرده و بعد از اتمام دره به سمت یال شرقی حرکت کردیم . به طور کلی به دلیل عرض زیاد ارتفاعات شاه معلم ، قله در طول مسیر دیده نمی شد و برای تشخیص ادامه ی مسیر تنها مجبور به گرفتن ارتفاع بودیم .

در راه در میان بوته های پرشکوفه ی خار مارمولکی سبز رنگ دیدیم . پوست مارمولک پولکی و احتمالا در حال تخمگذاری بود .

با بیشتر شدن ارتفاع مسیر سنگلاخی تر می شد که صعود را مشکل می کرد . البته زیاد خالی از لطف نبود چرا که اگر کمی بیشتر به سنگ های شکسته دقت می کردیم ، به دلیل رسوبی بودن سنگ ها ، فسیل های زیبایی را پیدا کردیم . وجود فسیل های موجودات دریایی مثل صدف و حلزون در ارتفاع بالای 2000 متر تعجب برانگیز بود .

در ارتفاع 2500 متری مسیر سنگلاخی تمام شده و شیب نیز کمتر می شد . در ارتفاعات بالا ، نزدیکی قله ، گل های "گل گاو زبان" منطقه را پر کرده بود .

بالاخره حدودا ساعت 12:30 ظهر به قله در ارتفاع 3070 متری رسیدیم . با چشم اندازی زیبا از استان گیلان ، دریای خزر و شهرهای ماسال و رضوان شهر از یک طرف و کوه آغ داغ و ساوالان در طرف دیگر مواجه شدیم .

قله سبلان در افق

در سمت شرقی قله ی دیگری هم وجود داشت که تقریبا با این قله هم ارتفاع بود . بعد از توقف چند دقیقه ای در قله ی اول و صرف چای عازم قله بعدی شدیم .

بعد از رسیدن به این قله ، که قله اصلی بود ، بر روی بلوک سیمانی "شاه معلم ارتفاع 3050 متر" حک شده بود که با ارتفاع نشان داده شده در جی.پی.اس دستی همخوانی داشت .

بعد از مشورت با اعضای گروه تصمیم به ادامه مسیر به سمت شرق از خط الراس به سمت روستای ماسوله گرفتیم .

به دلیل حرکت از دامنه ی شمالی مجبور به عبور از چندین یخچال در حال ذوب شدیم .

با توجه به نقشه های ماهواره ای ارتفاعات به هم پیوسته شاه معلم که سمت شرق ادامه داشت ، به شکل پلکانی رفته رفته کمتر شده و به ارتفاعات بالا دست ماسوله منتهی می شد . به همین علت ما نیز در دامنه ی شمالی مسیر را به سمت شرق ادامه دادیم .

بعد از حدود دو ساعت حرکت سه نفر دیگر از کوهنوردان را مشاهده کردیم که در یک گروه 30 نفری ، به نام گروه سهند رشت ، از سمت ماسوله به قله صعود کرده  و در راه برگشت بودند . بعد از آشنا شدن با سرپرست و راهنمای گروه آقای مصطفی آریا ، همراه شان که آشنایی بیشتری با ادامه ی مسیر داشتند راه را ادامه دادیم . لازم به ذکر است با اینکه قله شاه معلم در مرز خلخال و گیلان واقع شده ولی  از منظر تقسیمات کشوری جزو استان گیلان محسوب شده و مرتفع ترین قله ی استان گیلان به حساب می آید .

در ارتفاع پایین تر به منطقه ی تاریخی و باستانی به نام کهنه ماسوله رسیدیم . نکته ی جالب در مورد مسیر صعود از سمت استان گیلان این بود که این مسیر به صورت مشخص پرچم گذاری و علامت گذاری شده بود که هم میزان توجه هیئت و مسئولین تربیت بدنی استان گیلان را به ورزش کوه نوردی نشان می داد و هم این مسیر می تواند به عنوان مسیری دو روزه برای گروه های کوهنوردی خلخال در نظر گرفته شود .

بعد از رسیدن به آخرین و کم ارتفاع ترین قله از سلسله کوههای شاه معلم شیب کوه به صورت ناگهانی بسیار زیاد شده و به همین علت از مسیر پایکوبی شده زیگزاگ ، به سمت ادامه جاده خاکی پایین دست کوه ، ارتفاع را کم کردیم .

بعد از صرف نهار در دامنه سرسبز تصمیم به ادامه مسیر گرفتیم . در مقابل محلی که نهار خوریم ، تپه ای جنگلی وجود داشت که جاده ی خاکی ماسوله از سمت چپ آن به سمت پایین عبور می کرد و به ماسوله منتهی می شد . راه دیگری که پیاده رو بود و از سمت راست تپه می گذشت نیز وجود داشت . بعد از مشورت ، به علت نزدیک بودن غروب آفتاب و عبور مه از بالای کوه ، تصمیم گرفتیم توسط ماشین به روستای ماسوله برویم . حدودا نیم ساعت بعد در روستای ماسوله بودیم .

بعد از گشتی در روستای ماسوله و دیدن آبشار زیبای آن از سمت جاده فومن به خلخال برگشتیم .

در نهایت از هیئت کوهنوردی شهرستان خلخال جهت برگزاری این برنامه و از آقای فرزاد اسحق زاده به جهت همکاری و جابجایی اعضای گروه در جاده های صعب العبور و نیز آقای حسین بختیارزاده به جهت تهیه عکس ها و نقشه های ماهواره ای نهایت تشکر را داریم .

عکس و نقشه های ماهواره ای : حسین بختیارزاده

گزارش : سعید مدنی

یادداشت

+2 #1 مدیر سایت 1392-02-17 07:53
بنده به شخصه از مطالعه این گزارش زیبا ، جامع و مفید که مطمئنا زمان نسبتا زیادی هم برای تهیه آن صرف شده بسیار لذت بردم و از دوستان بسیار عزیزم آقایان سعید مدنی و حسین بختیار زاده بابت تهیه این گزارش بینهایت ممنون و سپاسگزارم

+2 #2 رادبه پرنده 1392-02-17 09:51
با سلام و خسته نباشید حضور اعضاء محترم گروه و خسته نباشید جانانه به تهیه کننده این مطلب که بسیار زیبا و دلنشین نسبت به گزارش گروه که به عبارتی دفترچه راهنمای ارزنده ای نیز می باشد اقدام ورزیده اند.این نوع گزارش ها به عبارتی بیانگر این است که شهرستان خلخال در بین چند استان و در شرایط استراتژیکی قرار دارد که با گسترش راههای ارتباطی امکان ارتباط با سایر استانها از طریق شهرستان خلخال میسر خواهد شد و در این بین امکان تبادل فرهنگ و روابط اقتصادی نیز در راس امور خواهد بود.مشخصه ای که من در یکی از عکسها دیدم وجود تابلوی نشانگر شهرستان خلخال در ماسوله که بسیار زیبا و بجا بود و از همه مهمتر می خواهم توجه آقای درویشی را به وجود موزه مردم شناسی در یکی از عکسها جلب کنم که با اینکه شهرستان ما متشکل از قومیتها و زبانهای مختلف است عدم وجود مرکز مردم شناسی و موزه مردم شناسی ضربه سهمگینی به مردم خلخال می باشد که جا دارد نماینده محترم و مسئولین مربوطه نسبت به این معضل اقدام اساسی را انجام دهند تا مردم ما با ریشه های تاریخی و فرهنگی خود بیشتر آشنا شده و وسیله ای شود تا یکی از پارامترهای توریست پذیری و پیشرفت صنعت توریسم محقق شود.ممنون

+2 #3 محمد پورعزیزی 1392-02-18 09:53
با سلام، عالي بود، از اين گزارش جامع بي نهايت لذت بردم، ياشاسين داغچيلاري ...

+2 #4 صادق بختیارزاده 1392-02-18 12:19
گزارش مفصل و کاملی بود، که نشان دهنده استعداد گردشگری بالای منطقه، و از آن بیشتر توانایی و چیرگی کوهنوردان شهرمان است. دقت به نکات فنی در ارایه عکس ها، و هم زمان آمیختن آن با متن روان و زیبا از ویژگی های منحصر به فرد این گزارش بود که تحسین برانگیز است.
امیدوارم با تلاش و کوشش ادامه دار جوانان وطنم، هر روز شاهد پیشرفت روز افزونشان باشم.

+1 #5 رضا جعفری 1392-02-18 19:53
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان عزیز
بسیار متن جالبی بود و بسیار لذت بردم
به امید موفقیت های آتی برای کوهنوردان عزیزمون

+1 #6 مغیثی 1392-02-20 09:44
اززحمات گروه کوهنوردی تشکر میکنم بخصوص گزارش خوب که در جهت رونق گردشگری خلخال موثر است امیدوارم گزارش تمامی برنامه صعودشان را دراین سایت نمایش دهند از مدیریت سایت نیز کمال تقدیر را داریم اینگونه برنامه ها در جهت ایجاد فرهنگ مشترک و تعامل بیشتر بین شهرهای همجوار کمک شایان میکند و ما نیز بایستی مثل ماسوله تابلو راهنمایی ماسوله را در شهرستان خلخال نصب کنیم درخاتمه از افراد این گروه ممنونم

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما و ممنون از نظر لطفتون . در خصوص تابلوهای راهنما در شهرمان ، حتما باید یک تجدید نظر اساسی بکنیم و متاسفانه در این مورد نقصهای بسیار اساسی در سطح شهر و شهرستان مشاهده میشود که ظاهرا ، چون نبود این تابلوها برای ما و برخی مسئولین عادی شده ، اصلا به چشممان نمی آید .
اندازه تابلوهای موجود کنونی به هیچ وجه مناسب نیست .
ان شاء الله با افتتاح جاده خلخال - فیروز آباد لزوم نصب تابلوهای مربوط به راهنمای شهرهای زنجان ، میانه ، تبریز و .... کاملا احساس خواهد شد و امیدواریم مسئولین محترم شهری در این خصوص از هم اکنون به فکر باشند .
متاسفانه برخی مسئولین استان گیلان بر این تصور هستند که اگر جاده خلخال - ماسوله افتتاح شود زمینه خروج گردشگر از این استان فراهم خواهد شد . ولی بر خلاف این تصور و بر اساس یک منبع موثق ، سال گذشته تعداد مسافرینی که از غرب کشور عازم خلخال بودند و آدرس جاده ماسوله را جویا بودند ، نشان از آن دارد که با افتتاح این جاده نه تنها مسافران ماسوله کم نخواهد شد بلکه خود همین جاده خلخال هم میتواند به یکی از کانالهای ورود مسافر به استان گیلان تبدیل شود که به نوبه خود موجبات توسعه اقتصادی شهرستان خلخال را نیز فراهم خواهد ساخت و در واقع این جاده برای هر دو شهرستان خلخال و فومن مفید خواهد بود .

+1 #7 دوست 1392-02-20 22:47
باعرض سلام.من هم بی نهایت لذت بردم.بسیار عالی بود.سوالی هم که داشتم این بود از کجا میشه برنامه های هئیت کوهنوردیو دونست؟

پاسخ مدیر : با سلام خدمت شما . طبق توافقی که با بچه های هیئت انجام شده ، قرار شد ان شاء الله وبلاگ هیئت رو فعال بکنند و اطلاعیه ها و برنامه ها رو درج کنند . در خصوص دیر یا زودش بنده بی اطلاعم

+2 #8 رسول سلطانشاهی 1392-02-22 10:36
گزارش جامعی بود چنانکه بسیار راغب شدیم این مسیر را با دیگر دوستان طی کنیم. می شود با ابتکار و چند پیشنهاد جالب و همراهی شما دوستان کارهای خوبی در خصوص حفاظت از طبیعت انجام داد. امیدواریم ....

+1 #9 علی غنی زاده 1392-02-30 22:10
گزارش کامل و جامعی بود.مرسی سعید جان.

+1 #10 توحید(پیمان) 1392-03-13 10:39
سعید جان از گزارش کامل و جامعت واقعا لذت بردم

#11 ناصر شالچی 1392-04-11 17:49
ضمن تشکر از شما . ما هم این کوه را درمورخه 4/4/92 رفتیم . با این تفاوت که ما کلا از مسیر ماسوله رفتیم که یک ساعت با وانت راه خاکی داشت تا به سه راهی سیبله رسیدیم و بقیه راه را مثل شما رفتیم . موقع برگشتن نیز همان وانت مارا تا ماسوله آورد .جمعا صد و بیست هزار تومن کرایه گرفت .گروه کوهنوردی بانک صادرات استان آذربایجان شرقی .

#12 امید 1393-08-18 13:07
بچه ها واقعا ایول دارین دمتون گرم.عکس سبلان فوق العاده بود.ازاقاسعیدو دوستان خواهش میکنم قله سبلان راهم فتح وگزارشی راهم تهیه کنند.مرسی