معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home علمی ارتباط مستقیم شاخصهای اقلیمی منطقه و توریسم
ارتباط مستقیم شاخصهای اقلیمی منطقه و توریسم فرستادن به ایمیل
علمی

 

 

محققین :

محمد باقر فرض اله پور

سید محمد معصوم زاده

 

چکیده

 

امروزه بررسی عوامل اقلیمی برای مناطق گردشگری به منظور فراهم نمودن شرایط مناسب و راحت برای گذراندن اوقات فراغت انسان از اهمّیّت فوق العاده ای برخوردار است. در منتهی الیه جنوبی استان اردبیل پهنۀ کاملاً کوهستانی با ویژگی های منحصر به فرد طبیعی با مرکزیت سیاسی شهر خلخال وجود دارد که متوسط ارتفاع این منطقه 1640 متر که اختلاف ارتفاع بلندترین نقطه با پست ترین نقطۀ آن به بیش از 2500 متر می رسد این اختلاف ارتفاع مکانی ، شرایط محیطی مختلف از جمله ویژگی های آب و هوایی متفاوتی را به آن بخشیده است. هدف این پژوهش بررسی این ویژگی ها در رابطه با گردشگری و همچنین اقلیم توریسم منطقۀ مورد مطالعه به منظور مشخص نمودن توان های اقلیمی موجود، برای برنامه ریزی و توسعۀ توریسم منطقه می باشد. در این پژوهش از روشهای کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است و با تجزیه و تحلیل پارامترهای اقلیمی با نرم افزار های Spss و Excel و تهیۀ جداول و نمودارهای مربوطه و همچنین بازدید های میدانی از مکانهای گردشگری منطقه و با تحلیل عناصر اقلیمی منطقه با استفاده از شاخص های بیوکلیمایی یا زیست اقلیمی اولگی،  دمای مؤثر، فشار عصبی، بخصوص شاخص زیست اقلیمی TCI نتایجی که بدست آمده مؤید این است که روزهای منطقه در بیشتر ماههای سال در شرایط محیطی خنک و خیلی خنک تا خیلی سرد قرار دارد. و همه شب های ماههای سال در شرایط محیطی خیلی خنک تا خیلی سرد قرار دارد. ماههای خرداد، تیر، مرداد و شهریور منطقه شرایط خنک با آسایش است.

 

 

مقدمه و بیان مسئله

 

امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین صنایع موجود و از شاخه های مهمّ عرصۀ صنعت و تجارت در دنیا به شمار آمده و در صدر صنایع اشتغال زا محسوب می شود. این صنعت باعث ایجاد تقاضا برای بسیاری از کالاها و خدمات در بازارهای جهانی شده و تأثیرات بسیاری  بر سایر بخش ها از جمله خطوط هوایی، تور اپراتورها، آژانس های مسافرتی و رونق اقامتگاه ها و بسیاری جنبه های اقتصادی دیگر گذاشته است. از طرفی این صنعت وابستگی زیادی به آب و هوای یک منطقه داشته و بسیاری از مقاصد گردشگری با استفاده از همین مورد تبدیل به یک منبع گردشگر پذیر پر رونق در فصول خاصی شده اند.

به جرأت می توان گفت که کمتر فعالیّت اقتصادی وجود دارد که به اندازۀ گردشگری به آب و هوا وابسته باشد. بونی فیس و کوپر (1994) اقلیم را از جمله عوامل کلیدی در توسعۀ گردشگری منطقه معرفی نموده اند. در این راستا می توان گفت که هم گردشگر و هم صنعت گردشگری نیازمند اطّلاعات مناسب دررابطه با اقلیم می باشند.

از این رو در دسترس بودن اطّلاعات اقلیمی برای هر گردشگر قبل، بعد و حین سفر الزامی می باشد. آب و هوا به عنوان یکی از جنبه های مهمّ رونق دهنده یا بالعکس تضعیف کنندۀ گردشگری یک منطقه بوده که این خود می تواند تقاضای گردشگری را تحت تأثیر قرار دهد. بسیاری از کشورهای جهان با وجود دارا بودن جمعیّت زیاد و شهرسازی های مدرن، به دلیل فقدان وضعیّت جوّی مناسب فاقد درآمدهای گردشگری قابل توجّه می باشند. اقلیم، متأثر از متغیّرهای گوناگونی از جمله دما و رطوبت بوده که در برخی مطالعات انجام شده تأثیرات هر کدام بر میزان تقاضای گردشگری به طور جداگانه بررسی شده، امّا بهترین نوع مطالعات آن دسته مطالعاتی می باشد که همه جنبه های اقلیمی مؤثر بر آسایش گردشگران را مدّ نظر قرار داده است (مادیسون، 2001؛ هامیلتون، 2003).

. در این مطالعه نقش اقلیم در گردشگری بررسی و همچنین شناسایی و بررسی دقیق وضعیّت آب و هوایی و تغییرات فصلی آن به عنوان راهکاری مؤثر در برنامه ریزی های گردشگری مطرح گردیده و جهت ارتباط اقلیم و گردشگری، خصوصیّات چند شاخص اقلیمی برای منطقۀ خلخال بررسی شده است. در این میان قابلیّت های منطقۀ خلخال، بیانگر وجود نیروی بالقوۀ فراوانی از جمله منابع آبی، مراتع، گونه های گیاهی، ارتفاعات و آب و هوای ویژه به عنوان موقعیت درونی شکل دهنده در زمینۀ توریسم می باشد که فرصت شکوفایی آن چنان که باید توسعه می یافت به دلیل در انزوا قرار گرفتن و ویژگیهای جغرافیایی و توپوگرافی از منطقه سلب شده است. به هر حال امید است در آینده با مهیّا شدن مطالعات گردشگری در منطقه شاهد شکوفایی صنعت گردشگری باشیم.

 

یادداشت  

 
#1 شهروند 1391-06-03 21:19
به نظر من اگر یک دهم هزینه کارخانه سیمان را به گسترش صنعت گردشگری خلخال اختصاص بدهند ، هم به طبیعت خلخال آسیبی وارد نمیشود و هم در آمد زایی آن به مراتب بیشتر از کاخانه سیمان خواهد بود و سود صنعت گردشگری به همه اقشار مختلف خلخال تعلق خواهد گرفت .

پاسخ مدیر : با سلام . بنده هم با شما موافقم
 
 
#2 نوربخش شمس 1391-06-09 22:58
باسلام
جهت عضو شدن و تبادل نظر
باتشکر
 
 
#3 دانشجو رشته اقلیم کاربردی 1392-07-19 19:32
با سلام مقاله ای که نوشتید خوب اگر امکان دارد متن مقاله ارایه دهید من هم میخواهم در مورد شهرمان مقاله بنویسم از مقاله شما به عنوان راهنما استفاده بکنم . با تشکر
 
 
#4 عباس 1393-06-03 00:21
اعلام بفرمایید این مقاله کجا ثبت و منتشر گردیده.ممنون
 
 
#5 زهرا 1396-08-29 08:57
سلام.......چرا همه مقالات و کارایی که در ارتباط با اردبیل شده پولیه؟؟؟ الان اینجا جرا فایل مقاله رو کامل نذاشتین......
من می خواستم یه تحقیق ساده در مورد اقلیم شهرهای کوهستانی و نقش اقلیم آنها در جذب گردشگر بنویسم هر چی سرچ می زنم همه مقالات تو سایت های مختلف گذاشتن برا فروش. چراآخه//
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید