معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اجتماعی مشارکت اجتماعی در معماری و شهرسازی (2)
مشارکت اجتماعی در معماری و شهرسازی (2) فرستادن به ایمیل
اجتماعی

مشاركت در طراحي و ساخت مجموعه مسكوني در تاريخ معاصر شهر سازي:در تاريخ معاصر، مشاركت در طراحي، در دو زمان به صورت عمده مطرح شد .يكي در دهه 60 وديگري دراواسط دهه 90 بود

 

دهه1960 علاوه بردهه خوش بيني علمي دهه مملو از تحولات سياسي نيز بود. اين امر در شهرسازي به شكل مشاركت روز افزون شهروندان در تصميمات شهر سازي در چهار چوب كلي يك سياست رو به گسترش دموكراتيك مشاركتي تجلي پيدا كرد واز همه مهمتر شهر سازان حرفه اي در عين حال كنكاش عميقي را در مورد اساس منشا مشروعيت خود آغاز كردند.با روشن شدن اين موضوع كه مشاركت شهروندان اثر عمده اي در تغيير موازنه قدرت در تصميمات توسعه نداشت ، شهرسازي حمابتي مقبوليت نسبتأ مختصري را به عنوان وسيله احقاق حق شهروندان كسب نمود. نتيجه نهايي مردم گرايي دهه   1960 اين بود كه شهرسازي يك جايگاه بي چون وچرايي را در دستور سياسي سياسي براي خود پيدا كرده است.

 

 

چند نمونه از مشاركت مردم در طراحي فضاهاي اوقات فراغت:

طي سالهاي اخير طراحان به اين نتيجه رسيده اند كه عوامل اجتماعي ، فنون ، مهارتهاوضوابط را بايد به صورت تركيبي در نظر بگيرند . يكي از مواردي كه در طراحي محلات بايد در نظر گرفته شود رفع نيازهاي افراد محله واقناع انهاست.

1- طراحي ميدان و مركز خريد ژاكوب ريس (شهر نيويورك) :

براي طراحي ميدان و مركز خريد ، طراح قبل از طراحي ، اطلات وآمار از خواسته هاي ونيازهاي ساكنان آن به دست آورد.پس از كسب اين اطلاعات به طراحي پرداخت طراحي ميدان ومركز خريد به نحوي اجرا شد كه تمامي نيازهاي گروههاي سني را رعايت نمود.سه چهارم ميدان براي پروژه هاي مسكن براي  8000 نفر از سكنه اختصاص يافت.

ميدان بازي، آ مفي تئاتر ، باغ براي سالمندان ، زمين بسكتبال وخيابان متر از ميدان تا مركز خريد مي باشد.نظر خواهي از همه گروههاي سني مي باشد.

2- پارك ژول ، (ايالت كارولینای شمالي) :

اين پارك توسط ژول بورس به مناسبت دويستمين سالگرد انقلاب آمريكا احداث شهر در ابتدا شور وشوق ژول وبعداز مدتي مردم موجب احداث پارك ژول گرديد. اين پارك در ابتدا با استفاده از بقايا وخورده مصالح ساختمانهاي كوبيده شده ساخته شده است.

يك شركت توليد سيمان يادماني در پارك ساخت اولين مرحله پروژه كه تكميل شد وكامل گرديد مورد استقبال ساكنان قرار گرفت وبعد از آن مردم در مراحل بعدي براي احداث وتكميل پارك به مشاركت برخاستند .بعد از آن از طرف باشگاه زنان تنديسي به پارك اهداشد كه يك تنه درخت سرو ساخته شده بود.

در حال حاضر پارك ژول مجموعه اي از اشياء مقدس وبه ياد ماندني ، يادماني تنديس لامپهاي يادبود ومصالح كهنه وخاطره انگيز مي باشد وبراي ساكنين داراي هويت وحرمت است پارك ژول مظهر كاربرد نمادين اشيادر خلق فضاهاي معنادار است.

3- ورنون اونيو گاردن(محله بروكلين نيويورك ) :

پروژه اونيو گاردن از ديگر پروژه هايي است كه توسط اهالي محل به منظور زيبا سازي محل ، جلوگيري از انهدام وفرسايش طبيعت به وجود آمده است. اين پروژه در ابتدا به قدري شهردار نيويورك را تحت تاثير قرار داد كه  هزينه 10 اصله درخت براي هرنفر در محل را متقبل شد.

فرايند ايجاد مجموعه مسكوني:

فرآيند ايجاد مجموعه مسكوني ومشاركت مردمي خود جزئي از سيستمهاي بزرگتر سياستهاي كلي كشور در مورد مسكن وسياستهاي كلي نظام در مشاركت مردم در اين امور مي باشد .خود فرايند ايجاد مسكن از مراحل مختلفي تشكيل گشته است كه نوع وميزان مشاركت در هر مرحله در مشاركت بقيه مراحل تاثير گذار مي باشد .

1) فرايند سياست گذاري، 2) فرايند برنامه ريزي وطراحي، 3) فرايند ساخت واجرا، 4) فرايند مديريت ونگهداري محل، 5) فرايند باز نگري طرحهاي قبلي مسكن.

 

به طور كلي مي توان مشاركت را در مراحل مختلف فرايند به صورت زير بيان كرد:

1- مرحله شناخت: در اين مرحله در قسمت شناخت كاربران وشناخت فرهنگ آنها وهمين طور تعيين نيازها ، مسائل ومشكلات وايده الهاي آنها مي توان از مشاركت مردم استفاده کرد.در نهايت در جمع بندي مرحله شناخت بايد بتوان به يك مرحله كالبدي رسيد و باید اجزا ويژگي آنها وروابط بين اجزامشخص باشد.

2-مرحله تعين اهداف واصول ضوابط: در مرحله تعين اهداف كلي مي توان مستقيمأ با مردم مشاركت داشت وايده آل هايشان را بررسي كرد.

3- مرحله تدوين راه حل : اين مرحله يك مرحله تخصصئ براي معمار است ومي توان نيز از نظرات مردم ايده گرفت وراه حل معماري را براي  بر آورده كردن نيازها وتدوين آنها مورد بررسي قرار دارد.

4- در اين مرحله به دو روش مي توان از مشاركت مردم استفاده كرد :  1) به صورت مستقيم از نظرات آنها در طرح استفاده كرد ، 2) با استفاده ازشناخت به دست آمده به راه حل رسيد..

نویسنده : مهندس نوید خالقی مقدم ( ک ارشد معماری اسلامی)

به نقل از وبسایت تخصصی علوم اجتماعی

 
یادداشت (1)
1 جمعه, 14 بهمن 1390 ساعت 19:18
ــ

( محمد رحیمی )


با سلام خدمت دوست عزیز. یکی از نشانه جامعه مدنی مشارکت فعال شهروندان در مسائل مربوط به زندگی،بدون دخالت دولتهاست و جوامعی که بیشترین میزان مشارکت را دارا باشند نشانگر آن است که از جامعه مدنی برخوردار هستند. به جامعه ای می توان عنوان جامعه مدنی (civil society) گفت که سطح اعتماد و سطح مشارکت بالا باشد و نهادهای غیردولتی(NGO) در آنها دایر باشد و شهروندان در مسائل مربوط به زندگی اشان دخالت داشته و تعیین کننده باشند. اجرای هرگونه برنامهای شهرسازی بدون برانگیختن شهروندان و نظرخواهی از آنان کاری است ناممکن. با تشکر از آقای خالقی و مدیریت سایت


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید