معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/khalkhalkala.gif

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/banner-amagol-gif.gif



http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home فرهنگی هنری تاملی بر کتاب " اندبیل خاطره سرزمین من "
تاملی بر کتاب " اندبیل خاطره سرزمین من " فرستادن به ایمیل
فرهنگی هنری

با اینکه قبلا هم در وبسایت این کتاب را معرفی کرده بودیم ، با این حال یکی از دوستان مطلبی برای بنده ارسال کرده بودند که درج آن در وبسایت را خالی از لطف ندیدم

.

.

 

تامّلي بر کتاب ( اندبيل خاطره ي سرزمين من ) نوشته رضا ملک جاري

شناسه
عنوان : اندبيل خاطره ي سرزمين من
مولف : رضا ملک جاري
صفحات :300 صفحه
قطع : وزيري
ناشر : مهد آزادي
تيراژ :  1500 جلد
چاپ : اول 1390

بافت
مقدمه
فصل اول : موقعيت طبيعي 
آب و هوا
پوشش گياهي
حيات وحش
فصل دوم : اقتصاد روستا
مشاغل روستايي، اوزان ، نظام آبياري
صنايع دستي، اغذيه، دام پروري ، آداب زراعي
بيماري ها و گياهان دارويي
غذاهاي محلي
فصل سوم : ساختار اجتماعي
سيماي روستا
ويژگي جمعيتي، قشر بندي
همياري ها
تعليم و تربيت
فصل چهارم : آداب و رسوم
آداب و آيين خانواده
جشن ها ، جشن هاي ملي ، مذهبي، محلي
تعزيه، سوگواره ها
بازي هاي محلي
فصل پنجم : ادبيات شفاهي :
باورها و نمادها
قصه ها ، ضرب المثل ها ، چيستان
ترانه ها ، لالايي ها ، باياتي ها
فصل ششم : مشاهير
مشاهير علمي
شهدا
قهرمانان

عنوان کتاب :
اندبيل، روستاي کهن و تاريخي شهرستان خلخال و زادگاه مولف است . شناختن تاريخ ، فرهنگ و مردم اين روستا با سرگذشت هاي تلخ و شيرين هدف نويسنده بوده است که تعلق خاطر خاصي به آن داشته است که به گفته مولانا هر کس به لحاظ زمان و مکان از موطن (اصل) خويش دور افتد همواره به ياد روزگار سپري شده مي افتد و صفت (خاطره ي سرزمين من ) که بدل از عنوان کتاب است تداعي کننده فرهنگ ، سنن و آيين زندگي مردم آذربايجان در گستره ي ايران زمين است عشق و تعلق خاطر نويسنده به فرهنگ مردم آذربايجان از دير باز تا به امروز او را به مطالعه زادگاه مادري خود سوق داده است و واژه « خاطره » کثير المعني و ياد آور روزگاران سپري شده است که تا زمان « حال » جاري است و گويي زمان پاياني ندارد و هم نشيني اين کلمه با « سرزمين » به اين است که مجموعه وسيعي از فرهنگ ديرين مردم آذربايجان در اين روستا متجلي بوده است که به قول صائب تفصيل ها در پرده ي اجمال ها منعکس شده است .

جلد کتاب :
تصاوير و نمايه هاي روي جلد ، مهرها ، نوشته ها ، نوع خط و رنگ آن تداعي کننده ي قدمت و کهن وارگي آن است که هر يک از مهر هاي منقوش اثر ماندگار از چهره هاي علمي اين ديار بوده است که از لايه هاي تاريخ نانوشته به عرصه حافظه ها آمده اند و به نسل حاضر معرفي شده اند .

محتوا :
نويسنده با طبقه بندي خاص موضوعات و انسجام منطقي آن ها از روش علمي تدوين استفاده کرده است با بهره گيري از توصيف واقع بينانه ، شيوه ي علمي در پيش گرفته و در بخش هاي فرهنگ و ادبيات با ذوق سرشار از احساس، عاطفه ، تخيل فرهيخته به شرح گذشته و حال پرداخته است و جذابيتي دل انگيز به آن داده است که بي شک مخاطبان با اشک و لبخند و عبرت و حکمت با آن هم نشين مي شوند و معيار هاي نگارشي آن از جمله فراگير بودن ، مخاطبان، سادگي و صميميت سحر انگيز نهفته و در بطن آن وجود پارادکس( غم و شادي ) اين کتاب را به يک « شاهکار » نزديک کرده است و آموزه هاي تعليمي و اخلاقي اين کتاب براي طبقات مختلف اجتماعي بويژه جوانان از ويژگي هاي آن است و مي توان گفت همه انواع ادبي« حماسه ، غنا ، داستان و تعليم و حکمت » در آن نمود پيدا کرده است .
تنوع موضوعات اجتماعي ، تاريخي ، ادبيات شفاهي ، مديريت انساني ، فرهنگ کهن همياري ، آداب و آيين خانواده ، سوگها ، سرورها و اندوخته هاي فکري مردم که در اين مجموعه گرد آمده است منبع خوبي براي پژوهش و مطالعه براي مدرسان، معلمان ، دانشجويان مي باشد .

 
یادداشت (10)
1 شنبه, 24 دی 1390 ساعت 21:00
ــ

( بهزاد )


ظاهرا تعدادی از تصاویر از اندبیل نیست


پاسخ مدیر : ممنون خواهم شد تصاویر مورد نظر و شماره صفحه مربوطه رو مرقوم بفرمائید

2 یکشنبه, 25 دی 1390 ساعت 08:06
ــ

( هیرولی )


سلام و خسته نباشيد حضور عزيزان و مدير محترم سايت
در تكميل نظر (بهزاد)، بله برخي از عكسها من جمله عكس مادر بزرگي كه در صفحات مختلف كتاب در حال انجام كارهاي سنتي مي‌باشد مربوط به روستاي اندبيل نيست ولي مؤلف جهت تكميل و مصور سازي بهتر كتاب از اين عكس‌ها استفاده كرده است. كه كار به‌جايي است حالا هدف بيان يك سري آداب و رسوم و كارهايي بوده است كه سابقا نه در اندبيل بلكه شايد در كل منطقه رايج بوده است. و حالا مهم نيست تصوير اندبيل بوده و يا مثلا طهران!

3 یکشنبه, 25 دی 1390 ساعت 08:45
ــ

( گروه نی )


با عرض سلام عکسهایی همچون عکس چرخ نخ ریسی صرفا برای شناساندن موضوع آن مطلب است و مشترکات آداب و رسوم این منطقه آنقدر بهم نزدیک میباشدکه میتوان محتوای این کتاب را برای کلیه مناطق خلخال در نظر گرفت و چرا بعضیها نسبت به اینکار اصرار میکنند که این عکس از فلان جا است و یا نیست
با تشکر

4 سه شنبه, 27 دی 1390 ساعت 03:39
ــ

( ایرانی )


با عرض سلام و خسته نباشید مطالب کتاب مورد نظر و عکسهای آن همگی از روستای اندبیل است ولی عمده مشکل کتاب عدم اشاره به نخبگان مهم روستا در این کتاب میباشد. برای مثال پیشه ساختن مشک در اندبیل از قدیم رواج داشته به طوری که از شهرستانهای اطراف همچون میانه و انزلی و غیره جهت خرید مشک های مرغوب به این روستا می آمده اند یا شکسته بند معروف که به نام محمد دایی معروف بوده به طوریکه حتی بیمارانی از تهران نیز که متخصصین ارتوپدی از درمان آنها عاجز بودند به این روستا آمده و درمان شده اند و بسیاری دیگر از این دست که متاسفانه این مسئله می تواند بر ذهن مخاطب نا آشنا به تاریخ روستا اثر بگذارد

5 چهارشنبه, 28 دی 1390 ساعت 23:19
ــ

( بهزاد )


با تشکر از مدیریت سایت وعزیزان ایرانی وهیرولی :این رسم جدیدی از تالیف ونوشته تاریخی است که عنوان اثر مکان خاصی است ولی شواهد از دیار دیگر.ظاهرا دوستان در صورت نقد اثر بنده را شدیدا مورد حمله قرار خواهند داد.


پاسخ مدیر : با سلام ببخشید که میخواهم صریح حرف بزنم . علت اینکه چرا شما از روز اول به این کتاب حمله میکنید رو نمیدونم ولی تا جاییکه بنده این کتاب رو مطالعه کردم و از بچه های اندبیل هم پرسیدم این انتقاد شما اصلا وارد نیست .

6 چهارشنبه, 28 دی 1390 ساعت 23:26
ــ

( بهزاد )


برادر عزیز شیر علی پور:بنده در محفلی در تهران از حضورتان اجازه به چالش کشیدن تاریخ ومشاهیر خلخال را خواستار شدم که اگر رخصت می دهید عنوان و سر اغاز از شماادامه از همشهریان.با تشکر


پاسخ مدیر : سلام و در این ارتباط از شما هم ممنون خواهم بود . و چند نکته . اول اینکه برای ادامه بحث از این صفحه استفاده نفرمائید . دوم اینکه بحث تاریخ را باید کارشناسان امر پیش بیگرند و هر نظر و داستانی رو نمیشه بعنوان رویداد تاریخی ثبت کرد و سوم اینکه برخی محدودیتها در نوشتار و انعکاس رو هم باید مد نظر قرار داد . برای ادامه بحث در خدمتتون هستم و هدف باید این باشه که به پربار تر شدن محتوای بخشهای تاریخ و مفاخر خلخال منجر بشه

7 پنجشنبه, 29 دی 1390 ساعت 09:37
ــ

( اندبیل )


با سلام و عرض ادب خدمت ایرانی عزیزدر با تشکر از نظر جنابعالی خواهشمندیم جهت تکمیل کتاب اندبیل اگر اطلاعاتی که از قلم افتاده یا استاد ارجمند آقای ملکجاری به هر عنوان در کتاب اندبیل نیاورده است در دست دارید در صورت امکان نظرات و اطلاعات خود را به دست استاد ملکجاری یا برادرزاده ایشان علیرضا ملکجاری کارمند دانشگاه آزاد خلخال برسانید و یا در سایت اندبیل قرار دهید تا انشاء الله در چاپ بعدی کتاب اندبیل سرزمین خاطره من کامل تر شود .

8 سه شنبه, 11 بهمن 1390 ساعت 22:05
ــ

( nakoja abady )


salam ba arezooyeh movafaghiyat baratoon ketab kheyli Ali ast va zahamat feravany barash keshideh shodeh va on ax ha ra peyghiry konin etefaghan ax madareh marhoom agha rezast

9 یکشنبه, 16 بهمن 1390 ساعت 09:47
ــ

( l    llllم - عابدی )


باتشکر از زحمات جناب اقای ملکجاری درتدوین وگرداوریمطالب بنظر بنده بلحاظ عمومیت وشمول فرهنگ واداب ورسوم رایج مندرج درکتاب ایکاش کتاب بنام خلخال نامگذاری می شد.


پاسخ مدیر : با سلام . تا جائیکه بنده خبر دارم ایشون تو نامگذاری کتاب با محدودیت مواجه بودند

10 سه شنبه, 01 فروردین 1391 ساعت 10:20
خمید احمد زاده
آتا بابالاردان بیر مثل وار: باغلی قاپینین بیر عیبی اولار، آچیق قاپینین مین عیبی، آمما گؤرونموش ایش آنجاق مثبت سایللا بیلر. مولانا بویورور، یار دوست دارد این آشفتگی، کوشش بیهوده به از خفتگی. دوز دور بیزیم ائلیمزه و دیلیمیزه بیر بویوک فشار وار، بو بحرانلار، بیزیم یازیلاریمیزادا اثر قویا بیلر. امما گلجک نسیل موفق اولدوغوندا ، یازیچیلاریمیزین هانسی ارودگاها و هانسی فیکره باغلی اولدوغونو یاخشی بیلرلر. اوخوجولاردان دا ممنون کی بو کیتابی اوخویوب و او محالدا یاددان چیخان موضوع لارین ، آیدینلاشماسیندا، اوخوجولارا معلومات وئریبلر. باخین بو کیتابین بیر یاخجی لیغی دا، اؤزو بیر دخیل کیمی، ایچینده هرنقدر -فرضا- آز اولسادا، اوخوجولارین یاردیمی ایله غنی لشیر. سیزین قطرهلرینیز ایله، ائل ادبیاتینین دریا اولماغینا ف هئچ کیمین شکی یوخ. من بعنوان بیر تبریز لی اولاراق، تاریخ بویو شرفلی خالخالیلارین، فداکارلیق لارین اونوتمامیشام. دوزدورکی تبریرین و آزربایجانیمیزین ایسته مین لری، هله ده بیزیم و غیرتلی بابالاریمیزیم ائمکلرینی ف گورمزدن گلیب، حتی نامردجه سینه، اؤز خیانتلرین، شرفلی ووطن یولوندا جان و دلدن چالیشانلارا اوستون گورورلر.

یادداشت  

 
#1 گودرزحاتمی شاهسوارلو 1396-04-24 22:01
گوزل خال خال

گلعذارونده قوشا خالووا قوربان خال خال
هامی قالمیش سنون اجلالووا حیران خال خال

سن گوزللیک لری معنا ایلیوبسن نه گوزل
مست اولوبدورگوزل احوالووا مستان خال خال

ای منیم غمزه لی یوردوم منیچون بیرآناسان
آلمیشام سینه ده کی آغ مه مه دن جان خال خال

گوی خزردن آلیسان گونده نسیم سحری
غبطه ایلور بوخوش اقبالووا ایران خال خال

سن اوالبرزون اوزون زنجیره سیندن گوزلیم
مهی مهمان ایدیسنیالووا هر آن خال خال

جنّته بنزه یورهرلحظه اودشت ودمنون
یئری واردور دئسه لرگرسنه رضوان خال خال

هرخالوندان توکولن شهد مصفّادی شیرین
گونده مینلرجه گوزل بالووا مهمان خال خال

عجمین یایلاقی ، آلماس داغینین چشمه لری
روح انسانه وئرورگورنه خوش الحان خال خال

آل یاشیل مخمل دیبا چکیلیب دور چولووه
بزه ییبدورسنی مشاطۀ دوران خال خال

ازنووین چشمه سی خان اندبیلین بیگ بولاغی
ایلیوب دامنووی عین گولوستان خال خال

سنده تاریخ اوزونی وار مدنیّت اثری
بونا شاهیدی دئسم درس ودبستان خال خال

بسلیوب تربیت ایتدون نه گوزل عارفلر
معرفت اهلینه آی مکتب عرفان خال خال

شاعیراوغلون گینه بو(حاتمی) تصویره چکوب
اوگوزللیک لرووی ایتدی نمایان خال خال
 


** برای درج یادداشت و نظر باید وارد سایت شوید **

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید